הווריאנט המידבק מוביל לעימותים בקרב מקבלי ההחלטות ולהתנגדות להמלצות משרד הבריאות למגבלות התקהלות: ברקע התפשטות זן האומיקרון בישראל והעלייה בנתוני התחלואה בקורונה, אישר הערב (יום ג') קבינט הקורונה כמה צעדים להמשך ההתמודדות מול המגפה. התו הירוק יורחב ויוכר מיום שני הבא גם בפני מי שקיבל חיסון אחד בלבד למשך 30 יום. עוד הוחלט כי החל מהחודש הבא, בדיקות האנטיגן יהיו בתשלום.
השרים לא הצביעו על הצעת משרד הבריאות להחיל הגבלות התקהלות, אולם אישרו מתווה חדש-ישן ללימודים מרחוק במערכת החינוך. לפי המתווה, לימוד פיזי בערים אדומות בכיתות א'-י"ב ובערים כתומות בכיתות ז'-י"ב ייערך רק אם יהיו 70% מחוסנים. אם שיעור ההתחסנות יהיה נמוך מ-70%, הלמידה תיערך בזום. שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ושר המשפטים גדעון סער התנגדו למתווה.
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יפעת שאשא ביטון
נפתלי בנט יפעת שאשא ביטון
ראש הממשלה בנט ושרת החינוך שאשא-ביטון
(צילום: AP, קובי קואנקס)
עוד לפני הדיון בקבינט הקורונה, אישרו שרי הממשלה במשאל טלפוני את צמצום הנוכחות במקומות העבודה הציבוריים ל-50% מ-26 בדצמבר עד 26 בינואר.
בפתח הדיון שנערך בזום אמר ראש הממשלה נפתלי בנט כי "נדע תוך שבוע וחצי מה רמת החומרה של הנגיף". לדבריו, "הבחירה היא בין הגבלות קלות עכשיו לצעדים קשים אחר כך". בנט הוסיף: "המטרה שלנו היא לאפשר למדינת ישראל לצלוח את גל האומיקרון, תוך שימור התפקוד של הכלכלה והמשק ככל האפשר. אנחנו צפויים לראות מגמה של הכפלות כל יומיים-שלושה בזמן הקרוב, אולי פחות.
"הציבור צריך להיות מודע לכך שצפויה עלייה דרמטית בתחלואה. זה לא הגזמות, זה הצפי ואני מעריך שזה יגיע מאוד מהר. אנחנו לא יכולים למנוע את הגל, אין אפשרות כזו. אבל אנחנו בהחלט יכולים ונותנים את הכלים לאזרחי ישראל להגן על עצמם בעיקר מפני תחלואה קשה, לכשחלקם יידבקו. אנחנו לא יודעים עדיין, גם ברגע זה, את רמת החומרה של הנגיף".
בהמשך הדיון אמר ראש הממשלה: המל"ל ועוד 12 שרים נגד מגבלות התקהלות כי התועלת מאוד קטנה ומחדדת את הפער בין מחוסנים ללא-מחוסנים. אני נגד מגבלת התקהלות. לאורך הדיון לא רשמתי שר אחד שבעד זה, למעט שר הבריאות שתומך בכפוף לפיצויים. כל השרים התבטאו נגד, אין אף אחד שתומך בזה".
פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא הזהיר ממסיבות הסילבסטר והנובי גוד בסוף החודש: "אלו מסיבות שנשלם עליהן מחיר גדול". הפרויקטור ציין עוד כי רק 155 אלף ילדים בגילים 5 עד 11 קיבלו עד כה את החיסון הראשון נגד קורונה. פרופ' ינון אשכנזי מהאוניברסיטה העברית בירושלים אמר לשרים כי לא בטוח שנוכל להימנע מסגר.
6 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
ראש הממשלה בנט ושר הבריאות הורוביץ
(צילום: מוטי מילרוד)
שר האוצר אביגדור ליברמן, בהופעה נדירה בקבינט הקורונה, ביקש את רשות הדיבור והדהים את המשתתפים בדיון. "עד היום בכל העולם נפטרו מאומיקרון כ-12 אנשים. אני לא רואה שאומיקרון משפיע יותר מאשר שפעת", אמר ליברמן. שר האוצר אמר עוד: "אני לא חושב שכרגע יש מקום לנקוט צעדים כמו מגבלת התקהלויות. זה מכניס אותנו לעולם של פיצויים ואני לא רוצה להגיע לזה".
ליברמן הוסיף כי ישראל היא מדינה יותר מחוסנת ממדינות רבות בעולם, ועל כך השיבה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס: "האמירות שאנחנו מדינה מחוסנת לא בדיוק נכונות". בהתייחסה לנתונים שהציג ליברמן, אמרה אלרעי-פרייס כי בדרום אפריקה מתו בחודש וחצי האחרונים 900 בני אדם, רובם אחרי שנדבקו באומיקרון.
בכירים במשרד הבריאות אמרו בתגובה אחרי דבריו של ליברמן: "כל היום היו דיונים והמלצנו על מגבלות התקהלות לשבועיים-שלושה עד שיתברר אם הזן אלים או לא. אבל ליברמן לא היה מוכן לתת שקל ומאחר שניצן הורוביץ התנה את המגבלות במתן פיצויים היה ברור שאין לזה סיכוי. אנחנו מבינים שלפנינו ימים מורכבים וזה מאוד מתסכל ומבאס".
גם שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס לדבריו של ליברמן. "עדיף כבר לשדר את הדיון בשידור חי כי יוצאות הקלטות, לפחות שיהיה מדויק. אנחנו צריכים לקיים את הדיון הזה לעיתים יותר תכופות כדי שלא נשמע שזה כמו שפעת. כשמדברים על הסברה והבנת הציבור, חשוב גם מה שאנחנו אומרים. אם אנחנו מזלזלים בזה ולא מציגים את חומרת העניין, למה שהציבור יקבל?".
6 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס ואביגדור ליברמן
שרון אלרעי פרייס ואביגדור ליברמן
ד"ר אלרעי-פרייס והשר ליברמן
(צילום: נדב אבס, הדר יואביאן)
שר המשפטים גדעון סער הציע לתגמל משפחות שיחסנו את ילדיהן ולאלו שטרם קיבלו את מנת החיסון השלישית. "צריך להציע מענק של אלף שקל לכל הורה של ילד שמתחסן בגיל 5 עד 11. מדובר על מיליון ילדים, זה גג מיליארד שקל אם כולם הולכים להתחסן. אותו דבר לגבי עידוד הבוסטר למי שטרם עשה זאת. אפשר גם באמצעות תווי קניה לעסקים כדי לעודד את המגזר העסקי. החיסונים זה הסכר הכי אפקטיבי בפני תחלואה קשה ולנוכח הגל הצפוי זה המהלך הכי אפקטיבי לעידוד התחסנות ותוך זמן קצר. המענק יינתן למי שייתן חיסון תוך זמן קצר שיוגדר".
בדיון הציגו אנשי משרד הבריאות שורת המלצות לשרים, אולם בסופו של דבר לא נערכה כאמור הצבעה בנושא. בין היתר מדובר בהידוק התו הסגול בקניונים ובחנויות חיוניות, הרחבת התו הירוק בחנויות בגודל של יותר מ-100 מטרים כולל מתחמי מזון, מגבלות התקהלות (20 בפנים ו-50 בחוץ) תו ירוק לאירועים (100 בפנים ו-300 בחוץ) ותו ירוק להופעות (300 בפנים, 1,000 בחוץ) בכפוף למתווה פיצויים.
6 צפייה בגלריה
גדעון סער בכנס למשפט של הפקולטה למשפטים באונ' חיפה
גדעון סער בכנס למשפט של הפקולטה למשפטים באונ' חיפה
שר המשפטים סער. לתת אלף שקל למחסני ילדים ולמקבלי בוסטר
(צילום: שרון צור )
שרת החינוך שאשא-ביטון אמרה בדיון בקבינט: "אנחנו רוצים מאוד לעודד חיסונים במערכת החינוך, אבל אם מבטלים את מתווה הכיתה הירוקה וגם ילדים מחוסנים נכנסים לבידוד - זה יוצר מסר כפול".
השרים דנו גם בהצעה שאושרה של השרה אורית פרקש-הכהן לאפשר תו ירוק זמני למי שהתחסן חיסון ראשון למשך 30 יום. "זה לא יחול רק בחינוך, אני מבקשת ודוחפת שזה יחול בכל המקומות", אמרה השרה פרקש-הכהן. צריכים לפעול בדרכים יצירתיות וזו דרך יצירתית". ראש הממשלה בנט אמר: "נקודה מאוד חשובה של אורית על התו הירוק הזמני, הוא יחול 'אקרוס דה בורד'".
6 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
השרה פרקש-הכהן
(צילום: EPA)

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר בדיון: "צריך להזהיר את הציבור שבחודש ינואר ניכנס לסגר. חלק מההצלחה שלנו היא להעביר לציבור את מה ששמענו מהמומחים. אי אפשר להתעלם מזה". שרת הכלכלה אורנה ברביבאי אמרה: "מה יעזור להפחיד את הציבור עכשיו?". בר-לב השיב: "אני לא רוצה להפחיד. צריך לומר את האמת לציבור. אני מעל גיל 60, אני שואל אנשים שאני פוגש שאם קיבלתם חיסון שלישי אפשר להוריד את המסכות".
בר-לב המשיך: "אני שומע מהמומחים שגם עם חיסון שלישי אין חיסון לאומיקרון הזה. עד עכשיו לא הצלחנו עם הילדים". ברביבאי קטעה אותו, ובר-לב אמר: "אנחנו לא חייבים להסכים, תני לי לסיים. משרד הבריאות צריך לבוא עם הצעה לתרופות וחיסון רביעי. זה ברור שזה לא אנחנו צריכים לומר את זה. אני חושב שמשרד הבריאות צריך לבוא בתוך שבוע עם אמירה ברורה במידת האפשר. לא להמציא, לא להשאיר את העניין של התרופות והחיסון הרביעי באוויר, כי הוא באוויר". שרת הפנים איילת שקד העלתה בישיבה הצעה לאפשר לכל מי שרוצה, להתחסן בחיסון הרביעי על אחריותו".
השר הורוביץ אמר בהתייחסו לנושא המגבלות: "אין דבר כזה מגבלות בלי פיצוי. אם הולכים למגבלות בשבועות ובחודשים הקרובים, צריך להבין שבלי פיצוי זה לא יעבוד. אם רוצים לרתום את הציבור אי אפשר למנוע ממנו פרנסה וגם לא לפצות אותו". השר סער העיר: "פה מובאת הצעה למגבלת התקהלויות. אין פה הצעת פיצויים". הורוביץ: "כתוב 'בכפוף לפיצויים', אם לא נותנים פיצויים זה להתעלל בציבור".
שר הבריאות ציין עוד כי קיים "עומס עצום" על ועדות החריגים בעקבות פניות של ישראלים שמבקשים לטוס לחו"ל. "אנשים לא רק יוצאים לטיולים, יש אינספור סיבות, ואנחנו מתמודדים עם מבול של פניות. לא נוכל להחזיק את האיסור לאורך זמן. צפויים לנו ימים ושבועות לא קלים ונדרשת כאן סולידריות".
שר התיירות יואל רזבוזוב אמר בדיון בהתייחסו לדבריו של פרופ' ערן סגל על כך שלהגבלות בנתב"ג לא תהיה השפעה גדולה כשמאומתי חו"ל יהיו כ-10% פחות מהמאומתים בתוך ישראל: "אם נגיע למספרים האלה, ואני מקווה שלא נגיע, עלינו לפתוח את השמיים, לישראלים ולתיירים מחוסנים. כל יום של הגבלות הוא מכה אנושה לתעשיית התיירות".
ראש הממשלה הגיב: "אתה צודק. כמובן שאנחנו רוצים שזה לא יקרה, אבל אם אלו יהיו המספרים אני מבקש ממך כשר התיירות שתרים את הדגל בכדי שנסיר את מגבלות נתב"ג".

הכפלה במספר המאומתים לאומיקרון

במקביל, מטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה במשרד הבריאות עדכן מוקדם יותר היום זוהו 170 מאומתים לזן האומיקרון ומספרם הכולל של הנדבקים בווריאנט עלה ל-341. מהנתונים עולה כי 234 מהמאומתים שבו מחו"ל, 29 היו במגעים עם שבים מחו"ל, 66 נדבקו בקהילה ולגבי 12 נבדק עדיין מהיכן מקור הדבקתם.
כמו כן קיים "חשד גבוה" לעוד 807 מקרים של חשיפה לאומיקרון, ומספרם של סך המאומתים ואלה שמוגדרים ב"חשד גבוה" עלה ל-1,148. עוד עולה מהנתונים כי 528 מהמאומתים והמוגדרים ב"חשד גבוה" עם סימפטומים, 600 בלי ו-20 בתהליך בדיקה.
מבין 341 המאומתים - 95 מוגדרים לא מוגנים (לא מחוסנים, מחלימים שעברה חצי שנה מההחלמה ומחוסנים במנה שנייה שעברה חצי שנה ממועד החיסון) ו-246 מוגדרים מוגנים.
בתוך כך, בית החולים סורוקה בבאר שבע עדכן כי אתמול הלך לעולמו חולה קורונה כבן 60 שנשא את זן האומיקרון. עם זאת, בבית החולים הדגישו כי האיש שסבל ממחלות רקע קשות ומרובות, אושפז במחלקת קורונה לפני כשבועיים המצב קשה. עוד אמרו בבית החולים כי עיקר התחלואה שלו נבעה ממחלות הרקע ולא מדלקת ריאות כתוצאה מקורונה. התשובה לזיהוי וריאנט האומיקרון התקבלה אתמול אחרי פטירתו של האיש.
6 צפייה בגלריה
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג, היום
(צילום: AFP)
שר הביטחון בני גנץ קיים הערב דיון היערכות לקבינט הקורונה, לבחינת המוכנות האופרטיבית של מערכת הביטחון לצעדים הנדרשים לאור התפרצות האומיקרון. גנץ הנחה את פיקוד העורף להרחיב את פעילות מפקדת אלון אל מול מדרגה של 5,000 מאומתים ביום, כפי שהציג מפקד פיקוד העורף.
אתמול מספר המאומתים היה הגבוה ביותר זה חודשיים, 1,306. בדיון שהתקיים בוועדת החינוך אמרה נציגת משרד הבריאות, ד"ר אפרת אפללו, כי יש עלייה גדולה במספר המאומתים גם בקרב ילדים ובני נוער. "בגילאי 0-18 אובחנו אתמול 683 מאומתים שמהווים עלייה משמעותית משבוע שעבר. בשכבת הגיל 0-18 שיעור המאומתים עומד על 1.9%".
תמונה דומה, של עלייה במספר המאומתים, נראית גם בצה"ל. נכון להיום, 132 משרתים בשירות חובה, קבע ועובדי צה"ל מאומתים לקורונה, ו-352 נמצאים בבידוד. המספרים אמנם קטנים, אבל המגמה ברורה - בשבוע שעבר מספר המאומתים היה כחצי - 63.
השר אלי אבידר אמר לקראת הדיון בקבינט הקורונה: "כעת, כשמתקיימים דיוני ההחמרה, אני רוצה להזכיר, שבמצבי אי-ודאות חייבים לפעול בצורה שגורמת הכי-פחות נזק. הציבור הדמוקרטי מתנגד ל'פרגמטיזם ברוטלי', שמאפשר לפעול על חשבון עתידם הכלכלי, החברתי והנפשי של אזרחי ישראל". אבידר, שהצביע נגד ההצעה לעבור למתכונת של 50% עבודה במגזר הציבורי, אמר: "יוצרים כאן אווירה וסגר בפועל מבלי להכריז על סגר. זה יגרום לנזק כלכלי בלתי הפיך".
בד בבד נדמה כי כמעט שנתיים אחרי שהמגפה הגיעה לישראל, שער הכניסה הראשי למדינה בנמל התעופה בן גוריון ממשיך להוות נקודת תורפה בהתמודדות מול הקורונה. מנתוני משרד הבריאות עולה כי שיעור השבים ארצה מחו"ל שנמצאו מאומתים לקורונה הכפיל את עצמו תוך שבועיים.
על פי הנתונים, ב-5 בדצמבר, פחות מ-10% מכלל המאומתים באותו יום היו שבים מחו"ל, ואילו ביום ראשון האחרון, 206 מתוך 981 המאומתים שאובחנו באותו יום היו נוסעים ששבו ארצה מחו"ל – כמעט 21%. המשמעות המטרידה היא כי אחד מכל חמישה אנשים שנמצאו חיוביים לקורונה, הגיע עם הנגיף בטיסה מחו"ל.
בהכנת הכתבה השתתפו אדיר ינקו ואילנה קוריאל