השגריר האיראני באו"ם אמיר סעיד אירוואני טוען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר לארצו איום גרעיני בנאומו באו"ם, חרף ההבהרה של לשכת ראש הממשלה לפיה נתניהו התכוון ל"איום צבאי" - והתבלבל. במכתב שהועבר לאו"ם שלשום (שני), כתב אירווני כי "נתניהו איים באופן מפורש להשתמש בנשק גרעיני מול מדינה באומות המאוחדות, והדגיש ש'מעל לכל, איראן חייבת לעמוד בפני איום גרעיני'".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם באו"ם
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם באו"ם
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם באו"ם
(צילום: REUTERS/Brendan McDermid)
לדברי אירוואני, "נשק גרעיני הוא איום על קיומה של האנושות. אין דומה לחומרת האיום הזה, במיוחד כשהוא מגיע מפורום מהימן (עצרת האו"ם). השימוש או אפילו האיום בנשק גרעיני הוא הפרה ברורה של החוק הבינלאומי".
לטענת השגריר האיראני, שהגדיר את ישראל "משטר לא לגיטימי", "כשאיום כזה מגיע ממשטר שזכה לגינויים נרחבים על מדיניות אפרטהייד, החזקת ארסנל נשק להשמדה המונית ונשק קונבנציונלי מתקדם, האיום הזה הופך חמור יותר. לא צריך להישאר אדישים או לשתוק". אירוואני קרא לאו"ם להגיב בצורה נחרצת, ואמר שעל מועצת הביטחון מוטלת אחריות מיוחדת "לגנות את ההצהרות הפזיזות והמסוכנות" של ישראל.
2 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי בעצרת האו"ם
איברהים ראיסי בעצרת האו"ם
נשיא איראן איברהים ראיסי בעצרת האו"ם
(צילום: רויטרס, Mike Segar)
בנאומו בכינוס השנתי של עצרת האו"ם ביום שישי האחרון נתניהו אכן השמיע את הביטוי "איום גרעיני" כשדיבר על איראן. הוא קרא להחזיר את הסנקציות נגד טהרן, הוא ציין את שמה של איראן 12 פעמים במהלך דבריו, והבהיר: "אעשה כל שביכולתי על מנת למנוע מהם נשק גרעיני. טהרן צריכה להתמודד עם איום גרעיני אמין".
עם זאת, בלשכת ראש הממשלה מיהרו להבהיר את דבריו וטענו: "נתניהו התכוון לומר בנאום 'איום צבאי אמין' ולא 'איום גרעיני אמין'. כך גם היה כתוב בנאום. ראש הממשלה עומד מאחורי אמירה זו".
בנאומו של נשיא איראן איברהים ראיסי בעצרת, הוא התייחס בין היתר להסכם הגרעין שארצו מפרה עם העשרת האורניום הנרחבת שלה, ואמר: "על ארצות הברית להוכיח רצון טוב ומחויבות על מנת לחזור להסכם משנת 2015 אותו נטשה ב-2018". לדבריו, "האמריקנים הם אלו שהפרו את ההסכם כשהם יצאו ממנו".