שידור ישיר מהמליאה (צילום: ערוץ כנסת)

עשרות רבות של שעות דיונים, נאומים, הסתייגויות והצבעות החלו הבוקר (יום ג') עם פתיחת הדיון על תקציב המדינה לקראת אישורו הסופי בסוף השבוע. על פי ההערכה, הדיון על תקציב 2021, 2022 וחוק ההסדרים יימשך 33 שעות, ואז צפויות עוד 30 שעות ל-600 ההצבעות על ההסתייגויות הרבות. צפו בשידור החי.
הדיון המשולב נפתח בהצגת הצעות החוק על ידי יושב ראש ועדת הכספים וראשי הוועדות האחרות שטיפלו בפרקים מתוך הצעות החוק. שר האוצר אביגדור ליברמן אמר כי "הבאנו תקציב בממשלה שקמה בדיוק לפני 142 ימים ומאז עשינו עבודה. חיכינו לרגע הזה שלוש שנים וחצי. הפעם האחרונה שהכנסת הצביעה על התקציב הייתה במרץ 2018". ליברמן בירך את יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר שחוגג יום הולדת והוסיף: "אני מקווה שאחרי שנאשר תקציב נמצא נסיבות ומקומות יותר טובים לחגוג".
האופוזיציה ניסתה לסמן חברי כנסת, בעיקר מהספסלים האחוריים, ככאלו שניתן יהיה ללחוץ עליהם ולשכנע אותם לא לתמוך בתקציב. עיקר הלחץ מופנה לימינה ולרע"מ - שתי מפלגות שכבר הבהירו כי יתמכו בתקציב.

2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
שר האוצר ליברמן. האופוזיציה תנסה להעביר אצבע אחת אליה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בימינה מרבית הלחצים מופנים לח"כ יום טוב כלפון, שנכנס במסגרת החוק הנורבגי במקומה של השרה איילת שקד, והבהיר שיתמוך. אם בסופו של דבר הוא ישנה את דעתו, שקד תוכל להתפטר מתפקידה - וכך לחזור לכנסת ולהצביע במקומו. במסרים שמועברים מהאופוזיציה נאמר כי הם יקבלו למחנה הימין את כל מי שיסייע להפלת הממשלה - כשהרמיזות הן כמובן לשיריון ברשימה.
ברע"מ המוקד הוא בין היתר בחברי הכנסת מאזן גנאים ווליד טאהא. הם תמכו בהקמת הממשלה והיה זה ח"כ סעיד אלחרומי, שהלך לעולמו מאז, שנמנע בהצבעה.
2 צפייה בגלריה
מאזן גנאים
מאזן גנאים
ח"כ גנאים. באופוזיציה מנסים לגייס
(צילום: יואב דודקביץ)
מצד שני, גם בקואליציה פועלים כדי להעביר לפחות אצבע אחת, כדי להבטיח רוב יציב יותר. השר המקשר בין הכנסת לממשלה זאב אלקין עובר בין כל חברי האופוזיציה שנחשבים כאופציות לתמיכה בתקציב - בין היתר מהרשימה המשותפת - ומברר האם ניתן יהיה לסמוך עליהם. אלקין לא מחפש רק תמיכה, אלא גם חברי אופוזיציה שיסכימו להיעדר מהמליאה בזמן ההצבעה. ברשימה המשותפת, יש לציין, הצהירו שיצביעו נגד התקציב. הם הסבירו כי מדובר בתקציב "גזעני ומפלה" כלפי המיעוט הערבי.
גם בקואליציה וגם באופוזיציה הכריזו "נוהל גיוס חירום", והודיעו כי לא יינתנו שחרורים מההצבעה הדרמטית. כל חברי הכנסת יישארו במשכן ובסביבת המליאה בשלושת הימים הקרובים, על מנת שיגיעו בדקת קריאה למליאה אם יהיה צורך בכך.
הסיבה לכך היא שמצב של "תיקו" בהצבעה על התקציב בעצם מפיל אותו, וכידוע - תקציב שנופל עד המועד האחרון האפשרי לאישורו הוא למעשה התרחיש שבמסגרתו ניתן להפיל ממשלה.
אחרי הצגת הצעות החוק, תחל הנמקת ההסתייגויות. בדיון יוכלו להשתתף רק חברי הכנסת שהגישו הסתייגויות או בקשות רשות דיבור.במהלך הדיון בוועדת הכנסת ציינה היועצת המשפטית כי מספר קטן יחסית של הסתייגויות הוגש עד כה, וכי רובן הוגשו באופן ענייני. באופוזיציה עדיין מקווים להעביר אצבע אחת בלבד מבין חברי הקואליציה - על אף שהסיכוי לעשות זאת נראה קלוש.
עינב חלבי השתתפה בהכנת הכתבה