מפקד כלא גלבוע, גונדר משנה פרדי בן שטרית, יהיה העד המשמעותי הראשון שיעמוד בפני חברי ועדת הבדיקה הממשלתית שתבחן את בריחת ששת המחבלים מבית הסוהר בערב ראש השנה. "יש לי הסברים טובים לכל מה שקרה", אומר בן שטרית לפני עדותו שצפויה מחר (רביעי).
פרקליטו של מפקד הכלא, עו"ד עודד סבוראי, ציין כי "מפקד הכלא יציג את עמדתו בפני חברי ועדת הבדיקה. יהיו לו הסברים מי אחראי - זה לא הוא. אנחנו לא נציג בתקשורת את ההסברים הטובים שישמעו מחר חברי הוועדה". מעל ראשו של בן שטרית ישנה סכנת הדחה, נציבת השב"ס קטי פרי, שרבים ראו בה כאחראית לאירוע, התכוונה להדיחו לאחר הבריחה ובכך לסמן מבחינתה את האחראים שצריכים לשלם מחיר אישי.

4 צפייה בגלריה
כלא גלבוע
כלא גלבוע
כלא גלבוע. המפקד יעיד מחר על הבריחה
(צילום: דוברות שב"ס)
4 צפייה בגלריה
נציבת שב"ס קטי פרי
נציבת שב"ס קטי פרי
ניסתה להדיח את מפקד הכלא, המהלך נבלם. נציבת שב"ס קטי פרי
(צילום: דנה קופל)
גורם המקורב לגונדר משנה בן שטרית אמר ל-ynet הערב כי "הוא מתכוון להילחם על שמו הטוב ולהוכיח שהוא לא הכתובת למחדל". מפקד הכלא סירב להתפטר, והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא אפשר את מהלך ההדחה שתכננה הנציבה מהרגע שהוקמה ועדת הבדיקה הממשלתית.
מנדלבליט הורה לעצור כל פעולה בשירות בתי הסוהר, כדי לאפשר לוועדה לשמוע את העדים - ורק לאחר מכן לקבל את ההחלטות הקשות. ההערכה היא שוועדה "תערוף ראשים" של בכירי שב"ס, שהמחדל שלהם זועק לשמיים. כזכור, בעבר היה ניסיון בריחה מהכלא, שלא צלח.
הסברה היא שישנם גורמים שלא עשו דבר מאז ניסיון הבריחה ההוא כדי לחסום את הפירצה לבריחה מוצלחת בעתיד, דרך החלל שיצרו הקלונסאות והכישלון של מערך האבטחה, המודיעין והפיקוח על התנהלות סוהרי הביטחון והקצינים בכלא גלבוע שפשוט "נרדמו בשמירה".

4 צפייה בגלריה
במרכז השופט פרופ' מנחם פינקלשטיין (יו"ר),  מימינו פרופ' אפרת שהם ולשמאלו אריק ברבינג לשעבר בכיר בשב״כ.
במרכז השופט פרופ' מנחם פינקלשטיין (יו"ר),  מימינו פרופ' אפרת שהם ולשמאלו אריק ברבינג לשעבר בכיר בשב״כ.
ועדת הבדיקה בראשות השופט פרופ' מנחם פינקלשטיין (במרכז). מימינו - פרופ' אפרת שהם ולשמאלו - אריק ברבינג, לשעבר בכיר בשב"כ
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
ששת המחבלים שברחו מהכלא
(צילום: EPA)
מאז בריחת ששת המחבלים, שנתפסו כולם כעבור שבועיים, סגל הפיקוד הבכיר מתנהל במתיחות רבה ובחשדנות אחד כלפי השני כשהם מבינים שכל אחד מנסה "להפיל את תיק הבריחה" על הקצין שמתחתיו. הנציבה פרי נערכת אף היא יחד עם פרקליט ששכרה ומתכוננת לוועדה.
היא אמרה לסביבתה הקרובה כי היא "הפתרון למחדל ולא האחראית למחדל". רב גונדר פרי סבורה שיש ביכולתה לשקם את שירות בתי הסוהר, שנתפס בידי רבים כארגון כושל וישן שמתקשה להדביק את הקדמה הטכנולוגית ועד היום מנהל תיקי אסיר על דפי נייר. נציב שב"ס לשעבר אמר: "כולי תקווה שהוועדה לא תחפש רק לערוף ראשים, זה הדבר הכי קל. יש לומר את האמת לשרי ממשלת ישראל שהשב"ס ובתי הכלא שלו לא ראויים להחזיק אפילו חיות, ולא רק אסירים".

לדבריו, "ב-20 השנים האחרונות לא נבנה ולו בית סוהר אחד - זה אומר הכל". תקציב שב"ס עומד על 3.9 מילארד שקלים: "יותר מ-80% ממנו מופנה לתשלום משכורות ופנסיות, השאר לרכישת מזון ותחזוקת בתי הכלא".
אירוע בריחת ששת האסירים מכלא גלבוע שאותו כינו "הכספת" שנפרצה בקלות, חשף התנהלות שלומיאלית ורשלנית בכל דרגי הפיקוד בכלא מסוהר הביטחון דרך הקצינים, מפקד הכלא, מפקד המחוז הצפוני וקצין האג"מ שלו ועד לנציבה קטי פרי ומספר סגנים שלה.
דקות ספורות אחרי שנתגלתה הבריחה היא קיבלה את הכינוי "יום הכיפורים של השב"ס". שישה מחבלים נמלטו מהכלא הביטחוני במנהרה שחפרו והובילה אותם אל מחוץ לחומות הכלא. תוך שבועיים מיום הבריחה כל האסירים נתפסו והחזרו לבתי הכלא.
אתמול, בהקלטה בכנס פנימי של מפקדי השירות שהגיעה לידי ynet, נשמעה אומרת נציבת השב"ס פרי: "יש תחומים שמצבם הרעוע הוא תוצאה של הזנחה של שנים. התחום הזועק ביותר הוא הטכנולוגי. אנחנו נמצאים בפער עצום שאנו חייבים לצמצם".
רב-גונדר פרי הדגימה את כוונתה ופירטה: "שואלים אותי לא מעט מתי שב"ס יתקדם מבחינה טכנולוגית ויגיע למאה ה-21, ואני עונה בהומור מהול בעצב שקודם נצעד למאה ה-20. אין כל היגיון שיהיו תיקי אסיר עשויים מקרטון ויומני אגפים הכתובים בעט. מגיע לנו יותר".