פרוייקט המסילה המזרחית של רכבת ישראל תופס תאוצה: ביום שלישי שעבר הודיע משרד התחבורה כי החברה הממונה על חלק מפרויקט המסילה המזרחית, נתיבי ישראל, החלה להניח את המסילות באזור הצפוני של המסילה. עוד הודיעו במשרד התחבורה כי המסילה תימסר לרכבת ישראל ב-2025.
המסילה המזרחית נחשבת במשרד התחבורה ל"מגה פרויקט", 65 קילומטרים של תוואי מסילה עם שש תחנות, בהן שתיים שיהיו משויכות לראשונה לרשויות ערביות: טירה וטייבה. אחרי ששלד התחנה בטייבה הושלם בשבועות האחרונים, קיבלו ynet ו"ידיעות אחרונות" סיור במקום שיתחיל לשרת את תושבי האזור ב-2026.
4 צפייה בגלריה
הצצה לתחנת הרכבת הראשונה שנבנית בעיר ערבית. תחנת טייבה
הצצה לתחנת הרכבת הראשונה שנבנית בעיר ערבית. תחנת טייבה
"בסטנדרט החדש ביותר שהגדירה רכבת ישראל". תחנת השומרון-טייבה, הנמצאת בבנייה בימים אלה
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
בניית הרכבת בטייבה
בניית הרכבת בטייבה
בניית הרכבת בטייבה
(צילום: יריב כץ)

"ביקוש מאוד גדול לתחנה הזו מצד כולם"

התחנה משתרעת על פני 10,000 מ"ר ועתידה לכלול ארבעה רציפים לארבע מסילות. היא הוקמה על תוואי מסילת הרכבת העות'מאנית שפעלה באזור עד לסוף המנדט הבריטי. מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע רכבות בחברת נתיבי ישראל, סיפר כי כאשר החלו בעבודות ב-2018, היו באזור רק שדות ושביל עפר היכן שפעם הונחה מסילה. "המדינה אז החליטה למקד את מאמציה בסלילת מסילת החוף, רוב המסילה הישנה שהייתה פה פורקה, אנשים פלשו לשטחה ונטעו מטעים. היינו צריכים להפקיע 20 ק"מ בשביל התשתיות".
עבודה רבה הושקעה ביצירת מסילת הרכבת המזרחית בכלל ובתחנה זו בפרט, מהזזת נחלים שזרמו לכיוון ועד ליצירת מוביל מים שעובר בין המסילות לכביש 6 הצמוד ומעביר את מי הגשמים לנחל תאנים שמצפון.
בשל מיקומה, באזור השרון הצפוני והשומרון, התחנה תהיה הגדולה מבין כל תחנות המסילה המזרחית ובתוך כך מקושרת היטב עם מסילות הרכבת הקיימות. מהתחנה ייצאו רכבות על המסילה המזרחית שיתחברו לטבעת השרון בבני ברק. "יש ביקוש מאוד גדול לתחנה הזו מצד כולם", טען לוין, "היא תחבר ביחד עם כלל פרויקט המסילה המזרחית את כלל המדינה מבחינה רכבתית".
4 צפייה בגלריה
הצצה לתחנת הרכבת הראשונה שנבנית בעיר ערבית. תחנת טייבה
הצצה לתחנת הרכבת הראשונה שנבנית בעיר ערבית. תחנת טייבה
"תחנה חדשנית ביותר". הצוות הגאה באתר הבנייה
(צילום: יריב כץ)
על פי ההערכות, בתחנה צפויים להשתמש כ-1,350 נוסעים בשעות השיא מידי יום. נדמה כי היא נבנית בחשיבה גדולה על קישוריות תחבורתית, שכן בנתיבי ישראל מבטיחים כי יהיה מסלול אופניים שיוביל אליה מהכביש הראשי בעיר, כ-1,000 מקומות חנייה ומסוף אוטובוסים רחב שיכלול גם חדר מנוחה עבור הנהגים.
התחנה עצמה מעוצבת ככל תחנה רגילה של הרכבת, עם שערי תיקוף וקופות, הנגשה לנכים ואפילו שני חדרים ממוגנים למקרה הצורך. הרציפים יהיו באורך 350 מטרים, מעט יותר מהמקובל היום, וישרתו ארבע מסילות, אחת מזרחית, שתיים אמצעיות ואחת ממערב.
4 צפייה בגלריה
הצצה לתחנת הרכבת הראשונה שנבנית בעיר ערבית. תחנת טייבה
הצצה לתחנת הרכבת הראשונה שנבנית בעיר ערבית. תחנת טייבה
ירידה משמעותית בזיהום האוויר, שיפור הבטיחות בדרכים. בניית המסילה המזרחית, סמוך לתחנת הרכבת שומרון - טייבה
(צילום: יריב כץ)
"זו התחנה שתשרת בעיקר את תושבי השרון והשומרון", קבע לוין. "זו תחנה חדשנית ביותר בסטנדרט החדש ביותר שהגדירה רכבת ישראל. היא תכלול מבני שליטה ובקרה ברמה טכנית מאוד גבוהה, נגישות מלאה, קירוי מלא ברציפים נגד שמש וגשם ומעבר תת קרקעי מהתחנה לרציפים לטובת משתמשיה", הוסיף.

150 רכבות נוספות מדי יום

המסילה היא מגה פרויקט לאומי שמטרתו ליצור מסילה מקבילה למסילת החוף, באורך כולל של כ-65 קילומטרים בצמוד לתוואי כביש 6. הפרויקט ההנדסי המורכב יכלול עבודה על תשתיות צפופות קיימות של מים, חשמל וגז, בנוסף להקמת 47 גשרים חדשים. עלותו נאמדת בכ-8.5 מיליארד שקלים.
 מסילה מזרחית רכבת ישראל המסילה המזרחית מפה
על פי הערכות הרכבת, הפרויקט יגדיל את היצע הנסיעות ברשת המסילות הארצית בכ-30%, תוך הענקת גמישות תפעולית לתנועת הרכבות שנשענת כיום על מסילות החוף העמוסות. מבחינה לוגיסטית, הפרויקט יגדיל גם את פוטנציאל שינוע המטענים ברכבת, מה שיאפשר הורדה של מאות משאיות מהכבישים מידי יום. כך תתאפשר ירידה משמעותית בזיהום האוויר ושיפור הבטיחות בדרכים.
הרכבת מעריכה כי קיבולת הרכבות ברשת הארצית צפויה לגדול מידי יום בכ-150 רכבות נוסעים ובעשרות רכבות מטען נוספות, בזכות המסילה שתסיע שש רכבות נוסעים בשעה בשעות השיא.
במסגרת הפרויקט ולאורך התוואי מתוכננות לפעול שש תחנות נוסעים, מתוכן יוקמו שש תחנות חדשות, מלבד זו בטייבה: חדרה מזרח, טירה-כוכב יאיר, ראש העין דרום, אלעד וקריית שדה התעופה. בנוסף, תחנת ראש העין צפון צפויה להשתדרג משמעותית.