גורמים מצריים קיימו בימים האחרונים דיונים עם ישראל על התרחישים לאחרי המלחמה. כך דווח הבוקר (שלישי) בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר". לפי המקורות ששוחחו עם העיתון, המזוהה עם חיזבאללה, מצרים סירבה להדק את הפיקוח הביטחוני הישראלי על הרצועה, עד שתושג הסכמה שתאפשר לרשות הפלסטינית להיכנס לרצועה ולשלוט עליה. לפי "אל-אחבאר", נראה כי מה שהציעה מצרים, בחלקו, מתאים לדרישות חמאס לנסיגת הכוחות היבשתיים, יחד עם הפסקת התקיפות האוויריות על עזה והמשך הכנסת סיוע לרצועה, כאשר ישראל עדיין דוחה את רעיון הנסיגה המלאה.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות לוחמי יחידת דובדבן
תיעוד מפעילות לוחמי יחידת דובדבן
לוחמי צה"ל ברצועה. בישראל דוחים כרגע נסיגה מלאה מהשטח
(צילום: דובר צה"ל)
הכותרת
המלחמה שנשכחה, אבל משפיעה על המערכה נגד חמאס
28:26
עוד דווח כי ישראל מצידה מעוניינת להשאיר כוחות בשטח כדי למנוע מחמאס לבנות את עצמו מחדש, אך מצרים טוענת כי "שיקום מחדש של חמאס לא אפשרי לאור המצור שהוטל על עזה" - וכי מדובר בחששות לא מוצדקים לגבי כוחו של חמאס, ובניסיון לבלום כל הסכם שמנסים להגיע אליו. לפי הדיווח, ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל, יקיים בימים הקרובים פגישה עם ראש המוסד דדי ברנע, כדי לדון על הדברים בצורה מפורטת יותר. "ההערכות הן שאם הפגישות יתקדמו, ניתן יהיה להתקרב להסכמות על הפסקת אש ועסקת שבויים חדשה", נכתב.

בחמאס דורשים הפסקת אש לפני המו"מ

במקביל לערוץ הזה, מקור מצרי חשף לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי בכירים בקהיר, בתיאום עם דוחא, עדכנו בכירים בארה"ב לגבי הקושי בקיום הסכם חילופי שבויים בין ישראל לחמאס, כמו ההסכם הקודם, מכיוון שבחמאס לא מוותרים על התנאי של הפסקת אש מיידית ואי-השתתפות בכל משא ומתן תחת תקיפות צה"ל.
למרות זאת, על פי הדיווח, הגורם אמר כי הממשל האמריקני עדיין מאמין כי הוא יכול להגיע להסכם חדש שדומה להסכם הקודם, אם מצרים תפעיל לחץ גדול יותר על חמאס. מקורות מצריים אמרו כי קהיר קיבלה הודעה אמריקנית על הגעתו של ויליאם ברנס, ראש ה-CIA, לביקור באזור שעשוי לכלול את קהיר ודוחא במהלך הימים הקרובים. לפי המקורות הביקור מראה את הרצון האמריקני והישראלי לסגור הסכם חילופי שבויים מהר ככל האפשר.
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרורדדי ברנע, ראש המוסד צילום: יריב כץ
מקור מצרי אחר אמר לעיתון כי חמאס סרבה להגיב להצעה שהגישה לה ישראל, בנוגע לאפשרות לעסקת חילופי שבויים שתכלול חיילות וחלק מהמבוגרים כשלב ראשון ואחר כך שלבים נוספים. המקור הוסיף לגבי שחרור אסירים פלסטינים ואמר: "ההצעה הישראלית כללה אפשרות לשחרור מנהיגים מבוגרים ושמות בולטים מחמאס שישבו תקופות ארוכות בכלא הישראלי". לפי המקור, חמאס דוחה כל הצעה שאינה כוללת הפסקת אש קודם כל כמחווה, והדגיש כי כל משא ומתן עתידי לא יכלול רק מנהיגים בחמאס אלא מנהיגים מכל פלגי ההתנגדות וסמלים של ההתנגדות באופן כללי.
המקור ציין כי ההצעות הישראליות מעוניינות לפלג את שורות ההתנגדות באמצעות הדלפות שמדברות על שחרור אסירים מחמאס בלבד. לדבריו, חמאס העבירה מסרים באמצעות מתווכים לישראל שבכל משא ומתן הרשימות יקבעו על ידי ההתנגדות והיא לא תקבל רשימות מישראל.
לגבי השיחות בדוחא לאחרונה אמר המקור כי היו פגישות ישירות בין בכירי ביטחון מצרים למנהיגי חמאס שנכחו בדוחא בימים האחרונים. הוא אמר כי יש קושי במשא ומתן הפעם. הדרג הצבאי בעזה, הנחה את הדרג המדיני של חמאס לסרב לכל הסכם שלא כולל הפסקת אש, זאת בטענה כי ההתנגדות שולטת בצורה מלאה במה שקורה בשטח, ושהיא בעליונות על ישראל בשטח. "אל-ערבי אל-ג'דיד" ציין כי מנהיג חמאס באסם נעים אמר לעיתון ש"ישראל מתחננת לעסקה חדשה, מה שמשקף את כישלונה בחילוץ בני הערובה". לדבריו, אין משא ומתן לפני הפסקת אש.
2 צפייה בגלריה
ציר פילדלפי. מתיחות בין ישראל למצרים לגבי פעילות באזור?
ציר פילדלפי. מתיחות בין ישראל למצרים לגבי פעילות באזור?
ציר פילדלפי. מתיחות בין ישראל למצרים לגבי פעילות באזור?
(צילום ארכיון: חיים הורנשטיין)
ב"אל-אחבאר" הלבנוני פורסמה כתבה נוספת על מתיחות לכאורה בין ישראל למצרים עקב פעילות צה"ל באזור ציר פילדלפי, שמצריכה לפי הסכמים אישור מוקדם ממצרים באזורים אלה. בכתבה נטען כי מצרים פנתה לארה"ב לתיווך בנושא.
לפי מצרים, על פי הכתבה, "הכלים המצריים בפילדלפי יכולים להתמודד עם כל הפרה ברצועת הגבול". נכתב גכי קהיר הזהירה כי לכל חיכוך לא מכוון יכולות להיות השלכות הרסניות - וביקשה מהאמריקנים לשכנע את הישראלים שאין מנהרות באזור. "מצרים מאמינה כי המהלכים הישראלים נועדו לכסות על הכישלון של הכוחות הישראליים בעזה, וישראל מציגה שליטה באזור שהוא בטוח יחסית, אבל מצרים חוששת שהניסיון להפגין כוח יביא להפרעה ברצועת הגבול עם מצרים", נכתב.