שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' שמר עד כה על שתיקה, אמש הוא צייץ בטוויטר על היממה המתוחה והירי מדרום ומצפון כי "מדינת ישראל לא תכיל מתקפות נגד אזרחיה, ואויבנו יצטערו על כך", אך מאז התגובה הישראלית והפיגוע שבא כמה שעות אחריה העדיף שלא להגיב. אלא שבקבוצת הוואטסאפ הסגורה של שרי הממשלה סמוטריץ' תקף בחריפות את המדיניות בה היא בוחרת לפעול וכתב לחבריו השרים בצהריים (שישי) כי "העובדה שהמחסומים סביב שכם פתוחים היא פשוט פשע בלתי-נסבל. אנחנו צועקים על זה שבועות".
הוא הסביר מדוע הוא לא מתבטא פומבית נגד החלטות הממשלה וכתב לחבריו השרים: "אני משתדל מאוד להיות לויאלי ולא לתקוף את הממשלה שאני חבר בה, אבל זה פשוט לא יכול להימשך ככה". סמוטריץ המשיך וכתב: "זה לא קשור לכל החשבונות המורכבים והעמומים שנוגעים לצפון ולדרום. צה"ל שבוי בקונספציית אוסלו ההזויה ואנחנו מדממים ולצערי לא יכולים לומר שידינו לא שפכו את הדם הזה".
4 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בקבוצת הוואטסאפ של הממשלה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בקבוצת הוואטסאפ של הממשלה
ההודעות של סמוטריץ' בקבוצת הוואטסאפ של הממשלה
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט בהערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון
יואב גלנט בהערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון
"צה"ל שבוי בקונספציית אוסלו". סמוטריץ', השר במשרד הביטחון, נגד מדיניות הממשלה
שר נוסף ששמר על שתיקה עד אחר הצהריים בהקשר של האירועים האחרונים הוא שותפו של סמוטריץ' בבחירות האחרונות והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. הפרסום האחרון שלו ברשתות החברתיות היה ביום חמישי בבוקר, לפני כניסת החג. לפני כניסת השבת הוא הבהיר כי לא יפיל את הממשלה על אף שאינו מרוצה מכל החלטותיה, ובחר להאשים את האופוזיציה, שלטענתו "עודדה את אויבינו" לפתוח בעימות צבאי. "גם כשהם לא ליד ההגה, הם ממשיכים להזיק", טען.
"ברור שאני מוצא את עצמי פעמים רבות מתוסכל מהחלטות מסוימות. שוקל באלף שיקולים אם נכון לפרוש מהממשלה, ואמנם לא לפרק אותה, אלא לתמוך מבחוץ. להפיל את הממשלה זו לא אופציה", הבהיר, "עם כל חסרונותיה, היא טובה ואחראית פי אלף מהממשלה הקודמת. בכל פרמטר".
באופוזיציה מיהרו לתקוף את בן גביר בחזרה. ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב כי "ביום העצוב הזה, שעות ספורות אחרי רצח של שתי אחיות צעירות, בוחר השר לענייני טיקטוק בן גביר להוציא פוסט עלוב ובכייני שבו הוא רק בורח מאחריות ומחפש אשמים לכשלונות שהוא חתום עליהם. אני לא רוצה לחשוב מה הוא היה אומר על הממשלה הכושלת הזו אם היה באופוזיציה". יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כתב: "אמירתו של השר בן גביר היא אובדן עשתונות מוחלט. מעולם לא היה שר בקבינט שדיבר כל כך הרבה על ביטחון והבין כל כך מעט. נתניהו צריך לגנות את האמירה שלו ולפטר אותו".
4 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בדרום לבנון
תקיפת צה"ל בדרום לבנון
לא לוקח אחריות, ולא מפיל את הממשלה. בן גביר
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
הצהרת ראשי האופוזיציה
הצהרת ראשי האופוזיציה
לפיד וגנץ מציגים חזית אחידה נגד בן גביר
(צילום: רויטרס)
השרה אורית סטרוק מהציונות הדתית אמרה כי על הממשלה לקחת אחריות על האירועים האחרונים כי "זו המשמרת שלנו", אך סייגה את דבריה: "זו אחריותנו, כי זה קורה במשמרת שלנו על 'הרצפה העקומה' שלא אנחנו יצרנו, אבל על גביה אנחנו נדרשים לפעול, ועל החובה שלנו לפעול מתוך הממשלה כדי לייצר הרתעה מחודשת ושינוי בתפיסת הבטחון, בכל הגזרות. לא נוכל לומר עינינו לא ראו".
בינתיים, בליכוד הפיצו דף מסרים לחברי הכנסת של המפלגה, לאחר הירי מלבנון ומרצועת עזה אתמול והלילה. בדף המסרים טענו, בניגוד להודעת צה"ל שהודיעה על תקיפת 14 מטרות, כי "צה"ל תקף עשרות מטרות ברצועת עזה ובלבנון".
עוד נכתב לחברי הליכוד כי "הקבינט המדיני-ביטחוני קיבל הלילה שורת החלטות חשובות מול הגזרות השונות", ובדף המסרים חזרו על המסר של נתניהו מהלילה ולפיו "תגובת ישראל הלילה ובהמשך תגבה מחיר משמעותי מאויבינו".
בין היתר חברי הכנסת התבקשו להבהיר כי צה"ל מוכן לכל תרחיש אפשרי, וכי "ישראל תגברה כוחות סדירים, לוחמים של חי"ר וארטילריה בפיקוד הצפון ובפיקוד הדרום". בנוסף, נכתב בדף המסרים: "אנחנו רואים במדינת לבנון אחראית לכל הנעשה משטחה, וכך גם לירי שבוצע על ידי חמאס משם - לא נאפשר לחמאס לפעול מלבנון. אין לנו כוונה לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית. פעלנו נגד קיצונים אלימים שפעלו באלימות והפרו את הסדר בהר ללא שום פרובוקציה".