המלכודות של חמאס לכוחות צה"ל: מפקדים בכירים שאחראים על התמרון הקרקעי ברצועת עזה העריכו כבר בתחילתו לפני כחודש כי הראשונים שיפיקו לקחים תוך כדי תנועה במרוץ הלמידה - יביאו להישגים על חשבון הצד השני.
1 צפייה בגלריה
תיעודים מפעילות כוחות חטיבת הנח"ל ותקיפות בג'באליה
תיעודים מפעילות כוחות חטיבת הנח"ל ותקיפות בג'באליה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
הכותרת
בין הבוץ העזתי להפוגה: לאן מתקדם התמרון הקרקעי בעזה?
23:33
בימים האחרונים נראה שחמאס מנסה לשפר את הפתעותיו לכוחות שמתמרנים במרכז העיר עזה, בשכונות כמו זייתון וג'באליה, בצפון מזרח הרצועה. מלכודות אלו כוללות בעיקר תקיפות משיכה של מחבלים בודדים שמגיחים ממסתור, מבצעים ירי ונמלטים לפיר מנהרה, שמחובר לצד השני של הרחוב דרך מנהרה ומשם מגיחה חוליה שיורה טילי RPG מכמה כיוונים.
לכך נוספה בשבוע האחרון גם שיטה מתוחכמת יותר של המחבלים: אלו מציבים בסמטאות שכבר הותקפו באש של חיל האוויר או של הארטילריה, רמקולים שמשמיעים שיחות בין ילדים או נערים, בערבית, כדי לבלבל את הכוחות שמתקרבים אליהם.
כשהמחבלים שומעים את נהמות הטנקים או את נגמ"שי הנמ"ר שלצידם לוחמי החי"ר נעים על הקרקע, הם מפעילים את הרמקולים שמשמיעים את השיחות הללו כדי לבלבל את החיילים. באחד המקרים, כוח חי"ר שבעקבותיו נעו טנקים, בחן רעש וקולות כאללו בקצה של סמטה שמסתיימת ברחוב שכבר הותקף.
הכוח התקדם לעברו, ואז חוליית מחבלים שארבה בקומה גבוהה בבניין ממול - פתחה באש מקלעים וטילי נ"ט לעבר החיילים. הכוח ניהל חילופי אש בקרב שנמשך דקות ארוכות ובסיוע כלי טיס חוסלו כל המחבלים, כולל עריק שניסה להימלט מהזירה. במהלך הקרב, המחבלים השליכו גם מטעני חבלה מול רימוני רסס שאותם השליך לעברם כוח צה"ל. בקרב נעשה שימוש בכלים משוריינים ובאש חיפוי.