כוחות איראניים ואנשי הטליבאן ניהלו היום (שבת) חילופי אש כבדים בגבול איראן-אפגניסטן. הירי מהווה הסלמה במתיחות הגוברת בין המדינות, על רקע מחלוקת סביב השימוש במי נהר באזור.
סגן ראש המשטרה האיראנית, גנרל קאסם רזאי, טען כי הטליבאן היה הראשון לפתוח באש הבוקר. לדבריו הירי היה בגבול בין מחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן בדרום-מזרח איראן למחוז נימרוז האפגני.

4 צפייה בגלריה
לוחמי טליבאן מאבטחים את נמל ה תעופה ב קאבול
לוחמי טליבאן מאבטחים את נמל ה תעופה ב קאבול
לוחמי טליבאן והשפעות הבצורת באיראן. מתיחות בגבול
(צילום: רויטרס )
טהרן דיווחה כי הטליבאן פתח באש לעבר תחנת משטרה, וכי הכוחות האיראניים "גרמו לאבדות רבות ולנזק קשה". ארגון HalVash, שמדווח על הנעשה במחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן (שרוב תושביו סונים, מיעוט באיראן השיעית), דיווח שתושבים ברחו מהאזור בגלל העימות בין הצדדים.
דובר משרד הפנים האפגני טען היום כי טהרן היא זו שהחלה את העימות ופתחה באש ראשונה. לדבריו שניים נהרגו בחילופי האש, אחד בכל צד, ואחרים נפצעו. לדבריו כעת המצב נמצא בשליטה.
4 צפייה בגלריה
גבול איראן-אפגניסטן, ארכיון
גבול איראן-אפגניסטן, ארכיון
גבול איראן-אפגניסטן, ארכיון
(צילום: AP)
בעדות נוספת למתיחות בגבול פורסם בימים האחרונים סרטון שמראה עימות בין הכוחות האיראניים לאנשי הטליבאן, בזמן עבודות של פועלים איראנים לאורך הגבול. בנוסף, גולשים תומכי הטליבאן הפיצו השבוע ברשת שיר שקורא לשר ההגנה, מולה מוחמד יעקוב, להתייצב מול איראן. "אנחנו הממשלה, יש לנו את הכוח. אנחנו לא עבדים, המנהיג שלנו מולה יעקוב יתייצב נגד איראן", נאמר בשיר. יעקוב הוא בנו של מולה מוחמד עומאר – מייסד הטליבאן והמנהיג הרוחני הראשון של הארגון.
הטליבאן עלה לשלטון באפגניסטן באוגוסט 2021. איראן לא מכירה רשמית בשלטון של ארגון הטרור, אך שומרת על קשרים עם גורמים בממשלתו. איראן ואפגניסטן חולקות גבול של 900 ק"מ.
העימות בגבול היה על רקע החלוקת סביב נהר הלמנד - שזורם מאפגניסטן לאיראן. הנהר זורם מההרים במרכז אפגניסטן ונשפך לאגם האמון בגבול איראן. הסיבה למתיחות הגוברת בין המדינות היא סכר שנבנה באפגניסטן ומגביל את זרימת המים לאיראן, שסובלת מבצורת ממושכת. הטליבאן טוען כי אפגניסטן לא מגבילה את זרימת המים, והסיבה להיחלשות הזרם היא השינויים האקלימיים.
איראן הזהירה לאחרונה שהיא שומרת לעצמה את הזכות לנקוט צעדים כדי לנצל את המים של נהר הלמנד, שמשמש להשקיית שטחים חקלאיים בדרום-מזרח איראן. הנשיא איברהים ראיסי, שביקר החודש באזורי הבצורת בדרום ארצו, אמר כי הוא דורש מהשלטון באפגניסטן "להעניק מיד לתושבי סיסתאן ובלוצ'סתאן את זכויות המים שלהם" כפי שנקבע בהסכם מ-1973. דובר ממשלת אפגניסטן אמר שקאבול תעמוד בהתחייבויותיה, אבל הצהרות בלתי הולמות של טהרן עלולות להזיק ליחסים.
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי
(צילום: EPA)
לפני הדיווחים על חילופי האש בגבול נפגש שר החוץ של הטליבאן, אמיר חאן מוטאקי, עם השגריר האיראני באפגניסטן ודן עמו במחלוקת על מי הנהר. בדיווח על הפגישה אמרה סוכנות הידיעות IRNA כי "עדיף שהבעיות בין המדינות ייפתרו באמצעות דיאלוג".
הבצורת מהווה בעיה באיראן כבר כ-30 שנה, אך בעשור החולף המצב הולך ומחריף. השירות המאטורולוגי של איראן דיווח כי ההערכות הן ש-97% מהמדינה סובלת מבצורת בהיקף כלשהו.