ההתפשטות של זן האומיקרון הובילה לביטולים של אלפי טיסות ברחבי העולם, והרסה לרבים את התוכניות לחג המולד ולערב השנה החדשה. הערב (יום ב') הודיעו צרפת ויוון - שתיים מהמדינות הרבות שסובלות מעלייה בתחלואה – על הגבלות חדשות במטרה לבלום את הווריאנט.
ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס אמר הערב שבעקבות האומיקרון תצמצם ארצו את זמן ההמתנה בין המנה השנייה של החיסון לשלישית (הבוסטר), מארבעה לשלושה חודשים. "אני יודע שזה מרגיש כמו סרט בלי סוף, אבל לפני שנה התחלנו את מבצע החיסונים שלנו - והיום העם שלנו הוא אחד המחוסנים והמוגנים בעולם", אמר קסטקס כשהודיע לצרפתים על ההגבלות וההנחיות החדשות.
8 צפייה בגלריה
צרפת קורונה חיסונים חיסוני ילדים
צרפת קורונה חיסונים חיסוני ילדים
מחסנים ילדים בצרפת. ראש הממשלה: "אני יודע שזה מרגיש כמו סרט בלי סוף"
(צילום: AFP)
קסטקס הבטיח לצרפתים שלא יהיה סגר בערב השנה החדשה, ואמר שבתי הספר במדינה ייפתחו כמתוכנן, ב-3 בינואר. ראש הממשלה הצרפתי סיפר שמ-15 בינואר ייכנס לתוקף "התו הירוק" החדש של המדינה, שאותו יקבלו רק מי שמחוסנים לקורונה – ולא מי שיציגו בדיקה שלילית.
ראש ממשלת צרפת אמר שמיום שני הקרוב, ולמשך שלושה שבועות, כל ההתקהלויות יוגבלו ל-2,000 איש בחללים סגורים ול-5,000 בשטחים פתוחים. השהות בפאבים ובמסעדות תהיה בישיבה בלבד, ובמרכזי הערים יידרשו התושבים לעטות מסכות. כדי לצמצם את סכנת ההדבקה לא יוכלו הצרפתים לאכול ולשתות בבתי הקולנוע ובנסיעות בינעירוניות בתחבורה הציבורית. מקומות עבודה שיכולים לאפשר לעובדים לעבוד מהבית יחויבו לעשות זאת לפחות שלוש פעמים בשבוע.
8 צפייה בגלריה
תור לבדיקת קורונה
תור לבדיקת קורונה
תור לבדיקת קורונה בפריז
(צילום: AP)
קסטקס הוסיף ששיעור התחלואה בצרפת – מספר הנדבקים בשבוע על כל 100 אלף תושבים – חצה את ה-700 והגיע לשיא מתחילת המגפה. בשבת, אחרי שהמוני צרפתים ערכו בדיקות קורונה לקראת האירועים המשפחתיים של חג המולד, הודיעה צרפת על שיא נדבקים חדש - ולראשונה דווח בה על יותר מ-100 אלף מאומתים ביממה. ביומיים האחרונים המספרים ירדו: אתמול דווח על 27,697 מאומתים, והערב על 30,383. במחלקות לטיפול נמרץ מאושפזים 3,333 חולי קורונה.
יוון הודיעה היום על שיא נדבקים חדש מתחילת המגפה – 9,284 בני אדם ביממה. כדי לבלום את האומיקרון החליטה יוון להטיל הגבלות קורונה חדשות, שייכנסו לתוקף ב-3 בינואר ויימשכו עד ה-16 בחודש. שר הבריאות היווני, תאנוס פלבריס, הסביר שארצו החליטה שלא להטיל את ההגבלות בערב השנה החדשה, מחשש שהן יובילו לעלייה בהדבקה בהתקהלויות פרטיות.
8 צפייה בגלריה
קורונה הגבלות יוון אתונה
קורונה הגבלות יוון אתונה
אווירת חג ברובע פסירי באתונה
(צילום: EPA)
ההגבלות החדשות ביוון יתמקדו בעיקר באירועי תרבות ובמקומות בילוי בשעות הערב והלילה. הפאבים והמסעדות ייסגרו בחצות, וההופעות יהיו במתכונת ישיבה בלבד. בנוסף תחול הגבלה על כמות האנשים בכל שולחן - שישה לכל היותר. התפוסה באצטדיוני הכדורגל תוגבל ל-10% בלבד, המגזר הציבורי יעודד עבודה מרחוק ומי שירצו לבקר בבתי האבות יחויבו להציג בדיקת PCR שלילית.
גם בשבוע שעבר הודיעה יוון על הגבלות והנחיות חדשות בעקבות הזינוק בתחלואה. היא דרשה מהתושבים ללכת עם מסכות גם בשטחים פתוחים, ולעטות מסכות FFP2 (התקן האירופי המקביל ל-N95) - או שתי מסכות רגילות - במרכולים ובתחבורה הציבורית. בנוסף היא אסרה על קיום אירועים וחגיגות במרחב הציבורי בחג המולד וערב השנה החדשה. שר הבריאות היווני קרא למי שבוחרים לחגוג את השנה החדשה "להגן על יקיריהם", ולהימנע ממגע אם הם לוקחים חלק בהתקהלות.
8 צפייה בגלריה
קורונה הגבלות יוון אתונה
קורונה הגבלות יוון אתונה
ברחובות אתונה: עלייה בנדבקים בגלל האומיקרון
(צילום: AFP)
שר הבריאות היווני הוסיף שהאומיקרון מתפשט בימים אלה ברחבי המדינה, "במיוחד במטרופולין של אתונה – שם יש עלייה ניכרת בנדבקים". באזור אתונה הממשלה מתכננת לבקש מבתי חולים פרטיים לסייע, במידת הצורך, למערכת הבריאות הציבורית להתמודד עם העלייה במאושפזים.
האומיקרון נחשב לזן מידבק במיוחד נגיף הקורונה, אך שני מחקרים שפורסמו בשבוע שעבר טוענים שהסיכוי של נשאי אומיקרון להתאשפז בבתי החולים קטן מנשאי וריאנטים אחרים של הקורונה, בראשם הדלתא. למרות ההערכות שלא מדובר בזן מסוכן כמו הדלתא, והחיסונים הזמינים לקורונה, מדינות ברחבי העולם מעדיפות שלא לקחת סיכונים ומטילות הגבלות חדשות.