זה כבר שלושה חודשים שהעלייה מאתיופיה לישראל תקועה בשל חוסר שיתוף פעולה מצד הרשויות באתיופיה. בישראל מנסים לטפל בבעיה, אך בינתיים כ-1,200 ממתינים שעלייתם אושרה לא יכולים לצאת מהמדינה, וחלק מהמשפחות שוב נאלצות לעשות את הבחירה הבלתי אפשרית ולהתפצל.
מי שניצב בפני סיטואציה קשה במיוחד הוא אנדבט אלמו, שהגיע למחנה הממתינים בגונדר לפני 25 שנה במטרה לעלות לישראל. חמש שנים לאחר מכן, הוריו קיבלו אישור עלייה, אך הוא לא. המשפחה נקרעה כשהוריו עלו לישראל בלי ילדיהם והם קיוו להתאחד במהרה, אבל רק לאחרונה אנדבט קיבל אישור לעלות עם משפחתו במבצע "צור ישראל".
2 צפייה בגלריה
אנדבט אלמו ואשתו
אנדבט אלמו ואשתו
"אנחנו כבר למודי אכזבות". אנדבט אלמו
אלא שגם החלום הזה מתנפץ עכשיו, אחרי שמשרד החוץ האתיופי סיפק אישור יציאה לכל משפחתו מלבד לשני ילדיו הקטנים, בני 10 ו-12. בסוכנות היהודית ניסו לסייע למשפחה והציעו שבינתיים מי שקיבל אישור יעלה על הטיסה שתצא ביום חמישי הקרוב, אך אנדבט, שנשאר מאחור כילד, לא חשב פעמיים והחליט להישאר עם ילדיו באתיופיה. "אני לא יכול לעשות לילדים שלי את מה שאני חוויתי לפני 20 שנה עם הוריי. ההורים שלי עלו לישראל, הם נפטרו שם ולא יכולתי אפילו לקבור אותם. נכון שזה שונה כי לכל הילדים שלי יש כבר אישור עלייה מישראל, אבל אנחנו כבר למודי אכזבות. אני לא אקח את הסיכון שבגלל הרשויות באתיופיה חלק מהמשפחה לא תעלה. לא אעלה לטיסה ושני ילדיי הקטנים יישארו פה", אמר אנדבט.
לפני כחמישה חודשים יצא לדרך חלקו השני של מבצע "צור ישראל" להעלאתם לישראל של יהודי אתיופיה, כחלק מהחלטת הממשלה. אחרי שהמשפחות קיבלו את הבשורה שעלייתן ארצה אושרה הן החלו בהכנות ליום הגדול, שכללו חיסונים, חתימות על טפסים, צילום תמונות פספורט ועוד, וחלקן אף מכרו את רכושן בידיעה שיעזבו את הבית באתיופיה לתמיד.
2 צפייה בגלריה
עולים חדשים מאתיופיה נוחתים בנתב"ג
עולים חדשים מאתיופיה נוחתים בנתב"ג
עולים חדשים מאתיופיה נוחתים בנתב"ג. ארכיון
(צילום: AFP)
במסגרת המבצע אושרה עליית 3,000 ממתינים באתיופיה, אולם מזה כשלושה חודשים העלייה מהמדינה תקועה. הסיבה לעיכוב נמצאת במשרד החוץ האתיופי, שכבר שבועות לא מנפיק את אישורי היציאה הנדרשים. בירושלים מנסים לזרז את ההליך, אבל בינתיים הממתינים, שמחכים כבר שנים ארוכות לעלות לישראל וחיים בתנאים קשים במחנות ההמתנה, מודאגים ששוב יישארו מאחור.
הבחירה האכזרית של אנדבט בין לעלות לישראל אחרי 25 שנה של ציפייה, לבין להשאר בגונדר עם ילדיו, כשהוא אינו יודע אם יעלו לישראל בקרוב, גרמה לכאב רב לאנדבט והמשפחה דואגת למצבו הנפשי. שלושת ילדיו הבוגרים החליטו לעלות על הטיסה הקרובה, ואנדבט ואשתו החליטו להישאר עם הילדים הקטנים, עד שיימצא פתרון.
כמו משפחת אלמו, יש עוד 1,200 מקהילת הממתינים באתיופיה שכבר קיבלו את אישור העלייה לישראל, אך כלואים באתיופיה בשל הרשויות המקומיות ומרגישים שישראל נוטשת אותם.
משרד החוץ הישראלי מסר כי "השגריר באדיס אבבה נמצא בקשר שוטף עם השלטונות באתיופיה, שמסרו מצידם כי ישנו סיכום חיובי בעניין וכי הנושא מתקדם".