הפטריארך המודח של ירושלים אירינאוס הראשון שהוחזק 14 שנה כאסיר מרצון בחדר סגור בפטריארכיה בבירה מת והובא למנוחות היום (שבת) ביוון בטקס ממלכתי בליווי מסדר של חיילים ואנשי דת. סיפורו של אירינאוס הראשון פורסם בעיתונים ברחבי העולם ובסרט תיעודי של הבימאית דנאי אילון.
אירינאוס הראשון היה הפטריארך ה-140 של הכנסייה היוונית-אורתודוקסית בירושלים. הוא נבחר לתפקיד ב-2001 והודח ב-2005 לאחר שראשי הכנסייה חשדו שהיה שותף במכירת נדל"ן של הכנסייה לעמותת עטרת כהנים. אירינאוס הואשם שידע על העסקאות ושיתף בהן פעולה, בעוד שהוא האשים במעשים את היועץ הכספי של הפטריארכיה, ניקולס פפדימס.
2 צפייה בגלריה
הפטריאך אירינאוס
הפטריאך אירינאוס
הכנסייה היוונית טענה שהוא מתבודד מרצון. אירינאוס
(צילום: רויטרס)
2 צפייה בגלריה
לוויתו של הפטריארך של ירושלים ביוון
לוויתו של הפטריארך של ירושלים ביוון
הלווייתו של אירינאוס
(צילום: הפטריארכיה היוונית)
הפטריארך המודח לא קיבל את דבר הדחתו מהתפקיד ונותר כלוא בחדר בקומה העליונה בפטריארכיה במזרח ירושלים. אחרי שנים, ולאחר שבריאותו הידרדרה, הוא העבר מירושלים לאתונה לטיפול בבית חולים. מצבו השתפר אך ביום שלישי האחרון הלך לעולמו בגיל 83.
במשך כשנתיים נמנעה ממשלת אריאל שרון מלהכיר במינויו, מחשש שאירינאוס הוא פרו-פלסטיני. לכנסייה היוונית יש נכסים רבים בישראל, בהם קרקעות רבות בירושלים, כולל הקרקע של משכן הכנסת ובית ראש הממשלה, ולכן המינוי הוא בעל משמעויות מדיניות ופוליטיות לישראל. מינויו של אירינאוס היה מלווה בחקירות משטרה ובהאשמות בזיוף מסמכים, ורק בינואר 2004 זכה בהכרת ממשלת ישראל.
במרץ 2005 נחשפו עסקאות נדל"ן שעשתה הכנסייה עם עמותת עטרת כהנים בעיר העתיקה בירושלים. ב-6 במאי 2005 החליטו ראשי הכנסייה בירושלים על הדחתו וההחלטה אושרה בוועידה מיוחדת שהתקיימה באיסטנבול ב-24 במאי 2005. ב-16 ביוני 2005 החליטה הכנסייה להוריד את דרגתו של אירינאוס הראשון ל"נזיר זוטר". ב-22 באוגוסט 2005 נבחר תיאופילוס ינופולוס, הנושא בשם תיאופילוס השלישי, למחליפו. ממשלת ישראל המשיכה להכיר באירינאוס כפטריארך המכהן של ירושלים עד 16 בדצמבר 2007.
לאחר הדחתו התגורר אירינאוס בבידוד בחדרו שבקומה השלישית של בניין הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית ברובע הנוצרי, ומזונו הועבר אליו באמצעות סל קשור בחבל. הכנסייה היוונית טענה כי הוא אינו מקבל את הדחתו ומתבודד מרצון.
בקיץ 2019 הידרדר מצבו הבריאותי והוא אושפז בבית החולים סנט ג'וזף בירושלים. בכינוס מיוחד של סינוד הפטריארכיה הוחלט להכיר באירינאוס כ"פטריארך לשעבר" בניגוד להחלטה הקודמת שראתה בו נזיר פשוט. איריאנוס ביקש לחזור ליוון כדי למות בה. הבקשה נתקלה בקשיים ורק ב-29 באוגוסט 2019 עזב אירינאוס את ישראל ליוון.