השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ) אמרה הבוקר (רביעי) כי "חומש חייב להתפנות. זה החוק וזה האינטרס של מדינת ישראל". בריאיון לאולפן ynet היא הוסיפה כי "אנחנו דורשים את זה, אני גם חושבת שזה די מובן מאליו במקרה הספציפי הזה". שרת הפנים איילת שקד אמרה בתגובה: "מוטב שזנדברג תפעל קודם לפינוי חאן אל-אחמר".
על יחסי הכוחות בתוך הקואליציה אמרה השרה כי "לאגף הימני יש יותר כוח בממשלה הזו מהקמתה, רואים את זה בהרכב הממשלה, רואים את זה בראשות הממשלה, נכנסו לזה בעיניים פתוחות בגלל גודל השעה, בגלל האלטרנטיבה ובגלל מה שרצינו לעשות פה. לגבי חומש, אנחנו מתנגדים באופן נחרץ להקמת התנחלויות חדשות ולאי-קיום החוק. אנחנו מצפים משר הביטחון לעשות את הדבר החוקי ולא לאפשר לא הפרת חוק ולא דבר שפוגע בישראל".
2 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
"מעדיפה לא להתנהל מתוך אולטימטומים". זנדברג
(צילום: קובי קואנקס)
אז זה קו אדום או לא קו אדום? "מלפני הקמת הממשלה שואלים אותנו 'מה יהיה הקו האדום'. אני מעדיפה לא להתנהל מתוך אולטימטומים ואני רואה שגם חבריי לא עושים את זה. אנחנו במרצ חושבים שהקמת התנחלויות חדשות זה דבר שפוגע באינטרס הישראלי, במקרה הזה מדובר בהפרת חוק שאנחנו מצפים לקיים אותו".
לא תוותרו על עניין חומש, תלחצו על שר הביטחון? "בוודאי, הבענו את דעתנו".
על המשבר סביב חברת מפלגתה ג'ידא רינאווי זועבי, שהודיעה על פרישה מהקואליציה וחזרה בה, אמרה זנדברג: "אני מאוד מקווה שהמשבר הזה מאחורינו, ללא ספק זו הייתה טלטלה פוליטית, אבל אני שמחה שהיא הסתיימה על הצד הטוב ביותר".
2 צפייה בגלריה
ג'ידא רינאוי זועבי
ג'ידא רינאוי זועבי
"לא סחטנות סקטוריאלית". רינאווי זועבי
(צילום: יואב דודקביץ )
אין לך בעיה עם התרבות הסחטנית שהתפתחה בגלל ההרכב הבעייתי של הממשלה? "מה שדובר באותה פגישה של ח"כ רינאווי זועבי עם לפיד ועם ראשי הרשויות זו תוכנית ממשלתית גדולה, אולי התוכנית הממשלתית הכי גדולה של הממשלה הזאת והכי גדולה בתולדות מדינת ישראל לטובת הציבור הערבי, זה לא איזה סחטנות סקטוריאלית".
את לא רואה משהו בעייתי בהתנהלות, באיום לפרוש מהקואליציה? "לא. אני עם הפרישה מהקואליציה או עם הטלטלות הפוליטיות, אני בהחלט מצטערת עליהם ואני בהחלט רוצה לתקן אותם וכך עשינו בימים האחרונים. אבל צריך להבדיל ולהפריד לחלוטין בין זה ובין תוכנית ממשלתית מאושרת, מתוקצבת, שאנחנו גאים בה ושאנחנו עובדים יום-יום בכל משרדי הממשלה כדי להוציא אותה לפועל. זה לא איזו דרישה חדשה שצצה לטובת איזה סקטור, זו תוכנית דגל ממשלתית וחשובה".
יכול להיות שתפקיד היו"ר גדול על ניצן הורוביץ, הוא צריך להסיק מסקנות אישיות? "אני לא בהסקת מסקנות כרגע, בוודאי שעוד נפיק לקחים. אנחנו בשיא העשייה, גם בממשלה וגם בעשייה הפוליטית ולראייה גם המשבר הזה עם רינאווי זועבי שרבים וטובים במרצ ומחוץ למרצ היו מעורבים בו הסתיים בצורה מוצלחת מבחינתנו ופנינו קדימה".
על תחקיר CNN על מות כתבת "אל-ג'זירה" שירין אבו עאקלה, אמרה זנדברג: "גם אם אנחנו לא אוהבים מה שמתפרסם שם, התקשורת היא חופשית בעולם וטוב שכך. לא בדקתי את התחקיר, יכול להיות שהוא לא מבוסס. טוב עושה מדינת ישראל וטוב שיהיה תחקיר על כל הממצאים שלו, כולל פורנזיקה, כולל עדויות, כולל הכול, במשותף לישראל ולפלסטינים, גם כדי להגביר את האמון בחקירות האלה".