משרד החוץ הודיע הבוקר (יום ג') כי בפשיטה שערכו לפני ימים אחדים שלטונות מקסיקו על מתחם של הכת החרדית-קיצונית "לב טהור" אותרו 26 מחבריה, בהם גם בנו בן השלוש של אחד מאנשי הכת שברח ממנה לפני כשלוש שנים ומאז פעל לחלץ אותו מהכת שמנהיגיה הורשעו בחטיפה ובניצול מיני של קטינים. במשרד החוץ מסרו כי האב, ישראל עמיר, חזר ארצה יחד עם בנו, ופרסמו תמונה של השניים מתקבלים בנמל התעופה בן גוריון.
2 צפייה בגלריה
ישראל עמיר
ישראל עמיר
ישראל עמיר עם בנו הקטן במטוס, ואחרי הנחיתה בנתב"ג
עמיר פרסם מוקדם יותר השנה את סיפורו בתוכנית "עובדה", ולדבריו גודל על ידי הוריו בתוך הכת בגואטמלה. "כשהייתי נער בכת תמיד היו אומרים לי, כמו לכל הילדים שם, תתבטל, אתה אפס, לא שווה כלום. לקחו ממני את הילדות, את החברים, את המשפחה ולמעשה את כל מה שהיה לי. אבל דבר אחד אף פעם לא הצליחו לקחת ממני, את חופש הבחירה שלי בחיים טובים, לא לקבל כמובן מאליו את מה שבחרו עבורי", כתב בפייסבוק בפברואר. לפני כשלוש שנים עזב, ונאבק להשיב לו את בנו שנולד לו בתקופתו בכת.
הפשיטה על מתחם הכת בעיר טפצ'ולה בדרום מקסיקו, סמוך לגבול עם גואטמלה, התרחשה ביום שישי האחרון בשעת בוקר מוקדמת. עשרות אנשי אכיפת חוק ושירותי רווחה מקומיים לקחו בה חלק. סמוך למקום שהה בזמן הפשיטה צוות ישראלי פרטי שהתנדב לבקשת בני המשפחות של חברי הכת - שלחלקם הוצאו צווי אפוטרופסות בישראל - וכן קונסול ישראל ליאור בצוב. לפי משרד החוץ בצוב הונחה לוודא שלא יהיו פעולות אלימות ופינוי בכוח של חברי הכת.
לפי הודעת משרד החוץ, הפשיטה נעשתה לאחר שמשטרת מקסיקו אספה ראיות מפלילות נגד מספר אנשים בכת בחשד לסחר בסמים, אונס ועוד. במהלך הפשיטה נמצאו במתחם 26 מחברי הכת, בהם אזרחים ישראלים עם אזרחויות נוספות של מדינות כמו קנדה, ארה"ב וגואטמלה.
שניים מהם נעצרו בחשד לסחר בבני אדם ועבירות מין קשות, ולפי משרד החוץ צפויים לעמוד לדין במקסיקו. העונש על העבירות שמיוחסות להם עשוי להגיע ל-20 שנות מאסר. שני מבוקשים נוספים לא נמצאו במקום ומעדויות החברים עזבו עם קבוצה נוספת כיומיים לפני הפשיטה. חמישה חברים נוספים בכת עוכבו למתקן הגירה וצפויים להיות מגורשים בגין שהות בלתי-חוקית במקסיקו.
שאר האנשים ששהו במתחם הועברו למתחם סמוך של משרד הרווחה המקסיקני, ונמסר כי הם "שוהים כרגע בתנאים סבירים אך טובים משמעותית ממתחם הכת שהיה עלוב מאוד". לפי משרד החוץ, אותם חברי כת שלא נעצרו או הואשמו סירבו לעזוב את הכת ולעבור לחזקת הרשויות הישראליות, בהתאם לצווים שהוצאו לחלקם.
לפי הדיווחים המקומיים, חברי הכת הללו, בהם נשים וילדים, הועברו למתחם בעיר הויקסטלה, המרוחקת 40 ק"מ מטפצ'ולה. חברי הכת הפגינו מחוץ למשרדי רשות ההגירה, ובמהלך המחאה שהסלימה נשים ונערים אף ניסו לקפוץ מעל גדר דוקרנים, בניסיון להימלט. חברי הכת טענו כי הם נלקחו מהמתחם שבו היו אף שהציגו את המסמכים הנדרשים, ואמרו כי הם סובלים מתת-תנאים במקום שאליו הועברו.
בהודעת משרד החוץ נמסר כי כדי להימנע מעימות עם חברי הכת, הוחלט "להקפיא מצב" ולהשאירם ברשות גורמי הרווחה המקומיים במהלך הימים הקרובים. "נרכש עבור חברי הכת מזון כשר, הם חולקו לחדרים נקיים ומטופלים על ידי הרווחה המקסיקנית", נמסר.
2 צפייה בגלריה
האיש שהקים את הכת, שלמה הלברנץ
האיש שהקים את הכת, שלמה הלברנץ
האיש שהקים את הכת, שלמה הלברנץ
במשרד החוץ הדגישו כי ימשיכו כעת באמצעים לשכנע את המשפחות ואת הילדים שלגביהם יש צווי אפוטרופסות בישראל, לשוב ארצה. "בקשה שלנו לגרשם לישראל צפויה להיענות בחיוב, אך לא נרצה כי יופעל כוח משמעותי מולם וגירוש אלים, נמשיך להתמקד כרגע בניסיונות להידבר עימם על מנת שישובו לישראל", נמסר.
לב טהור היא כת יהודית דתית קיצונית שבעבר דווח כי חיה ברובה באזור סנטה רוזה שבגואטמלה. הכת החלה לפעול עוד לפני כ-20 שנה בארץ, עברה לקנדה, משם לארה"ב, לאחר מכן למקסיקו וכבר שנים שהיא מתגוררת במתחם מבודד באזור שנמצא כשעתיים נסיעה מגואטמלה סיטי. בכת כ-200 מבוגרים וילדים, מחציתם בעלי אזרחות ישראלית שלחלקם יש גם אזרחות כפולה, אמריקנית או גואטמלית.
לפי עדויות של חברי הכת שברחו ממנה, אנשיה נוקטים כלפי הנשים והילדים מערכת ענישה שכוללת הרעבה, חרמות ואלימות קשה, כולל הלקאות פומביות בעירום. נוסף על כך מחתנים את הילדים בכת החל מגילי 13-12 וכופים עליהם להביא ילדים לעולם. ישנן נשים בכת שהרו בגילים צעירים מאוד. עלו גם האשמות על מקרים של אונס ומעשי סדום שבוצעו בידי חברים בקבוצת הגברים השלטת בכת, המכונה "ההנהלה". המעשים הללו תוארו על ידי מספר קורבנות שהצליחו להימלט מהכת והגישו תצהירים חתומים כראיות לרשויות בגואטמלה.
האיש שהקים את הכת, שלמה הלברנץ, טבע למוות לפני כחמש שנים – ומאז בנו נחמן הלברנץ הנהיג את הכת. נחמן ועוד כמה מראשי הכת נלכדו בידי הבולשת הפדרלית האמריקנית, ה-FBI, וכיום הוא יושב בכלא האמריקני. אשתקד הורשע נחמן הלברנץ, ומנהיג נוסף של הכת, מאיר רוזנר, בחטיפה ובניצול מיני של ילדים. על פי פסק הדין של בית משפט בניו יורק, ב-2018 השניים חטפו באמצע הלילה שני ילדים, נערה בת 14 וילד בן 12, מביתם בעיר, והעבירו אותם למקסיקו כדי שבת ה-14 תקיים קשר מיני לא חוקי עם גבר בוגר. אמם של הילדים היא אחותו של הלברנץ, שבאותה שנה עזבה את הכת בגלל התנהגותו הקיצונית של אחיה.