ארצות הברית מתכוננת למתקפה סינית - בעזרת נשק ישראלי: האמריקנים ביצעו ניסוי בכיפת ברזל באי הקטן גואם שבאוקיינוס השקט, כהגנה מפני טילי שיוט סיניים. כך דווח היום (ג') ב"וול סטריט ג'ורנל". בגואם נמצאים בסיסי הצבא האמריקניים הקרובים ביותר לסין - במרחק של 2,800 ק"מ.
באוגוסט האחרון בייג'ינג ערכה ניסוי בטיל על-קולי שיכול לפגוע גם בגואם, טריטוריה אמריקנית. למעצמה האסיאתית גם צי מפציצים אשר מסוגלים לשגר טילי שיוט על קו המים שיכולים לחמוק ממכ"מים - ולהגיע לגואם. כאן נכנסת לתמונה כיפת ברזל. לפני שנתיים רכשו האמריקנים שתי סוללות מלאות של מערכת ההגנה האווירית ב-373 מיליון דולר.
3 צפייה בגלריה
ניסוי ירי ראשון בסוללת 'כיפת ברזל' בארה"ב, המופעלת על-ידי חיילים מצבא ארה"ב
ניסוי ירי ראשון בסוללת 'כיפת ברזל' בארה"ב, המופעלת על-ידי חיילים מצבא ארה"ב
כיפת ברזל, בניסוי בניו מקסיקו
(צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
לפי הדיווח, סוללה אחת של המערכת הישראלית הוצבה בחודש שעבר בגואם, והצבא האמריקני צפוי לערוך עד דצמבר ניסויים שמטרתם לבחון את הפעלתה ואת שילובה עם מערכות הגנה אווירית נוספות.
כיפת ברזל הראתה יכולת ליירט טילי שיוט שנעים במהירות הקול, כמו טילי CJ-20 שהפנטגון אמר כי יכולים לאיים על גואם אם ישוגרו מהמפציצים הסיניים. באוגוסט האחרון הצבא האמריקני השמיד שמונה מטרות שדימו טילי שיוט בניסוי של כיפת ברזל בניו מקסיקו.
אבל טילי שיוט הם מטרה קשה בהרבה למעקב מרקטות, כי הם נעים במסלול שטוח וישיר - ולרוב במהירות גבוהה בהרבה. "כיפת ברזל זה למעשה פתרון זמני, היא לא תהיה אפקטיבית נגד טילי שיוט מהירים מאוד", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" טום קרקו, מנהל מכון מחקר בוושינגטון.
3 צפייה בגלריה
דגם נושאת המטוסים, במדבר הסיני
דגם נושאת המטוסים, במדבר הסיני
דגם נושאת המטוסים, במדבר הסיני
(צילום: AFP)
כ-190 אלף בני אדם חיים בגואם, אי שגודלו כ-540 קילומטר רבוע. כלכלת האי מבוססת בראש ובראשונה על תיירות ועל צבא ארה"ב. כמעט 30% משטח האי מכוסה בבסיסי צבא אמריקניים, שבהם חיים כ-7,000 אנשי צוות אמריקנים. ב-2013 הוצבה בגואם מערכת ההגנה האווירית THAAD, לאחר שצפון קוריאה איימה בתקיפת האי.
אתמול פרסמה חברת לוויינים אמריקנית תמונות ממדבר במחוז שינג'יאנג שבצפון-מערב סין, מהן עולה כי צבא סין בנה דגמים של נושאת מטוסים אמריקנית ושל ספינות קרב של צבא ארה"ב, ייתכן שבתור מטרות אימונים.
בתיעוד נראים דגם של נושאת מטוסים אמריקנית ודגמים של לפחות שתי משחתות שחמושות בטילים מונחים. הדגמים, שהוצבו על פסי רכבת, נבנו בשעה שהמתיחות סביב התביעות הסיניות בנוגע לים סין הדרומי וטייוואן עדיין גבוהה, בין היתר אחרי דבריו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שלפיהם האמריקנים יסייעו לטייוואן להגן על גבולותיה במקרה של תקיפה מצד בייג'ינג. הסינים לא אהבו את דברי ביידן - וכינו אותם "מסרים שגויים" לכוחות הבדלניים שתומכים בעצמאותה של טייוואן.