יחידת העמותות ברשות התאגידים במשרד המשפטים מצאה כי "עמותת המעשים ההומניטריים" ו"העמותה האיסלאמית למען יתומים ונזקקים", בניהולו של בכיר במפלגת רע"מ, ראזי עיסא, העבירו כספים או שיתפו פעולה עם ארגונים מחוץ לישראל שהוכרזו כארגוני טרור.
כמו כן, נחשף חשש לשימוש בנכסים שלא לקידום מטרות העמותה. לאור הממצאים, הודיעה היחידה לעמותות על התראה טרם נקיטה בהליכי פירוק בעניינן, מכוח חוק העמותות. בנוסף, החליטה רשמת העמותות לסרב לבקשות העמותות כי יוענק להן אישור ניהול תקין לשנת 2024.
1 צפייה בגלריה
ראזי עיסא
ראזי עיסא
ראזי עיסא, בכיר מפלגת רע"מ שעומד בראש העמותות
(צילום: מתוך X)
לעמותות ניתנה אפשרות להגיב לממצאים המפורטים בדוח, וכן להתראה שניתנה בעניינן עד לראשית החודש הבא. במידה ולא יעשו כך, תפנה הרשמת לבית המשפט בבקשה למתן צו פירוק העמותות.
בחודש נובמבר פורסם ב"כלכליסט" כי בנק לאומי חסם את חשבונות "העמותה האיסלאמית למען יתומים ונזקקים", בשל "פעילות חריגה שנוהלה ומנוהלת בו". כך עלה מבקשה שהגישה אז העמותה, שבכיר מפלגת רע"מ ראזי עיסא משמש כמנכ"ל שלה, לבית המשפט המחוזי בתל אביב. עיסא דרש מבית המשפט שיורה על שחרור החשבונות.
בתצהיר שצרף עיסא לבית המשפט בבקשה לבטל את חסימת החשבון, הוא כתב כי כל כספי העמותה, שנשענת לדבריו על תרומות, עוברים רק לנזקקים. עוד טען עיסא כי מאז פתיחת מלחמת "חרבות ברזל" נעשה שינוי בתקנון העמותה, כך שהיא לא תעביר יותר כספים לעזה. בנוסף טען כי אם לא תשוחרר חסימת החשבון, שהוא חשבונה היחיד של העמותה בישראל, הדבר יביא לקריסתה.
העמותה, שמחזור הפעילות השנתי שלה עומד על כ-81 מיליון שקלים ב-2022, פועלת לדבריה מזה שלושה עשורים, ולה 30 עובדים בשטחי הקו הירוק ו-30 עובדים ביהודה ושומרון. על פי תצהירו של עיסא, יום לאחר המתקפה ב-7 באוקטובר, ותחילת מלחמת חרבות ברזל, פנה בנק לאומי לעמותה וביקש לקבל הבהרות על פעילותה לאור "פעילות חריגה וחובות הבנק לפי הכללים השונים הנוגעים לאיסור הלבנת הון ואיסור מימון טרור".
בתנועה האיסלאמית, שרע"מ ושתי העמותות נמצאות תחתיה, טוענים כי לא קיבלו פנייה לגבי "עמותת המעשים ההומניטריים". באשר ל"עמותה האיסאלמית" הם מסרו: "מדובר בחדשות כוזבות וחסרות בסיס. אין החלטה על פירוק העמותה ולא הוגשה כל בקשה לבית המשפט בעניין זה. ישנן מפלגות מהימין המונעות ממטרות פוליטיות המנסות להפיץ ידיעה שקרית זו זה שנתיים. היא מובילה מסע הסתה פוליטי שיטתי נגד העמותה והגישה תלונות לרשויות שונות, לרבות רשם העמותות".
בעמותה טענו כי הם קיבלו בקשה לשלוח הבהרות ומסמכים לגבי מספר עניינים הקשורים בעבודת העמותה תוך 21 ימים, ובמקרה של אי-תגובה, רשם העמותות יפתח בהליכי פירוק העמותה.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס לפרסום, והאשים את רע"מ והעומד בראשה מנסור עבאס בקשרים עם גורמי טרור. "התרענו וזעקנו על הקשר בין מפלגת רע"מ ומנסור עבאס לטרור, קשר שמקבל היום אישור רשמי. ידענו על זה בוודאות וביססנו על זה את התנגדותנו להקמת ממשלה שנשענת עליהם. פעלנו מול רשות התאגידים שעשתה עבודה מקצועית יוצאת מהכלל", נמסר מהשר.
גם במפלגת "עוצמה יהודית", שבראשה עומד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, התייחסו לפרסום: "לא היינו מופתעים בכלל מהפרסומים על רע״מ, לא היינו צריכים עוד הוכחות כדי להבין ולדעת - מפלגת רע״מ ומנסור עבאס עובדים בשת"פ מלא עם עמותות מעודדי ותומכי טרור. זעקנו את זה כבר אז כאשר בנט ולפיד הקימו איתם קואליציה, והיום כולם רואים שצדקנו. למפלגת רע"מ אין זכות קיום ולו ליום אחד נוסף בכנסת ישראל".
מרע"מ נמסר בתגובה: "אותם גורמים שתדלקו ביודעין את החמאס במזוודות דולרים והפקירו את ביטחונם של כלל אזרחי ישראל, יהודים וערבים, טופלים עכשיו האשמות ושקרים בשביל לברוח מאחריותם לאסון ובגלל אינטרסים פוליטיים ציניים.
"מאז שהחל המשא ומתן על כניסה אפשרית של רע"מ לקואליציה, מתנהל נגדנו קמפיין מתמשך וארסי מצד גורמי ימין קיצוני, במטרה לסכל כל סיכוי להשתלבות הפוליטית של האזרחים הערבים במדינה. הדבר נעשה על גבה של עמותת סיוע הומניטרית שפועלת תוך יידוע ושיתוף פעולה עם כל הגורמים המוסמכים במדינה. אין לנו ספק כי העמותה תוכיח שפעלה כחוק".