בישיבה באווירה עכורה למדי ציינה מליאת הכנסת הבוקר (רביעי) 75 שנים לכינונה בצל המלחמה הקשה. בישיבה המיוחדת, "בסימן מלחמת חרבות ברזל", נשאו דברים נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה. ynet העביר את הישיבה בשידור ישיר.
ראש הממשלה נתניהו התחייב להגשים את צוואת הלוחמים "יחד לניצחון", יו"ר הכנסת הודה כי זה "יום הולדת לא שמח" וראש האופוזיציה תהה: "התכנסנו כאן היום כדי לחגוג את יום הולדתה של הכנסת. אני רוצה לשאול את הכנסת: מה יש לחגוג? את מה אנחנו חוגגים? אתם רואים מישהו אחר חוגג במדינה? היא מעולם לא הייתה עצובה יותר".
יום ההולדת העצוב של הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)

4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יום הולדת עצוב. מליאת הכנסת
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
דקה דומיה בכנסת. "צוואת בנינו - יחד לניצחון!"
(צילום: שלו שלום)
הישיבה המיוחדת, בנוכחות נשיא המדינה, התקיימה כאמור בצל הלחימה הקשה ברצועת עזה ואסון קריסת המבנים במרכזה שלשום, שבו נפלו 21 חללים, אך גם ברקע העובדה שבשבי חמאס עדיין מוחזקים, כבר 110 ימים, 136 חטופים וחטופות. הדיון נפתח בדקת דומיה לזכר הנופלים.
"אנחנו במלחמה על הבית", הכריז נתניהו, "מלחמה נגד הנאצים החדשים. מי שרצח, אנס וחטף הביא על עצמו חורבן חסר תקדים". הוא המשיך: "כולנו יחד, דווקא ברגע זה, נדרשים לגייס עוד כוח עמידה. אנחנו נוסיף לחתור בנחישות להכרעת האויב האכזרי שניצב מולנו - ונמשיך להבטיח את התקומה הלאומית ובכך נגשים את רצונם של בנינו היקרים. צוואתם לא יכולה להיות יותר ברורה. הם אומרים: יחד לניצחון!".
נתניהו הוסיף: "אין ולא תהיה שום פשרה במה שנוגע להבטחת קיומנו לדורי דורות. נשקם את יישובי העוטף, נחזיר את תושבי הדרום והצפון בבטחה לבתיהם. בתחילת המלחמה אמרתי למנהיגי העולם: 'אם ישראל חלילה לא תנצח - אתם תהיו הבאים בתור. ישראל לא תיכנע לטרור הרצחני בהכוונת איראן'".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"החטופים בלבנו שעה-שעה"
(צילום: שלו שלום)
עוד קודם לכן, נשיא המדינה יצחק הרצוג חיזק את קבינט המלחמה ופנה למשפחות החטופים: "אנחנו מחויבים להחזיר הביתה כל אחד ואחת מהם ופועלים בכל דרך לשחררם. עם שלם עומד איתכם בימים קשים אלה, אתם והחטופים בלב שלנו כל יום, שעה-שעה".
הרצוג אמר בפתח נאומו כי "ביום הזה, יום הולדתה של כנסת ישראל – מקדש הדמוקרטיה שלנו - חשוב לי להדגיש: אחדות אינה אחידות, אחדות אינה סתימת פיות, אחדות אינה הפסקת הדיון והוויכוח בדברים הנוגעים לליבת הקיום של המדינה, החברה והדמוקרטיה הישראלית".
"הבית הזה, בית המחוקקים, הוא גם מקדש הוויכוח והדיון הישראלי, והמרחב לקבלת ההחלטות המשפיעות ביותר על חיינו. כך היה, וכך יהיה, וכך ראוי! אין לאף אחד ספק שהבית הזה יקיים בקרוב מאד את הדיונים החשובים וכנראה גם הסוערים ביותר שיש. על מלחמה ועל שלום, על ה'יום שלפני' ועל ה'יום שאחרי', על ביטחון, על כלכלה ועל חברה, על מדיניות ותהליכים פוליטיים וציבוריים, על הסקת מסקנות והפקת לקחים, וכן, גם על תהליכי הנורמליזציה שלנו במזרח התיכון - שחמאס, חיזבאללה, החות'ים, וראש תמנון הרשע הטרוריסטי - איראן מנסים לסכל בכל כוחם".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"מה יש לחגוג? המדינה מעולם לא הייתה עצובה יותר"
(צילום: שלו שלום)
הרצוג אף המשיך בדרישתו לניהול שיח ראוי - שיהיה דוגמא טובה לציבור: "כשאנחנו ניצבים ברגעים היסטוריים ועומדים בפני אתגרים שמעטות האומות הניצבות בפניהם, אני חש חובה לבטא כאן את רחשי לב העם, ולומר: יש דרך לנהל ויכוח. גם כשמתווכחים: להיות ראויים! אסור לחזור לשיח של 6 באוקטובר. אי אפשר לדבר על שינוי בשיח הציבורי, בלי שהמשכן הזה יעשה בעצמו שינוי בשיח. אי אפשר לדבר על כבוד הדדי ועל אחדות – בלי שהכנסת תיקח חלק מרכזי בשינוי. הדרישה של העם, של המשפחות, של החללים – חייבת לחלחל לכאן. חייבת להשתקף מכאן".
עוד קודם לכן דיבר מדוכן יושב הראש ח"כ אמיר אוחנה, שביקש להעביר מסר של אחדות. "יום ההולדת ה-75 של הכנסת הוא לא יום הולדת שמח. עת צרה היא ליעקב, ועם ישראל מצוי באחד מרגעיו הקשים, נלחם על זכותו לחיים ולביטחון, לשקט ולשלווה. המלחמה גובה מאיתנו מחירים קשים מדי יום, כבר 110 ימים".