מאז 7 באוקטובר המרדף של המערב אחר מקורות המימון של קבוצות טרור עלה דרגה, ובהתאם גם שיטות הנוכלים הולכות ומשתכללות. אם בעבר הספיק להתחקות אחר העברות בנקאיות של חברות קש חשודות למיניהן מאיי הבתולה, היום כבר מגויסות למטרה בורסות שלמות, חלפני מטבעות קריפטו, ומתברר - גם חברות תעופה המעלות על סיפון מטוס הנוסעים לאור יום לוחמי חיזבאללה, ומפנות את המקום לרגליים במושבים לטובת מגוון כלי נשק, טילים בליסטיים ושקים של דולרים במזומן.
3 צפייה בגלריה
מטוס עיראקי "פליי בגדד"
מטוס עיראקי "פליי בגדד"
"חברת התעופה העבירה לוחמים, נשק וכסף לסוריה וללבנון"
(מתוך ויקיפדיה)
תעשיית התיירות נמצאת על הכוונת אחרי שארה"ב הודיעה על הטלת סנקציות נגד בעליהן של חברות נסיעות ותעופה, שבראשם "פליי בגדד" העיראקית, הנחשבת לחברת התעופה המתקדמת במדינה, ועל המנכ"ל שלה עבדול קדים אלוואן אל-שבאני.
לפי משרד האוצר של ארה"ב, טיסות החברה סיפקו משלוחי נשק ושקים של מטבע אמריקני לנמל התעופה הבינלאומי של דמשק לצורך העברה לחיזבאללה, לחברי משמרות המהפכה ולקבוצות מיליציה איראניות. יותר מזה, לפי האמריקנים, "פליי בגדד" הטיסה לאחרונה לוחמים עיראקים כדי לתמוך ב"התקפות השלוחות האיראניות על ישראל בעקבות התקפת חמאס ב-7 באוקטובר".
חברת התעופה פינתה מקום בטיסות לטובת "מגוון כלי נשק", כולל טילים בליסטיים מסדרת פתח, זולפיקאר ופאג'ר מתוצרת איראנית, כמו גם AK-47, RPG-7 ורימונים ומקלעים אחרים, לקבוצות הנתמכות על ידי איראן בסוריה. "חיזבאללה השתמשה ב'פליי בגדד' כדי להעביר לוחמים, נשק וכסף לסוריה וללבנון למען תמיכה במשטר הסורי. מנהיגי הארגון השתמשו בטיסות של 'פליי בגדד' בהזדמנויות מרובות כדי להעביר שקיות של מטבע אמריקני וכלי נשק מתוצרת ארה"ב שהושגו באמצעות איסוף בשדה הקרב מעיראק ללבנון. חיזבאללה שלח לוחמים מעיראק ללבנון בטיסות של 'פליי בגדד' שיועדו על ידי ארה"ב כדי להשתתף באימוני מבצעים מיוחדים של הארגון", נכתב.
3 צפייה בגלריה
דירוג שלילי לחברת התעופה פליי בגדד
דירוג שלילי לחברת התעופה פליי בגדד
ביקורת השליליות על "פליי בגדד"
הסנקציות אוסרות כל עסקה עם החברה "של אנשים בארה"ב הכוללות רכוש או אינטרסים הקשורים לספק ולמנכ"ל שלה". מנגד, החברה הכחישה את ההאשמות של ארה"ב ואמרה כי תנקוט צעדים משפטיים כדי לדרוש פיצוי על הפסדים הנובעים מהסנקציות "כיוון שברור שההחלטה התבססה על מידע מטעה ושקרי ואינה יכולה לעמוד בפני החוק".
החברה מפעילה צי של שמונה מטוסי בואינג 737 וקווים ל-25 יעדים בעולם, כולל השכנות לבנון, ירדן ומצרים, כמו גם טורקיה, איחוד האמירויות, טוניסיה, הודו, רוסיה, בלרוס, ארמניה, גיאורגיה ועוד. היא הוקמה ב-2014, אבל פועלת במתכונתה הנוכחית מנמל התעופה הבינלאומי של בגדד מאז 2017, לאחר פירוק הדירקטוריון הישן. "פליי בגדד" מגדירה את עצמה כ"חברת התעופה המוכוונת טכנולוגיה הראשונה בעיראק", והסלוגן שלה הוא Less Price... More Flights - אף שכל טיסותיה לאיחוד האירופי בוטלו בנובמבר 2023, עקב "חששות בטיחותיים".
באתרי הדירוגים היא מופיעה במקום ה-265 מתוך 382 בעולם, בין China Cargo Airlines לחברת Iraqi Airways. הביקורות ב"טריפ אדוויזר" נעות בין "הטיסה הגרועה בחיי, מרגיש כאילו אתה מחוץ למטוס על העננים", ובין "תענוג כרגיל, צוות אדיב ומצטיין, אוכל טוב ואווירה כללית נעימה".
הגדיל לכתוב אחד הנוסעים שהודה למזלו הטוב אחרי שנחת על הקרקע: "0 מתוך 10! אין כאן שום דבר טוב בכלל. תודה לאל שנחתנו בשדה התעופה הנכון, חשבנו שהטייס הולך למקום אחר, אני חושב שהוא ישן או משהו. זו הייתה הפעם הראשונה והאחרונה שהזמנו את הטיסה שלנו עם 'פליי בגדד', לעולם לא נעשה טעות כזו שוב. מטוס גרוע, ישן, לא נקי, מסוכן, לא בטוח, המראה ונחיתה גרועים, קולות חזקים יוצאים מהמנועים והמאווררים! מושבים מיועדים ממש לפעוטות ולא למבוגרים! קטן ולא נוח במיוחד". נוסע אחר התלונן על האוכל: "כל כך גרוע. העליתי את התמונות האלה לפייסבוק שלהם בניסיון לדעת למה הכריכים הוקפאו ונחסמתי!".
סנקציות הוטלו גם על בעליהן של חברות נסיעות ותיירות שבסיסן בבגדד ומשמשות את החיזבאללה להכנסות ולהלבנת הון, כמו גם על המהנדס ריאד עלי חוסיין אל-עזאווי, המוגדר כמומחה לכלי טיס בלתי מאוישים ש"טביעות האצבע שלו נמצאו על טיל איראני ששוגר בקרבת כוחות ארה"ב בעיראק ב-2021".
בהודעה נפרדת, ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה הודיעו על סבב סנקציות חדשות נגד חמאס ותומכיו, ובכלל זה על בעליהן של בורסות פיננסיות הממלאות לפי הבית הלבן תפקיד מפתח בהעברת כספים ומטבעות קריפטו לעזה. בין השאר מדובר בבני משפחת הירזאללה ושמאלך, חלפני כספים וסוחרי קריפטו מעזה שהעבירו עשרות מיליוני דולרים מאיראן לחמאס באמצעות "חברת המסחר הערבית בסין" והשלוחה שלהם בטורקיה.