בטלפון, כשהוא נסער מהתקיפה האלימה והאכזרית, חזר שאול גולן כמה פעמים על תחינתו בפני תוקפיו: "אמרתי להם - 'אני יהודי כמוכם', 'אני יהודי, אל תפגעו, אני יהודי', אבל זה לא עזר. הם היו משהו כמו 30 רעולי פנים והם קיללו אותי - 'יהודי?! אתה לא מתבייש? אתה בוגד!'"
הוא בן 74, זקן שבט צלמי וכתבי השטח. שנים אנחנו נוסעים יחד ואני מתגאה בו בפני כל, "הבחור הזה היה כבר מילואימניק כשהמצרים חצו את התעלה ב־73', ותראו אותו איך הוא רץ ומשאיר אותי לרדוף אחריו עם הלשון בחוץ".
1 צפייה בגלריה
שאול גולן
שאול גולן
שאול גולן
(צילום: איתי רון הארץ)
מי שלא התנסה בעבודת השטח של צלמי העיתונות לא יבין את רמת האדרנלין והעניין שהמקצוע הזה מספק. רמת ההתמכרות מקשה מאוד על הפרישה. שנים אחרי יציאתו לגמלאות, שאול גולן לא מסוגל לשבת בבית רגל על רגל, ליהנות מהחיים והנכדים. במקרה שלו הוא נהנה מאוד מהנכדים יומיים־שלושה בשבוע, אבל עדיין צריך מאוד את השטח. בכל שבת הוא יוצא עם הקטנוע ותר את השטחים. יכול היה לנסוע למחוז ילדותו בעמק בית־שאן, לטייל בדרום או בצפון, אבל שם משעמם מדי. ללב ליבו של הסכסוך, האזור המוכר כזרוע מאחזים וחוות רועים בסמוך לכפרים הפלסטיניים בשיפולי ההר היורדים אל הבקעה, לשם הוא נמשך. כל שבת הוא שם. לבד, רק הוא. מכיר אנשים בכפרים ובקהילות הרועים, בכל נסיעה שלנו לאזור הוא מצביע על מקבץ בקתות ואוהלים וזורק "הייתי שם בשבת".
גם היום נסע. מודע לחיפושים אחר הנער הנעדר בנימין אחימאיר שיצא אתמול לרעות את העדר מחוות מלאכי השלום ולא שב, שאול הבין, בלי שביקשו ממנו מהמערכת שייסע, ששם הוא צריך להיות
גם היום נסע. מודע לחיפושים אחר הנער הנעדר בנימין אחימאיר שיצא אתמול לרעות את העדר מחוות מלאכי השלום ולא שב, שאול הבין, בלי שביקשו ממנו מהמערכת שייסע, ששם הוא צריך להיות. במהלך החיפושים אתמול נכנס הצבא לחיפושים בכפר אל־מורייר. גם קבוצות מתנחלים הצטרפו ל"פעילות" בכפר. במקום פרצו עימותים. המתנחלים הציתו רכוש. הפלסטינים דיווחו על הרוג, ג'יהאד אבו־עליא, ועל 25 פצועים. הצבא מסר ששלושה חיילים נפצעו קל. עם חשיכה הופסקו החיפושים והם התחדשו היום עם אור ראשון.
שאול גולן הספיק לצלם היום בתים שהועלו באש בידי מתנחלים עד שקבוצה של רעולי פנים הבחינה בו. הוא תיעד אותם, תפס אותם בשעת מעשה. והם לא היססו כאמור להכותו תוך כדי שהוא מתחנן על חייו. הוא זוכר שאחד מהם הורה לחבריו: "לא בפנים, לא בפנים, שלא יהיו לו סימנים בפנים". הם חבטו ובעטו באיש מבוגר, בגיל של הסבא שלהם, וסנטו בו בשנאה שוב ושוב שהוא "בוגד". לאחד כזה שוברים את הידיים.