1 צפייה בגלריה
ועדת חוקה, חוק ומשפט
ועדת חוקה, חוק ומשפט
שמחה רוטמן ויריב לוין בוועדת החוקה. יו"ר הוועדה הגיש הצעה שונה לרפורמה מזו של השר
(צילום: ערוץ כנסת)
ועדת חוקה תדון בשבוע הבא בהצעת חוק השפיטה, כצעד הבא ברפורמה במערכת המשפט שמתכננת הממשלה ושר המשפטים יריב לוין. את הצעת החוק ניסח יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, והיא שונה מהצעת החוק שהציג לוין לפני כשבוע. אמש (שלישי) נשלח לחברי הוועדה נוסח הצעת החוק שעליו ידונו, הכולל את חיזוק כוחה של הממשלה בחקיקה מול בית המשפט העליון.
לפי הצעת החוק, למשל, חוק ייפסל רק ברוב מוחלט של כל הרכב השופטים ובתנאי שכולם הסכימו שהחוק סותר הוראה המקובעת בחוק יסוד. כמו כן, בית המשפט לא יוכל לקבוע שהחלטה של ראש הממשלה או נבחרי הציבור לא סבירה ולא ניתן יהיה לפסול חוק יסוד שעבר ברוב של 61 חברי כנסת בשלוש קריאות.

באשר לוועדה למינוי שופטים, לפי הצעת החוק של רוטמן, בראש הוועדה יעמוד שר המשפטים, ולצדו שני שרי ממשלה נוספים ושלושה חברי כנסת שהם ראשי הוועדות הבאות: ועדת הכנסת, ועדת החוקה והוועדה לביקורת המדינה. לפי הצעה זו, למעשה, חמישה מחברי הוועדה יהיו מהקואליציה, אחד מהאופוזיציה (יו"ר ועדת ביקורת המדינה) ושלושה שופטים, בהם נשיא בית המשפט העליון, נשיא בדימוס של בית משפט מחוזי ונשיא בדימוס של בית משפט השלום. לסיכום - בסך הכול יהיו תשעה חברים בוועדה למינוי שופטים, שמתוכם חמישה הם מהקואליציה.
ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה, יו"ר ועדת החוקה לשעבר, ביקר בחריפות את התנהלות של רוטמן. "שבוע לאחר ששר המשפטים מפרסם את הצעתו לחוק יסוד השפיטה, מפרסם כעת יו"ר ועדת החוקה נוסח משלו שיש בו פגיעה עוד יותר חמורה בהגנה החוקתית על זכויות האדם", הוא אמר. "זהו שלב נוסף במהומה המכוונת שיוצרת הקואליציה, תוך עקיפה של תהליכי החקיקה המקובלים. אין עדות ברורה יותר שפניה של הממשלה לבליץ של חקיקה ולא להתדיינות והידברות. מול המהלכים הכוחניים האלה יש להעצים באופן דרמטי את המחאה הציבורית".

בתוך כך, נמשכים הדיונים בוועדת החוקה של הכנסת על "חוק היועמ"שים", אחד הסעיפים ברפורמה של לוין. הוועדה תתכנס היום לדיון שלישי ואחרון לשבוע זה. היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודה וינשטיין כינה אתמול את היוזמות של לוין "פוגרום", ואמר בכנס באוניברסיטת תל אביב כי "מנסים לשנות את שיטת המשפט שאותה אנחנו מכירים, הכל בחיפזון ובלי שיקול דעת. אני מתנגד לכל דבר שם".
גם יצחק זמיר, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה ושופט בית המשפט העליון, התבטא בחריפות נגד הרפורמה - והזהיר אתמול בוועדת החוקה של הכנסת מפני אנרכיה אם יעבור "חוק היועמ"שים". לדבריו, "הדין אומר שחוות דעת של היועמ"ש למשרד הממשלתי היא הפירוש הנכון מבחינת הדין הקיים. ברור שהממשלה חייבת לקיים את הדין הקיים. זה שלטון החוק, אחרת זו אנרכיה".