מאסר עולם ועוד שלוש שנים במצטבר. זהו העונש שגזר בית המשפט המחוזי בחיפה על מקסים טל (30), תושב קריית ביאליק, שהורשע ברצח בנסיבות מחמירות של אשתו מריה טל (29) בביתם בחודש אוקטובר 2019. טל הורשע גם בניסיון להשמיד ראיה וחבלה חמורה בנסיבות מחמירות.
השופטים אברהם אליקים, תמר נאות פרי ורונית בש כתבו בהכרעת הדין שבה הרשיעו את טל בעבירות המיוחסות לו: "הגענו למסקנה שגרסת הנאשם הייתה רצופה בשקרים ולא מהימנה, כשהנאשם עצמו הודה שלא אמר אמת לגבי כמה נושאים. ההסבר שלו לכך אינו יכול להתקבל כסביר או מצדיק את השקרים במהלך עדותו בבית המשפט". עוד כתבו כי "הנאשם הציג גרסה הכוללת רכיבים מפתיעים חדשים, אותם לא הזכיר בכל חקירותיו במשטרה, ובנוסף שינה את גרסאותיו כמה פעמים".
1 צפייה בגלריה
מקסים טל רצח את אשתו מריה טל
מקסים טל רצח את אשתו מריה טל
"שום דבר לא יחזיר אותה, אבל כתב האישום הוא נחמה". מקסים טל ואשתו מריה
על פי כתב האישום, בסוף אוגוסט 2019 החל טל לחשוד שאשתו מנהלת קשר עם גבר אחר. הוא התעמת איתה בעניין והיא הכחישה. על רקע זה, ב-6 בספטמבר באותה השנה, הוא היכה את מריה בפניה וגרם לה שבר באפה. הוא נעצר ושוחרר בתנאים מגבילים, ובין השאר נאסרה עליו הכניסה לקריית ביאליק למשך 30 יום. למרות זאת, בני הזוג שמרו על קשר טלפוני, טל חזר לדירה בכמה הזדמנויות, ולבסוף חזר להתגורר שם ב-8 באוקטובר.
לפי התביעה, שלושה ימים לאחר שחזר לביתו ומעט אחרי חצות, גילה מקסים טלפון סלולרי שהחביאה מריה מתחת לכרית, בו השתמשה ללא ידיעתו, שם נמצאה התכתבות ווטסאפ בינה לבין גבר אחר המלמדת לכאורה על קשר ביניהם. הפרקליטות טענה כי בשלב הזה טל צילם את ההודעות באמצעות הטלפון הסלולרי שלו והחליט להרוג אותה.
סמוך לשעה 6:30 יצא טל מהבית, כביכול כדי להגיע לעבודה. אולם הוא חזר בסביבות 6:50, אחרי שאביה של מריה, שישן בדירה, יצא לעבודתו. מקסים הודיע למעסיק שלו שלא יגיע לעבודה משום שהוא לא חש בטוב. בשעה 7:20 הוא העיר את שתי הבנות שלהם ולקח אותן לגן הנמצא לא הרחק מהבית. לאחר מכן, נטען, הוא חזר לדירה, נטל סכין בעלת להב באורך של כ-16 ס"מ מהמטבח, נכנס לחדר השינה של מריה ודקר אותה בצווארה.

מיד לאחר שנעצר, טען טל כי אשתו שמה קץ לחייה. הוא סיפר לחוקרים כי מצבה הנפשי היה קשה, וכי לאחר שחזר הביתה מצא אותה דקורה בצווארה. במשטרה ובפרקליטות לא נתנו אמון בגרסתו והוחלט להעמידו לדין.
התביעה ביקשה לגזור על טל עונש של מאסר עולם חובה על עבירת הרצח בנסיבות מחמירות והשמדת ראיה. בנוסף, הם ביקשו לגזור עליו שלוש שנים נוספות בגין עבירת התקיפה בה שבר את אפה של אשתו. מנגד, טען הסנגור כי אין לו מה לטעון לעונש. בגזר הדין גזרו השופטים על טל מאסר עולם ועוד שלוש שנים. הם חייבו אותו לפצות את משפחתה של מריה בסכום של 258 אלף שקלים, סכום הפיצויים המקסימלי שניתן לפסוק בהליך פלילי.
עו"ד רועי קרן עם ילנה טלעורך הדין רועי קרן
סנגורו של טל, עו"ד רועי קרן, מסר לאחר מתן גזר הדין כי "פנינו לערעור, ואין לנו ספק שמקסים יזוכה בבית המשפט העליון מכל אשמה. הרשעתו היא טרגדיה של ממש שצריכה להדאיג כל אזרח במדינה. מקסים ממשיך לטעון לחפות. זו הייתה התאבדות". אמו של טל, ילנה, אמרה לאחר הרשעת בנה כי "חשבנו שהיום הוא יהיה בחוץ. נמשיך לעליון ובסוף הוא יהיה בחוץ. יש דברים שאתם לא יודעים ועוד יתבררו".
אביעד חייטעורך הדין אביעד חייטצילום: עידו ארז
עו"ד אביעד חייט, המייצג את משפחתה של מריה, אמר כי גזר הדין "מגלם ענישה ההולמת את מעשיו של מי שנטל חיים תוך תכנון קר. דבר לא ישקם את בני משפחת המנוחה וחסרונה של מריה יהדהד עד יומם האחרון". חייט הוסיף כי "אנו מלאי תקווה כי כעת יוקל לבני המשפחה ולו במעט. נוכח ההתנהלות נראה שהירייה האחרונה בתיק טרם נורתה".
אחיה של מריה, אלכסיי גרשניק, אמר לאחר הגשת כתב האישום כי "ידענו כל הזמן שהוא אשם. היא לא עשתה לעצמה שום דבר. זה לא יחזיר אותה, אבל כתב האישום זו נחמה שהצדק כן ייעשה. היה חשוב לי ולמשפחה להיות פה היום ולהסתכל לו בעיניים. גם חברים של מריה הגיעו לכאן".
בין המשפחות התנהל מאבק על המשמורת על שתי הבנות של בני הזוג. בסופו של דבר נקבע כי הבנות יהיו במשמורת הדוד, אחיה של מריה, בעוד שלאמו של מקסים ישנם הסדרי ראייה.