ביום שישי, 25 במרץ 2022, דיבר מוישי קליינרמן בן ה-16 עם הוריו וסיפר להם שהוא נוסע למירון. למחרת הוא נצפה במצלמות האבטחה של קבר הרשב"י, ומאז נעלמו עקבותיו. כמעט שנתיים חלפו מאז נצפה בפעם האחרונה, במשטרה לא חוסכים באמצעים ובמאמצים, במטרה לענות על השאלה שהטרידה מדינה שלמה – איפה מוישי?
התלונה הרשמית למשטרה הגיעה רק עשרה ימים לאחר אותה שיחה עם ההורים. "היו לו כמה היעדרויות בעבר, והמשפחה והחברים חשבו שמדובר בעוד שהייה של מוישי במירון", סיפר נצ"מ אבישי מועלם, מפקד היחידה המרכזית של מחוז ש"י במשטרה, שאמון על התיק.
אלפי מתנדבים מיחידות שונות במשטרה החלו בחיפושי ענק באזור מירון, לאחר פתיחת החקירה. כבר בהתחלה היה חשוב לחוקרים לשלול את האפשרות של אירוע פח"ע, החשש היה שמוישי נחטף על ידי ארגון טרור, ובעוד מספר ימים יבקשו תמורה עבורו. "כבר מההתחלה שב"כ נכנס לתמונה ונעשו פעולות כדי לשלול את הרקע הפח"עי", הסביר גורם בחקירה.
2 צפייה בגלריה
חיפושים מוישי קליינרמן באזור הר מירון נעדר
חיפושים מוישי קליינרמן באזור הר מירון נעדר
החיפושים באזור הר מירון, ארכיון. "מההתחלה שב"כ נכנס לתמונה"
(צילום: אפי שריר)
אחרי ששללו את המניע הלאומני, במשטרה עבדו בשיטת הסלמי וחקרו מניע אחר מניע. בבדיקות מקיפות, שנעשו גם מול מקורבים למוישי וגם מול הבנקים, עלה כי החוב הגדול ביותר שלו היה 200 שקלים, אז המניע העסקי-כלכלי ירד מהפרק. גם מניעים נוספים שנבדקו ירדו מהפרק, אך אסור לפרט עליהם בשלב זה.

"זה שהחשודים שוחררו לא אומר שנעצרו סתם"

בחצי השנה הראשונה שחלפה מאז נעלם מוישי נעצרו 11 בני אדם, שנחקרו כל אחד על חלקו בפרשה. למרות המאמצים והחקירות, במשטרה לא הצליחו לגבש קצה חוט.
"זה שהם שוחררו לא אומר שהם נעצרו סתם. היו עצורים שנחקרו במשך שבועות, נאסף המון מודיעין", הסביר נצ"מ מועלם. "אלה אנשים שראו והיו עם מוישי בזמנים שונים. הם הכירו אותו והחקירות שלהם סייעו לנו בניסיון לגבש תמונה בנוגע לגורלו של מוישי. החקירות שלהם היו חשובות".
באותם הימים נמשכו החיפושים כל העת, ביחידה המרכזית של מחוז ש"י במשטרה לא חסכו במאמצים כדי לקבל מידע אודות מוישי. בשיא החקירה נבדקו כ-600 מצלמות בסביבות מירון, החוקרים סרקו פריים אחר פריים כדי לנסות לפתור את התעלומה. המשטרה גם שיתפה פעולה עם נאס"א במיפוי השטח בצורות שונות.
במקביל, הגיעו אל המשפחה עשרות אנשים שטענו שיש להם מידע על מוישי, חלקם אנשי קבלה וקוראים בקפה שנתנו מיקומים שבהם לטענתם מוישי יכול להיות. הצוותים יצאו מיד לשטח, אך מוישי לא אותר.

הפשיטה על לב טהור וביקור ה-FBI

באחד מהתחקורים סיפר אביו של מוישי שבנו ביקש ממנו להוציא דרכון כדי לנסוע לאומן. מוישי לא הוציא בסוף דרכון, אבל בגלל הבקשה עלה החשד שאולי מישהו זייף עבורו דרכון. החשד היה שמוישי נחטף מהארץ לקהילות סגורות, בהן קהילת "לב טהור" שחלקה נמצא בגואטמלה.
"פתחנו מבצע של ממש במצלמות נתב"ג. לקחנו צילומים מהתקופה הרלוונטית של אנשים שיצאו מהארץ בחתך גילים של 17-15 שלא חזרו ארצה. עברנו תמונה תמונה. זו עבודה מאוד מורכבת ואיטית", סיפר גורם שמעורה בפרטי החקירה. "רצינו לכסות גם את האפשרות שהאדם שניסה להבריח את מוישי זייף לו דרכון, חיפש אותו לאישה, וככה יצא איתו מהארץ".
2 צפייה בגלריה
הפשיטה על כת לב טהור במקסיקו
הפשיטה על כת לב טהור במקסיקו
חברי הכת "לב טהור" במקסיקו, 2022. החוקרים בדקו ילד ילד כדי לראות אם מוישי שם
(צילום: רויטרס)
צוות החקירה של הימ"ר היה בקשר עם הצוותים שפשטו על אנשי כת "לב טהור", וחיכו לדעת אם מוישי שם בזמן אמת. הם עברו חסיד חסיד, ילד ילד ורק חיכו לראות שאולי הוא שם, אך לשווא.
ככל שנמשכה החקירה עלתה סברה חדשה – שלפיה מוישי נמצא בברוקלין. צוות מיוחד של ה-FBI חקר את העניין והגיע לארץ כדי להיפגש עם צוות החקירה של מחוז ש"י. אבל למרות שיתוף הפעולה, גם כיוון החקירה הזה לא הוליד דבר.

האמצעים שהושקעו והיעלמות בת ה-9 מצפת

כיום, כמעט שנתיים אחרי ההיעלמות של מוישי, במשטרה מעריכים שהוא נמצא בישראל וחוששים לחייו. לצוות החקירה יש הערכות מה קרה לו, וגם בסיס ראייתי כלשהו, אך למרות זאת הם מדגישים שהכל יכול להיות.
"ללכת עם תיק פתוח זה לא פשוט. אני והחוקרים שלי נושמים את מוישי, חיים את מוישי ואת התיק, וכל הזמן מנסים למצוא כיוונים חדשים ולחשוב מה עוד לא עשינו", אמר נצ"מ מועלם. כדי לראות אם מיצו את כל הכיוונים הציגו במשטרה את התיק לקורס חוקרים, שעברו עליו מאפס. לאחר בחינה מדוקדקת של התיק הציגו המשתתפים בקורס מספר כיוונים – שכולם נבדקו כבר על ידי צוות החקירה.
למרות הזמן הרב שחלף מאז שמוישי נעלם, במשטרה ממשיכים להקדיש את מרב המאמצים לתיק. "אני יודע להגיד שכל האמצעים הטכנולוגיים, ובכלל, שהייתי צריך לחקירה – קיבלתי. זה מתועדף כל הזמן. אנחנו מקיימים ישיבות סטטוס בכל כמה שבועות. מפקד המחוז מאוד מעודכן, במקרים מסוימים קיימו ישיבות סטטוס עם המפכ"ל, זה אירוע שיושב לכולנו חזק בראש", הסביר נצ"מ מועלם.
ההיעלמות של היימנוט קסאו, בת ה-9 מצפת, גרמה לאנשים למסור מידע אפשרי חדש בנוגע למוישי. גורמים המעורבים בחקירה סיפרו שבימים האחרונים הגיעו לבית המשפחה אנשים שהציעו כיווני חקירה ומקומות חדשים שאולי בהם נמצא מוישי. במקביל, נוצר קשר בין תחנת צפת לצוות החקירה, ובמחוז ש"י הציעו שכל אחד יקים צוות "איפכא מסתברא" לתיק ההיעלמות שהשני חוקר, ואולי כך יגיעו לכיוונים שטרם נבדקו.
במקביל, ולאורך כל השנתיים האחרונות, מועלם שומר על קשר הדוק עם המשפחה של מוישי. "אני אישית בקשר עם גיטי (אימו של מוישי – אב"ק) מדי שבוע. זה לא רק לעדכן, אלא גם להיות אוזן קשבת ולחזק. זו משפחה חזקה ומופלאה, ואנחנו מלווים אותה. אנחנו לא נרפה. קשה לדעת מה יהיה, אבל אני מבטיח לך שאנחנו לא נעזוב את התיק הזה עד שנדע לענות בוודאות על השאלה היכן מוישי ומה קרה לו".