הקבינט המדיני-ביטחוני, שהתכנס הבוקר (ראשון) בבסיס הקריה בתל אביב, אישר את מתווה העברת כספי המיסים המקוזזים של הרשות הפלסטינית לנורבגיה. הקבינט כבר התכנס כדי לדון בנושא בפגישה שנמשכה שעות ארוכות לתוך הלילה בין חמישי לשישי, אך הנושא נדחק לשולי הדיון - כך לפי שרים שנכחו בישיבה. השרים היו אמורים להכריע בסוגיה במשאל טלפוני ביום שישי האחרון, אך ההצבעה נדחתה בסופו של דבר להיום.
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט בקבינט הביטחוני מדיני
יואב גלנט בקבינט הביטחוני מדיני
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, באוקטובר
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
חבר הקבינט היחיד שהתנגד היה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לאחר שטען כי לא ניתנו ערבויות לכך שהכסף שיופקד בנורבגיה לא יועבר בצורה כזו או אחרת לעזה, כולל לא מארצות הברית. בנוסף, טען בן גביר כי ישראל לא אמורה "לשכנע" את הרשות לקחת את הכסף מאחר ש"הם לא עושים לנו טובות".
מנגד, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הצביע בעד, לאחר שכתב ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר): "אף שקל לא יעבור לעזה. והפעם עם גיבוי אמריקני למדיניות שאני מוביל מהיום הראשון". גם משרד ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה שתומכת במתווה שאושר, לפיה "ארה"ב ונורבגיה מכבדות את החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני שהורה לעצור את העברת כספי עזה לידי הרשות הפלסטינית. לא יעבור הכסף או תמורתו בשום סיטואציה, אלא באישור שר האוצר של ישראל, גם לא באמצעות גורם שלישי. ארה"ב ערבה לקיום המתווה".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נתניהו וביידן. משרד רה"מ מסר: "ארה"ב ערבה לקיום המתווה"
(צילום: AP Photo/Evan Vucci, יריב כץ)
ברקע טענותיו של בן גביר, גורם מדיני בכיר אמר כי "מבחינת ישראל יש פה הישג מדיני חשוב - יש ערבות אמריקאית שגם אם חלק מהכסף יגיע לעזה אפשר לבטל את כל הכספים. זה אומר שנורבגיה צריכה להסכים לתנאי הזה, ושלישראל יש דרך לבקר את זה. יש פה גיבוי אמריקני".
בהמשך, מסר בן גביר כי "לצערי ראש הממשלה בנימין נתניהו מזיז כל הזמן את הקו האדום. פעם נותנים דלק, פעם מוותרים על הומניטרי תמורת הומניטרי, שבוע שעבר החלו להעביר משאיות קמח - ועכשיו מקבלים החלטה שלא מבטיחה שהכסף יגיע לנאצים מעזה. לצערי גם בימין יש מי שעדין מושפע מהקונספציה ובין היתר חושב ש'פתרונות טובים מגיעים מנורבגיה'".
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר. טען שהמתווה "לא ברור מספיק"
(צילום: יריב כץ)
חוסיין א-שייח, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, הביע מחאה ברשת X על החלטת הקבינט. "כל חריגה מזכויותינו הכספיות או כל תנאי שמציבה ישראל ומונע מהרשות לשלם לאנשים שלנו ברצועת עזה נדחה מבחינתנו", כתב א-שייח. "אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית להפסיק את ההתנהגות הזאת המבוססת על גניבת הכסף של הפלסטינים, ולאלץ את ישראל להעביר את כל הכסף השייך לנו".
ההצעה שעלתה בקבינט בחמישי, לבקשת האמריקנים, היא שאותם כספי סילוקין שמיועדים לרצועת עזה - כ-275 מיליון שקלים בחודש - יועברו למדינה שלישית. שם המדינה שעלתה במהלך הדיון: נורבגיה. לשרים הובהר כי מדובר בבקשה אמריקנית שנועדה לפתור את הסוגיה ולאפשר לרשות הפלסטינית לקחת את שאר הכסף.
כספי הסילוקין הם למעשה החזרי מס על עבודת פועלים ותנועת סחורות שישראל מעבירה מדי חודש לרשות הפלסטינית, ומהווים 65% מתקציבה השנתי. הסכום נע בין 750 ל-800 מיליון שקלים, כשכ-120 מיליון שקלים מתוכם מיועדים לרצועת עזה.
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. רוב הסכום שיועבר אמור לשמש אותו לתשלום משכורות לעובדי הרשות
(צילום: AP)
רוב הסכום אמור לשמש את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לתשלום משכורות לעובדי הרשות, בדגש על 32 אלף אנשי המנגנונים הביטחוניים. נזכיר כי כמחאה על קיזוז הכספים החליטה הרשות הפלסטינית לא לקחת את הכסף כלל - ועדיין לא ברור כיצד יגיבו ברשות למתווה. מבחינת ארה"ב, הוסבר לשרים, מדובר ב"בקשה קריטית".
לפי המתווה שהוצע, הכסף "יחנה" אצל נורבגיה. אסור יהיה לה להעביר אותו לעזה, גם לא בהלוואה. אם יתברר שהם הפרו את הסיכום - שר האוצר סמוטריץ' יהיה רשאי לעצור את העברת שאר הכספים לרשות הפלסטינית, וההחלטה מתי לשחרר את הכסף תהיה בידיו. לפי המתווה, שמוסכם גם על ארה"ב, נורבגיה וארה"ב ימסרו דיווח חודשי לישראל שלא עבר כסף לעזה.
גורם מדיני כינה את הסיכום "מגה אירוע מדיני", שבו למעשה האמריקנים והנורבגים מאמצים את העמדה שלפיה אי-אפשר להעביר כסף לעזה כי "כסף לעזה זה כסף לחמאס". לאימוץ עמדה זו יש כמובן גם השפעה על "היום שאחרי" ברצועה.
5 צפייה בגלריה
סמוטריץ': "מינוי אהרן ברק - שגיאה. נתניהו לא התייעץ איתנו"
סמוטריץ': "מינוי אהרן ברק - שגיאה. נתניהו לא התייעץ איתנו"
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. יהיה ראשי לעצור את הכסף לרשות אם נורבגיה תפר את הסיכום
(צילום: אלכס קלומויסקי)
השר בן גביר אמר בדיון בחמישי שהוא מתנגד למתווה מאחר שלא נמסרו לישראל ערבויות שהכסף לא יגיע לעזה במישרין או בעקיפין - ובכל מקרה המתווה לדבריו "לא ברור מספיק". הוא עומד בסירובו לתמוך במתווה גם לאחר שנחשפו פרטיו. "אצביע נגד ההחלטה, שנעשית כדי שהרשות תסכים לקבל את כספי המיסים", אמר בן גביר.
בכיר בקבינט אמר מנגד כי "בניגוד לבן גביר שחזק במילים ולא במעשים, החלטת הקבינט מסכלת בפועל העברה של למעלה ממיליארד שקל לחמאס בעזה. עדיף שבן גביר יטפל בתחומי אחריותו ויפסיק את החגיגות של מחבלי הנוחבה שעדיין נמשכות בבתי הכלא ובאיסוף עשרות אלפי כלי הנשק בקרב ערביי ישראל".
אחרי ריבים מתוקשרים בין השרים, בעיקר בין שר הביטחון יואב גלנט לשר האוצר סמוטריץ', הקבינט החליט בתחילת נובמבר לקזז מכספי הרשות את כל הכספים שמיועדים לרצועה, בנוסף לקיזוז המתבצע על פי חוק של כספים המשולמים למחבלים ולמשפחותיהם. אבל מעבר לזה - הוחלט כי כספי הסילוקין ששייכים לרשות מהתחשבנויות מיסים עם ישראל יועברו כרגיל.