בישראל מבטיחים להשמיד את חמאס, אבל מאז מתקפת הטרור הרצחנית שלו ב-7 באוקטובר הפופולריות של ארגון הטרור בקרב תושבי הרשות הפלסטינית רק מזנקת – בעוד התמיכה בפתח ובהנהגתו של יו"ר הרשות אבו מאזן צונחת.
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. מפגינים פלסטינים קראו לו "תסתלק!", וספגו גז מדמיע
(צילום: AP)
סוכנות הידיעות הצרפתית AFP מפרסמת היום (ה') תחקיר על מצבה של פתח בקרב הפלסטינים, ומדווחת כי התנועה, ששולטת ברשות הפלסטינית מאז הקמתה, מעולם לא הייתה חלשה יותר. לפי הדיווח גם הסכסוכים הפנימיים בפתח, בצל ההיערכות ליום שאחרי מותו של אבו מאזן בן ה-88, רק הולכים ומעמיקים.
ב-AFP גורסים כי הצניחה בתמיכה בפתח נובעת מהדרך המוצהרת שבה בחרה התנועה – אף שבישראל רבים מטילים ספק בכנותה – ולפיה המאבק להקמתה של המדינה הפלסטינית צריך להיעשות בדרכים דיפלומטיות. ב-AFP מציינים כי הדרך הזו לא הניבה עד כה תוצאות, וכי ההתנחלויות הישראליות רק ממשיכות להתרחב. לפי סוכנות הידיעות, אנשי ההנהגה הוותיקה של פתח מעוניינים לשמור על רגיעה בשטחי יהודה ושומרון, לכאורה כדי לתת פתח לשיחות עתידיות, אך גם כדי לא לסכן את מעמדם ואת ההטבות שמתלוות אליו.
הדור הפלסטיני הצעיר, לעומת זאת, סבור כי לא נותר לו מה לאבד, וחלק מאותם צעירים אף קוראים כעת להחייאתה של הזרוע הצבאית של פתח, גדודי חללי אל-אקצא (אם כי הארגון כבר קיבל על עצמו אחריות לכמה פיגועים בשנים האחרונות). הצעירים הללו מעוניינים גם להביא לסיום מוחלט של שיתוף הפעולה הביטחוני בין הרשות לישראל - שיתוף פעולה שבו הם רואים בגידה של ממש.
הכותרת
הפיראטים של הים האדום
24:30
4 צפייה בגלריה
דגלי פת"ח פתח מונפים ב רמאללה ב-27 בנובמבר במהלך קבלת מחבלים ששוחררו בעסקה מול חמאס
דגלי פת"ח פתח מונפים ב רמאללה ב-27 בנובמבר במהלך קבלת מחבלים ששוחררו בעסקה מול חמאס
דגלי פתח שהונפו ברמאללה בשבוע שעבר, במהלך קבלת מחבלים ששוחררו על ידי ישראל במסגרת העסקה מול חמאס
(John MACDOUGALL / AFP)
"אוסלו נתנה לנו זריקת הרדמה", אמר ל-AFP גורם בכיר בפתח שביקש לשמור על עילום שם. "למנהיגים שעשויה להיות להם השפעה יש יותר מדי אינטרסים אישיים שקשורים לרשות הפלסטינית, והם לא יכולים להסתכן בלדבר בגלוי נגד הנשיא (אבו מאזן)", הוסיף הגורם.
אבו מאזן, נזכיר, ירש את יאסר ערפאת כמנהיג פתח אחרי מותו ב-2004, ושנה לאחר מכן נבחר ליו"ר הרשות הפלסטינית. מאז לא נערכו יותר בחירות לתפקיד וכהונתו פסקה רשמית ב-2009, כשאבו מאזן ממשיך להחזיק בשלטון באופן לא דמוקרטי. אי-שביעות הרצון מהנהגתו בקרב הפלסטינים ביו"ש נרחבת למדי, ועל הכעס כלפיו העידה הפגנה שנערכה ב-17 באוקטובר, ושבמהלכה קראו המפגינים "תסתלק!" ו"העם רוצה שהנשיא ייפול!". המשטרה הפלסטינית פיזרה אותם באמצעות גז מדמיע.
קסבייה גינייר, חוקר צרפתי שמתמחה בענייני המזרח התיכון, מעריך כי עבור אותם מפגינים, "הרשות נתפסת יותר ויותר ככזו שמתאימה עצמה למדיניות הישראלית, בין אם בשל אי-פעולה ובין אם בשל שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל". הוא הוסיף כי הפלסטינים בגדה זועמים על כך שאבו מאזן, לדבריו, "לא מסוגל להגיב למה שקורה בעזה".
4 צפייה בגלריה
הפגנות תמיכה בפלסטינים ברמאללה בגדה המערבית,
הפגנות תמיכה בפלסטינים ברמאללה בגדה המערבית,
מפגינים ברמאללה בעקבות המלחמה, בחודש שעבר. אבו מאזן לא גינה את הטבח, אבל גם נזהר מלתמוך בזוועות חמאס
( צילום: Zain JAAFAR / AFP)
אבו מאזן אמנם תוקף שוב ושוב את ישראל בהצהרותיו מאז פרוץ המלחמה – הוא גם לא גינה במפורש את הטבח המזוויע ב-7 באוקטובר שבו נרצחו 1,200 בני אדם ונחטפו יותר מ-240 – אבל לפי AFP הוא נותר זהיר בהתנהלותו, מתוך רצון שלא לפגוע ביחסיו עם הקהילה הבינלאומית. גורם בפתח אמר לסוכנות הידיעות כי מנהיגי התנועה "נזהרים שלא לגלות אף סימן של תמיכה במה שחמאס עשה" ב-7 באוקטובר.
בתחקיר שלה עוסקת AFP גם בשאלת היום שאחרי אבו מאזן, שהוא כאמור בן 88, ובעבר כבר דווח לא אחת על בעיות בריאותיות שחווה. גורם לשעבר בשירותי הביטחון של פתח, ששמר גם הוא על עילום שם, אמר ל-AFP כי היחיד שיוכל לדבריו "לאחד מחדש את פתח" ביום שאחרי הוא מרואן ברגותי, מי שנחשב בעבר למנהיג גדודי חללי אל-אקצא, וכיום מרצה מאסר עולם בכלא הישראלי על פיגועים שבהם נרצחו חמישה בני אדם. "הוא מקובל על חמאס ופופולרי ברחוב", אמר הגורם. לפי AFP, גם בחוגים דיפלומטיים ההערכה היא שברגותי הוא היחיד שיוכל לרצות את הפלסטינים ו"להחיות" את הרשות הפלסטינית.
הסוגיה הזו, יצוין, נבחנת גם לנוכח התהיות באשר לישות שתשלוט ברצועת עזה בתום המלחמה. הנשיא האמריקני ג'ו ביידן כבר הצהיר שיש לפעול למצב שבו "רשות פלסטינית מתחדשת" תקבל את האחריות על הרצועה, כלומר אחרי שתעבור רפורמה כלשהי.
4 צפייה בגלריה
ברגותי בבית המשפט הישראלי
ברגותי בבית המשפט הישראלי
"היחיד שיכול לאחד את פתח". מרואן ברגותי
(צילום: EPA)
ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי לא יאפשר לרשות לשלוט בעזה מכיוון שהיא מסיתה לטרור ומשלמת למשפחות מחבלים, אך לא שלל את האפשרות שתקבל אחריות על הרצועה אחרי שתעבור רפורמה כלשהי. רק אתמול דווח שאבו מאזן מוכן לקבל את השליטה על הרצועה, אך נתניהו מיהר להבהיר: "כל עוד אני ראש ממשלת ישראל, זה לא יקרה. מי שמחנך את ילדיו לטרור, מממן טרור ותומך במשפחות מחבלים לא יוכל לשלוט בעזה לאחר שנחסל את החמאס".
לצד הלחימה בעזה, צה"ל הרחיב את הפעילות למיגור תשתיות הטרור בגדה – ולפי הרשות הפלסטינית, מאז 7 באוקטובר נהרגו בגדה 258 פלסטינים (רובם מחבלים). ב-AFP מציינים כי באחת מתקריות חילופי האש מול צה"ל, שאירעה ב-18 בנובמבר בשכם, נהרגו חמישה מחבלים של פתח. הם מסמלים לדבריה דור חדש של פלסטינים צעירים, שנולדו אחרי הסכמי אוסלו ושרבים מהם לא מאמינים יותר בדרך של דיפלומטיה.
"הלוחמים הללו, גם מפתח, מתארגנים בנפרד מההנהגה הפוליטית", אמר ל-AFP תאופיק טיראווי, איש פתח שכיהן בעבר כראש המודיעין המסכל של הרשות. לדבריו מדובר ב"סוג של מרד", שמשפיע לא רק על פתח אלא על ארגונים פלסטיניים נוספים.