3 צפייה בגלריה
החשוד ברצח ברחוב שחם בפתח תקווה
החשוד ברצח ברחוב שחם בפתח תקווה
ולדימיר ליסיצין בבית המשפט, בינואר 2020
(צילום: משי בן עמי)
בית המשפט העליון החליט לקצר השבוע את עונשו של ולדימיר ליסיצין (53) מפתח תקווה, שחנק את חברו למוות באמצעות כבל במחסן. ליסיצין הואשם תחילה ברצח, אך הורשע בעבירה קלה יותר, וירצה 12 שנות מאסר בלבד.
לפני כשנתיים הגישה פרקליטות מחוז מרכז כתב אישום חמור לבית המשפט המחוזי בלוד בגין רצח. האירוע תועד במצלמות אבטחה במקום, אך בסופו של דבר הורשע ליסיצין רק בעבירת "המתה בנסיבות אחריות מופחתת" – לאחר הסדר טיעון עם הפרקליטות. הסיבה להסדר הייתה שלא ניתן לסתור את דבריו של הנאשם – שטען שהיה שיכור בעת המעשה. במסגרת הסדר הטיעון לא נקבע פרק הזמן של העונש.
על פי כתב האישום שבו הודה והורשע, ליסיצין עבד כשומר במחסן למוצרי חשמל. לפני כשנתיים שהה במחסן יחד עם חברו הטוב, והשניים שתו לשוכרה. לאחר זמן מה יצא החבר ממתחם המחסן, וליסיצין אחריו. זמן קצר לאחר מכן שבו השניים למתחם כשהם חבולים, וליסיצין אף חיטא את פצעי חברו. אז ניסה החבר במשך שעה ארוכה לצאת מהמחסן, אך הנאשם עצר בעדו – תוך שהם מפעילים אלימות הדדית, אוחזים אחד בשני ומפילים איש את רעהו.
בשלב מסוים התקשר המנוח לבנו, וביקש ממנו שיזמין משטרה למקום. תוך כדי מאבקם של השניים, שוחח ליסיצין בטלפון עם אשת המנוח שהתקשרה, והודיע לה שחברו משתולל וכי עליה להגיע למחסן במהירות. במקביל, החל לקשור את החבר – חרף התנגדותו, בכבלים חשמליים שמצא במחסן.
בהיותו שיכור, כרך והידק ליסיצין את אחד הכבלים סביב צווארו של החבר, וכך חנק אותו למוות. זמן קצר לאחר מכן, כאשר אשת החבר ובנו הגיעו למחסן ושחררו אותו מכבליו, ניסה ליסיצין לבצע פעולות החייאה במנוח – אך אלו כשלו.
3 צפייה בגלריה
זירת הרצח ברחוב שחם בפתח תקווה
זירת הרצח ברחוב שחם בפתח תקווה
זירת הרצח ברחוב שחם בפתח תקווה, לפני כשנתיים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
בית המשפט המחוזי חווה את דעתו על מצב השכרות שבו היה נתון ליסיצין, על כך שתחילתו של המאורע לווה באלימות הדדית בין השניים, ועל כך ש"היו פרקי זמן שבהם התנהגותו של ליסיצין לא הייתה 'התקפית'".
השופטים ציינו שהתחשבו ברקע הנורמטיבי של הנאשם, בבעיה רפואית שממנה הוא סובל, בהודאתו וכן בחרטה העמוקה שהביע על כך שגרם למותו של חברו הטוב, והמיט על משפחתו סבל בל יתואר. מנגד, הם ציינו נסיבות להחמרת העונש: הנזק שנגרם למשפחת המנוח, וכן ניסיונו של ליסיצין לתלות חלק מן האשמה בצריכת האלכוהול, ובתגובתו ההגנתית להתנהלותו של המנוח כלפיו. בסופו של דבר גזרו השופטים על הנאשם 14.5 שנות מאסר.
ליסיצין ערער לעליון וביקש להקל על עונשו. בין היתר הוא טען כי דאג לחברו וניסה למנוע ממנו לצאת מהמחסן במצב של שכרות.
שופט העליון נועם סולברג, יחד עם השופטת גלי כנפי שטייניץ והשופט שאול שוחט החליטו לקצר את עונשו ל-12 שנה בלבד. סולברג הסביר: "איננו עוסקים במקרה רצח 'סטנדרטי', נסיבות מעשיו של ליסיצין טרגיות וקשות מאד. בין אם נקבל את טענותיו על כוונתו ובין אם לא – אין מחלוקת על דבר קיומן של נסיבות מקלות, ולהן משקל רב".
הוא הוסיף: "עונשו של ליסיצין חורג במידה משמעותית מן הענישה ההולמת. אכן כן, הנורא מכל קרה. שכרותו הביאה באופן ישיר למותו הטרגי של המנוח – אדם נורמטיבי ואיש משפחה – בן, בעל, אב, וסב האהוב על כל סביבותיו. לצערה של המשפחה – אין מנחם".
3 צפייה בגלריה
נועם סולברג
נועם סולברג
התחשב בהודאתו ובחרטתו של ליסיצין. שופט העליון נועם סולברג
(צילום: אוהד צויגנברג )
"עם זאת, בהתחשב במדיניות הענישה הנוהגת, בנסיבותיו הייחודיות של המקרה, בעברו הנקי של ליסיצין, בהודאתו, בחרטתו המלאה והכנה, ובמאמציו לעמוד בתשלום הפיצוי שנקבע – אציע כי נקבל את הערעור ונפחית את עונשו – כך שזה יעמוד על 12 שנות מאסר בפועל", אמר השופט סולברג.
עו"ד מרק פרי שייצג את הנאשם מטעם הסנגוריה הציבורית מסר כי "מדובר באירוע טרגי – בראש ובראשונה למשפחת המנוח, אך גם למערער – שקטע את פתיל חייו של חברו הקרוב. המערער לא פעל מתוך אכזריות או רצון לפגוע במנוח, אלא מתוך דאגה כנה לשלומו, שבוטאה, למרבה הטרגדיה, בצעד אלים".
הוא הוסיף: "בשל מצב שכרותו של המערער, הוא לא ידע לשים גבול לעוצמת מעשיו וכך גרם למותו של חברו. בית המשפט קיבל את טיעונינו, והכיר במאפייניו המיוחדים של המקרה ובאופיו הנורמטיבי של המערער – ולכן החליט להקל בעונשו במידה משמעותית. המערער כואב את מות חברו ומסע ייסורי הנפש שהוא עובר לא יסתיים עם תום מאסרו".
מנגד, עו"ד רותי אלדר המייצגת את משפחתו של המנוח מטעם תוכנית ס.נ.ה (סיוע לנפגעי המתה) במשרד המשפטים, אמרה כי "המשפחה, שהתנגדה להסדר הטיעון שלפיו הומר סעיף האישום ברצח לעבירה של המתה באחריות מופחתת, מאוכזבת ומתוסכלת מהחלטת בית המשפט העליון להפחית עוד יותר מהעונש הקל יחסית שגזר עליו בית המשפט המחוזי".