אנשי קיבוץ בארי, שנבחרו להדליק אבוקת זיכרון בטקס המשואות בהר הרצל, הודיעו כי לא ייקחו חלק בטקס. כך נודע ל-ynet. "החלק הממלכתי של המשואות יעסוק בנושא הגבורה בלבד, ללא מתן התייחסות הולמת לטרגדיה הקשה שהתרחשה לנו התושבים, שעדיין מלווה אותנו כעת כשישנם חטופים מאיתנו בעזה, אלא מציינת רק את שלב הגבורה שהתרחש בהמשך על-ידי כוחות הביטחון, כשהגיעו", ציינו חברי כיתת הכוננות של הקיבוץ ורחלי בנאקוט, יו"ר צח"י (צוות חוסן יישובי).
הם הוסיפו: "אנו סבורים שפורמט זה איננו מכבד וראוי, ועל כן בהחלטה משותפת החלטנו שלא להשתתף בטקס. כמו כן, אנו שבעי רצון מכך שהנהלת הקיבוץ חשה כמונו, כי לא נכון לבארי להשתתף בכזה מיצג, והחליטה לבטל את השתתפות הקיבוץ באירוע אבוקות הזיכרון. אנחנו סבורים שאירועי ה-07/10 הינם בראש ובראשונה טרגדיה של קהילות שהופקרו לגורלן, ולא נסכים לקחת חלק באירועים שלא נותנים לכך מקום ראוי".
1 צפייה בגלריה
זיקוקים מטקס הדלקת המשואות
זיקוקים מטקס הדלקת המשואות
קיבוץ בארי החליט להחרים. טקס המשואות, ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לראשונה, ובצל המלחמה, פרק הזיכרון לא יתקיים בהר הרצל, ויכלול במקום זאת את שידור הדלקתן של אבוקות זיכרון בעוטף ובסביבתו. נזכיר כי הוחלט שאבוקות יודלקו בקיבוצים, במושבים, ביישובים, בערים, באתר המסיבות, במועצות ובבסיס צה"ל, שספגו אבידות כבדות ב-7 באוקטובר.
מוקדם יותר השבוע נחשף ב-ynet כי שרת התחבורה מירי רגב, הממונה על טקס הדלקת המשואות ואירועי שנת ה-76 למדינה, החליטה כי הטקס יתקיים ללא קהל ויצולם מראש, וזאת למרות העובדה שכל גופי הביטחון, שב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל, העבירו את חוות דעתם, שלפיה - אין מניעה ביטחונית לקיים את הטקס בהר הרצל עם קהל.
בסביבת רגב הכחישו את הטענה כי בין השיקולים לביטול השתתפות הקהל עלה חשש שמשפחות החטופים או פעילי מחאה ישבשו את הטקס. "גם בשנה שעברה היה חשש כזה והמחאה אז הייתה הרבה יותר גדולה מהיום, ובסופו של דבר לא הייתה כל הפרעה לטקס", אמרו.
השנה הטקס שבו היו אמורים להשתתף כ-4,000 בני אדם ייערך כאמור ללא קהל - גם לא סגל א' - והוא יהיה כולו מצולם מבעוד מועד. בזמן טקס המשואות הר הרצל יהיה ריק מאדם ורק יופעלו בו אבוקות אור.