גם הבוקר (יום ב') נרשמו עומסים כבדים במוקדי בדיקות הקורונה של פיקוד העורף. אתמול הודיע שר הבריאות ניצן הורוביץ שעד יום שלישי תורחב הפעילות במוקדים הללו, ובינתיים תוגברו רק תחנות הבידוק באזור הצפון. באזור הדרום הפריסה עדיין מוגבלת: בבאר שבע, למשל, עדיין מופעלת רק תחנת בדיקות אחת. תושבי היישובים הסמוכים - ובהם אופקים, נתיבות, דימונה והפזורה הבדואית – נאלצים להסתמך בעיקר על מוקדי הבדיקות של קופות החולים.
2 צפייה בגלריה
תורים ארוכים לבידקות הקורונה בנהריה
תורים ארוכים לבידקות הקורונה בנהריה
התור לבדיקות הקורונה בנהריה
(צילום: דניאל סלאמה)
אתמול נמסר מלשכת הורוביץ כי "סוכם על הרחבת הפריסה בפריפריה בתוך 48 שעות ועל הגדלת שעות הפעילות של המתחמים הפועלים בתל אביב ובפתח תקווה. בנוסף, סוכם כי מרבית המתחמים יפעלו מעתה גם בסופי שבוע".
מספר הבדיקות המתבצע מדי יום אינו קבוע. ביום חמישי האחרון, למשל, בוצעו יותר מ-75 אלף בדיקות, ואילו אתמול כ-44 אלף בלבד. בסוף השבוע הודיע ראש הממשלה נפתלי בנט שתקציב הבדיקות יגדל ויותאם ליעד של 75 אלף בדיקות ביממה, אולם בשלב זה נראה כי הבעיה היא לא בתקצוב הבדיקות אלא בהיערכות הלוגיסטית לקראת העלייה במספר הנבדקים. זו מאמירה בשל המשך העלייה בתחלואה, הישראלים הרבים שזקוקים לבדיקות לקראת טיסה לחו"ל, וכן בשל לקראת חג הקורבן שאותו מציינים החל מהערב בני הדת המוסלמית והדרוזים, מה שהוציא רבים לביצוע בדיקות ממש לקראת כניסתו.
אורית, שבנה בן הארבע נחשף לחולה מאומת בגן, הגיעה למתחם בדיקות הדרייב-אין שבאצטדיון המושבה בפתח תקווה, וסיפרה שהמתינה לבדיקה כשעה וחצי: "הילד כבר מתחרפן ברכב ולא רואים את הסוף".
בצפון הארץ התמונה דומה: עשרות כלי רכב הגיעו למתחם הבדיקות בנהריה ובכביש המוביל אליו נוצר פקק תנועה. במתחם מופעלות שתי תחנות בדיקה בלבד.
על פי ההתוויה הנוכחית של משרד הבריאות, כל מי שחש בתסמינים או שבא במגע עם חולה מאומת זכאי לבדיקת קורונה – גם אם הוא מחוסן או מחלים. במקביל, כלל השבים מחו"ל מחויבים בבדיקת קורונה בנתב"ג, מה שמעלה משמעותית את מספר הנבדקים היומי, אם כי במקרה זה העומס לא מתרכז במוקדי הבדיקות האחרים.
2 צפייה בגלריה
תורים ארוכים לבידקות הקורונה באיצטדיון המושבה בפתח תקווה
תורים ארוכים לבידקות הקורונה באיצטדיון המושבה בפתח תקווה
פקק בהמתנה לבדיקה. היום באצטדיון המושבה בפתח תקווה
"אנחנו רואים עלייה מאוד משמעותית בשבועות האחרונים במספר הבדיקות", מסביר המנהל הרפואי של הקורונה במכבי שירותי בריאות, ד"ר ארנון שחר. "עד לפני חודש וחצי לא דגמנו את המחוסנים בכלל ואז התחלנו לדגום את המחוסנים, מה שהעלה משמעותית את מספר הבדיקות. הורים מחוסנים לילדים הם אחת האוכלוסיות המשמעותיות שנבדקות כרגע, כמו גם הורים מחוסנים לילדים מבודדים. כלומר, נבדקים מחוסנים רבים שכלל לא נחשפו לחולה מאומת.

"אנחנו רוצים שאנשים ייבדקו כי אנחנו רוצים להבין את כמות התחלואה אצלנו. כך נוכל לקטוע את שרשראות ההדבקה באופן יותר מדויק וכך נוכל גם להבין את יעילות החיסון. אני לא מפחד מעודף בדיקות, זה לא בהכרח דבר רע. עם זאת, בסופו של דבר החולים הקשים הם השיעור שלנו. מספר הנבדקים חד משמעית יעלה, השאלה היא אם נספיק לחסן מספיק מהמתבגרים כדי להכיל את זה והאם נאכוף מספיק את עניין המסכות ונתב"ג. עלייה במספר הנבדקים משמעותה להקצות יותר משאבים, לפתוח יותר תחנות, לגייס יותר כוח אדם ובסופו של דבר מדובר על אותה עוגה. יש פה עומס על קופות החולים שנמצאות בחזית המאבק הזה".
בישיבת הסיעה של מרצ מוקדם יותר אמר השר הורוביץ: "המדיניות שלנו היא מקסימום הגנה על הבריאות ומינימום הגבלות על פעילות המשק. דיברו על סוג של שגרת קורונה - לחיות את החיים ולעבוד תוך כדי.
"לגבי שנת הלימודים - אנחנו רוצים לפתוח אותה כסדרה. בשנה שעברה ילדי ישראל היו סגורים בבית הכי הרבה מהמדינות המתקדמות. אנחנו לא רוצים שזה יקרה השנה הכיוון המסתמן זה בדיקות: מורים והורים יבדקו את הילדים".