4 צפייה בגלריה
האוטובוסים החדשים שיעלו לכביש בקרוב
האוטובוסים החדשים שיעלו לכביש בקרוב
החל מיום ראשון: מיון חדש באוטובוסים
(באדיבות משרד התחבורה)
הנהג שלנו ימוגן: העבודה כנהג אוטובוס בישראל רוויה באתגרים - משמרות ארוכות, כבישים פקוקים, היעדר תנאים בסיסיים כמו שירותים זמינים, ומפגש עם אוכלוסיות מגוונות שחלקן מסוכסכות זו עם זו. אולם לפחות דאגה אחת תיחסך מהם בקרוב: מעתה יותקנו מחיצות מגן בתקינה אירופית, שקשה ביותר לפרוץ, בכל האוטובוסים החדשים - והנהגים יוכלו להרגיש בטוחים יותר.
בשנה האחרונה חל גידול של עשרות אחוזים במעשי האלימות שבוצעו נגד נהגי התחבורה הציבורית, בכל רחבי הארץ. חלק מהנהגים הותקפו פיזית על ידי נוסעים ורבים אחרים דיווחו על מקרי אלימות מילולית. על פי נתוני דו"ח שפירסם בחודש שעבר ארגון נהגי האוטובוס מבית ההסתדרות הלאומית, בשנת 2022 עברו 41% מנהגי האוטובוסים בישראל תקיפה פיזית אחת לפחות. 17% מהנהגים דיווחו כי היו קורבן לשלושה מקרי אלימות ומעלה בשנה האחרונה. במספרים מוחלטים מדובר על כ-4,400 מקרי תקיפה.
4 צפייה בגלריה
האוטובוסים החדשים שיעלו לכביש בקרוב
האוטובוסים החדשים שיעלו לכביש בקרוב
בתקינות אירופית. מחיצות המגן החדשות
(באדיבות משרד התחבורה)
4 צפייה בגלריה
האוטובוסים החדשים שיעלו לכביש בקרוב
האוטובוסים החדשים שיעלו לכביש בקרוב
(באדיבות משרד התחבורה)
לפי הדו"ח, 59% מנהגי התחבורה הציבורית בישראל חוו לפחות מקרה אלימות מילולית אחד ב-2022. שיעור גבוה מאוד, 69% מהנהגים, מדווחים על תחושת חוסר ביטחון. בשנים האחרונות ניהלו בארגון הנהגים מאבק להתקנת מחיצות מגן. בשנת 2020, עם תחילת משבר הקורונה, הותקנו מחיצות שכאלה על פי הנחייתה של שרת התחבורה מירי רגב, אולם אלה היו יעילות בעיקר במניעת הדבקה. מכיוון שהורכבו על מרכב קיים, הן לא תמיד היו מסוגלות להעניק הגנה מספקת נגד תקיפות אלימות. למרות זאת, הדו"ח מגלה כי רבים מהנהגים דיווחו שהתקנת המחיצות האלה תרמה גם לביטחונם בהקשר של תקיפות.
המחיצה החדשה תהיה כבר סיפור אחר לגמרי. היא תהווה חלק ממרכב האוטובוס - מה שיהפוך אותה לחזקה בהרבה, מבוססת על התקינה האירופית העדכנית ביותר, וכוללת מרכיבים נוספים של דרישות אשר ייחודיות לישראל. מעתה נדרש כל יצרן המעוניין לייבא אוטובוסים לישראל, וכן חברות ישראליות המייצרות מרכבי אוטובוסים על שלדה מיובאת מחו"ל, להעביר למשרד התחבורה מפרט של מחיצת המיגון. הדרישה לקיומה של מחיצת הפרדה אינטגרלית העומדת בתקינה החדשה תהיה דרישת סף בכל מכרזי התחבורה הציבורית.
4 צפייה בגלריה
סיור של השרה מירי רגב ברכבת הקלה
סיור של השרה מירי רגב ברכבת הקלה
"המרכיב החשוב ביותר בתחבורה ציבורית הוא הנהגים". שרת התחבורה רגב
במשרד התחבורה מסבירים כי מדי שנה מתפרסמים בין שלושה לארבעה מכרזים גדולים לאשכולות קווי אוטובוסים, ועל הכבישים עולים בין 1,000 ל-1,500 אוטובוסים חדשים. לכן, ההערכה היא שתוך שנים ספורות יצוידו כל האוטובוסים הציבוריים בישראל במחיצות המשופרות. "המרכיב החשוב ביותר בתחבורה ציבורית הוא הנהגים", אמרה השרה רגב. "בידיהם מופקדת האחריות הגדולה לחייהם של מאות בני אדם מדי יום. הם ממשיכים לנוע בכבישים בכל מצב, גם תחת מתיחות ביטחונית או במשבר בריאות עולמי מסכן חיים. לצד התקנת המחיצות, אני פועלת להחמרת הענישה כנגד מי שיבצע מעשי אלימות בתחבורה הציבורית".
רגב הוסיפה: "אם לדעתכם הנהג התנהג שלא כשורה, אתם מוזמנים להעביר תלונה למפעיל הקו או לאגף התחבורה הציבורית במשרדנו, והיא תטופל במלוא הרצינות. קללות ואלימות אינן פתרון".
ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בהסתדרות הלאומית, סיכם: "מחיצות ההפרדה המשופרות הן צעד משמעותי ומבורך לקידום מעמד הנהג וההגנה על תיפקודו כעובד ציבור".