בעקבות מחאה ישראלית ביטלו ארה"ב ובריטניה את מקום המפגש השנתי של הברית הבינלאומית לחופש דת ואמונה (IRFBA) בביירות, משום שהתברר שלפי חוקי ההגירה הלבנוניים נאסר על ישראלים להשתתף בו, ונאסר על נושאי דרכון עם חותמת כניסה לישראל להגיע ללבנון.
הברית, שמקום מושבה במשרד החוץ האמריקני - הוקמה על-ידי מזכיר המדינה האמריקני הקודם מייק פומפאו. חברים בה 36 מדינות כולל ישראל, אין בה אף מדינה מוסלמית, והנשיאה התורנית שלה היא בריטניה. המטרה של הברית היא קידום חופש דת ואמונה ברחבי העולם, וכל חבריה מחויבים לעקרונות שלה. הברית מקדמת גינויים של רדיפה ופגיעה בחופש דת לצד דיאלוגים בין-דתיים, והיא מתכנסת פעם בחודש לפגישות זום.
2 צפייה בגלריה
משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושלים
"יש בהחלטה אפליה שמנוגדת לעקרונות היסוד של הברית". משרד החוץ בירושלים
(צילום: shutterstock)
השנה, באופן תמוה, החליטה הברית לכנס את המפגש השנתי שלה בביירות ועדכנה בכך את החברים, למרות שלבנון אינה מדינה חברה בברית. נשיאת הברית, שהיא חברת פרלמנט בריטית והשליחה של ראש ממשלת בריטניה לחופש דת ואמונה, עדכנה את החברים שנושאי דרכון ישראלי לא יוכלו להגיע לכנס בגלל שהוא מתקיים בביירות, ושלמי שיש חותמת ישראלית בדרכון עלולה להיווצר בעיה בכניסה ללבנון.
בישראל נדהמו מההחלטה, שהתקבלה ללא התייעצות עם ירושלים. משרד החוץ הישראלי החליט לשגר מכתב מחאה לארה"ב ולבריטניה שעליו חתם ראש מערך דיפלומטיה ציבורית במשרד החוץ עמנואל נחשון. אנשי משרד החוץ ושגרירויות ישראל בלונדון ובוושינגטון אף פנו לעמיתיהם ומחו על ההחלטה. ישראל טענה שלא ייתכן לקיים את הכנס במדינה שלא מאפשרת הגעת ישראלים, ושמשמעות המפגש היא הדרתה של ישראל, שהיא חברה משמעותית בברית. בישראל טענו כי "יש בהחלטה אפליה שמנוגדת לעקרונות היסוד של הברית".
מסיבה זו, ישראל הביעה התנגדות נחרצת להחלטה, שהתקבלה ללא התייעצות איתה ותוך ידיעה ברורה שישראלים, או מי שבדרכון שלו יש חותמת שביקר בישראל, לא יוכלו להיכנס ללבנון. במקביל, משרד החוץ בירושלים העביר מסרים בנושא לשגרירות ארה"ב בישראל.
המחאה הישראלית עשתה את שלה ויו"ר הארגון שיגרה מכתב שבו התנצלה על כך שלא התייעצה עם ישראל, וקבעה שנעשתה טעות בבחירת מיקום כנס האביב בביירות. היא כתבה גם שישראל היא מדינה חשובה וחברה מרכזית בארגון, ושבעקבות זאת הוחלט למשוך את ההחלטה. בשל כך, הכנס יתקיים בז'נבה בשולי כינוס המועצה לזכויות אדם באביב.
שולי דוידוביץ', ראש חטיבת התפוצות במשרד החוץ, אמרה כי הפעילות של משרד החוץ והנציגויות נשאה פרי. "אנו מברכים על ההחלטה לקיים את הכנס בז'נבה במקום בביירות. ברור לכולם שכנס של ברית המקדמת ערכי חופש דת ופולחן לא יכולה לקיים מפגש במדינה כמו לבנון, שמונעת את השתתפותה של ישראל".