הקבינט המדיני-ביטחוני החליט היום (ראשון) לקזז ב-12 פעימות כ-610 מיליון שקל מכספי המיסים שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית, בשל המשכורות שהרשות משלמת למחבלים ומשפחותיהם. זאת הפעם השנייה שבה הממשלה הנוכחית מחליטה על קיזוז, שכן בשנה שעברה קוזזו 560 מיליון שקל על פי החוק להקפאת כספי טרור.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אבו מאזן חצי חצי
יאיר לפיד אבו מאזן חצי חצי
פעם שנייה שבה הממשלה הנוכחית מחליטה על קיזוז כספים מהרשות הפלסטינית. לפיד ואבו מאזן
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ, AP)
הדיון בקבינט היה קצר מאוד ונמשך רק 20 דקות. שר הבריאות ניצן הורוביץ היה היחיד דיון שנמנע בהצבעה. הורוביץ אמר כי לדעתו מדובר במהלך לא חכם, כי ממילא ישראל מחזירה לפלסטינים את הכסף בהלוואות, וכי לישראל יש אינטרס להמשך שיתוף הפעולה הביטחוני.
שרת התחבורה מרב מיכאלי אמנם הצביעה בעד ההצעה, אך הציגה עמדה לפיה ברשות הפלסטינית יש היום נכונה גדולה מאי פעם להפסיק את תשלום הכספים למחבלים ולמשפחותיהם. לדבריה, אם יש בישראל תהיה נכונות לשיח מדיני יהיה אפשר להשיג ניצחון ישראלי משמעותי בזירה זו.
בניגוד למיכאלי, ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט אמר כי אין שום סיבה לדון בנושא. "שפשוט יפסיקו להעביר כסף מחבלים", אמר בנט. יצוין כי גם ביום רביעי הקרוב יתכנס שוב הקבינט המדיני-ביטחוני כדי לדון במצב בצפון ובאיומי חיזבאללה לפגוע באסדות הגז.
2 צפייה בגלריה
משפחות המחבלים מקבלות פיצויים בגובה אלפי שקלים מהרשות הפלסטינית. ארכיון
משפחות המחבלים מקבלות פיצויים בגובה אלפי שקלים מהרשות הפלסטינית. ארכיון
משפחות המחבלים מקבלות פיצויים בגובה אלפי שקלים מהרשות הפלסטינית. ארכיון
(צילום: רויטרס)
בחודש אפריל פסק בית המשפט העליון כי תשלום כספים על ידי הרשות הפלסטינית לאסירים ביטחוניים ולבני משפחותיהם מהווה "אשרור" של פעולות הטרור שביצעו אותם מחבלים. משמעות הדבר היא שמשפחות שכולות יוכלו לתבוע פיצויים מסוימים מהרשות.
ברוב דעות של השופטים יצחק עמית ודוד מינץ, אל מול דעת מיעוט של השופט עופר גרוסקופף, נקבע כי בשל "אשרור" זה, ובהתאם לפקודת הנזיקין שעוסקת בפיצויים, הרשות הפלסטינית שותפה לעוולות שביצעו האסירים שאחראים לפעולות טרור. לדבריהם, לרשות הפלסטינית יש "אחריות נזיקית" כלפי המשפחות השכולות.