ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) נאמה שלשום (שלישי) במליאת הכנסת וסיפרה את סיפור סבתה שעלתה מעיראק, בישיבה לציון 82 שנים לאירועי הפרהוד. אלא שחלק מדבריה היו ציטוט של ניצול בשם יוסף נמרודי, הלקוח מוויקיפדיה.
לפחות 179 יהודים נרצחו בפרעות בבגדד ביוני ב-1941, יותר מ-2,000 יהודים נפצעו ורכוש רב נבזז. בישיבה שלשום במליאה התייחסו חברי הכנסת ליום החשוב והעלו את זיכרון הקורבנות. בין הדוברים הייתה גם ח"כ סון הר מלך, שסבתה עלתה מעיראק והייתה עדה לאותן פרעות.
"סבתא שלי סיפרה כי 'מבעד לחלון בית הכנסת שמענו רעשים, ראינו עשרות אנשים חמושים בסכינים, גרזנים וכלי ירי, חלקם סחב חפצים ורהיטים שבזז מבתי היהודים'", סיפרה חברת הכנסת והמשיכה באותו תיאור בדיוק כפי שמופיע בוויקיפדיה. "'האירוע הקשה ביותר זכור לי', ככה סבתא מספרת, 'זה תיאור של ערבי שמחזיק ביד רגל של תינוק עם צמיד שעשוי זהב'".
2 צפייה בגלריה
ציטוט לימור סון הר מלך עוצמה יהודית העתיקה מ ויקיפדיה
ציטוט לימור סון הר מלך עוצמה יהודית העתיקה מ ויקיפדיה
הציטוט מוויקיפדיה, שאותו ניכסה סון הר מלך
2 צפייה בגלריה
לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
סון הר מלך במליאת הכנסת
(צילום: שלו שלום )
סון הר מלך המשיכה בדבריה: "לא יודעת אפילו איך להגדיר את זה מרוב שזה מזעזע, תלשו מתינוק רק כדי לקחת את הצמיד הזה. מהומות פרצו אחר הצהריים. האספסוף הצטרף לחיילים ולשוטרים האזרחים והתנפל על יהודים ברחובות הראשיים. יהודים הוצאו בכוח ממכוניות ואוטובוסים, הוכו במכות רצח ונשחטו ברחובות בפגיונות לעיני כל כשנהגי האוטובוסים דורסים את הגופות. אל האספסוף הצטרפו גם פקידי ממשל ותלמידי בית ספר. הפורעים התחלקו לקבוצות והתבצעה חלוקת תפקידים ביניהם. ניסיונות של יהודים לשחד שוטרים על מנת שיגנו עליהם כשלו. המהומות החמירו ביום השני, אז ניתנה פקודה לפורעים ללכת למרכז המשטרה ולקחת משם נשק".
בישיבה, יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ (הליכוד), נכד לניצולת הפרהוד, העלה להצבעה בקריאה טרומית הצעת חוק שמטרתה לקבוע יום לציון יום הפרהוד, שיצוין בעצרת מרכזית בכנסת ובמוסדות החינוך. "אני נרגש מאוד, זו אחת מהצעות החוק הראשונות שהגשתי כחבר כנסת", אמר כץ. "העיראקים לא ביקשו לעצמם הרבה בארץ, אך את ההכרה על הסבל שהם עברו, לקחתי על עצמי לספר ולהנציח. תפקידנו הוא להנחיל לדורות הבאים את העבר, את מה שהסבים והסבתות שלנו עברו בתפוצות עד שקמה המדינה".
מח"כ סון הר מלך נמסר בתגובה: "כשסיפרתי לכותב הנאומים שלי על אירועי הפרהוד תיארתי לו מילה במילה את האירועים של סבתא שלי, שולמית עיני. לצערי, הוא ראה ציטוט כנראה מאותו האירוע והכניס אותו לנאום בתום לב. מי שחשוב לו לדעת עוד על אירועי הפרהוד, הסבתא הגיבורה והאצילית שלי, שעלתה בגפה מעיראק, תשמח להיפגש ולספר לו עליהם".