איראן הודיעה היום (א') כי המנהיג העליון עלי חמינאי העניק חנינה ל"עשרות אלפי אסירים" – בהם אזרחים שנעצרו בחודשים האחרונים בגל ההפגנות נגד השלטון.
ההודעה על עשרות אלפי חנינות מגיעה אחרי שאיראן החלה להוציא להורג מפגינים במאמציה לדכא את ההפגנות. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, מתחילת ההוצאות להורג ההפגנות דעכו במידה ניכרת. בחודש דצמבר, כשלושה חודשים מתחילת ההפגנות, דווח על הוצאות ראשונות להורג של מפגינים.
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
המנהיג העליון אישר להעניק חנינה להמוני מפגינים
(צילום: AP)
לפי הפרסומים בתקשורת הממלכתית, החנינות לא הוענקו לבעלי אזרחות כפולה או למי שהואשמו ב"שחיתות על פני האדמה" – עבירה שהעונש עליה הוא מוות. מתחילת "מחאת החיג'אב" הוצאו להורג ארבעה מפגינים שהורשעו ב"שחיתות על פני האדמה". התקשורת הממלכתית ציינה כי גם נאשמים ב"ריגול לטובת סוכנויות זרות", ומי שמשתפים פעולה עם "ארגונים עוינים", לא יזכו לחנינה.
"מחאת החיג'אב", נזכיר, פרצה באמצע ספטמבר אחרי מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני. הצעירה בת ה-22 מתה כמה ימים אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר בטהרן, מכיוון ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה – ובכך הפרה את חוקי הצניעות. המחאה על מותה התפשטה לכל מחוזות איראן, והפכה לאחד האתגרים המשמעותיים של משטר האייתוללות מאז המהפכה ב-1979. איראן טענה כי מדינות אויב - בראשן ארה"ב וישראל - אחראיות להתססה של השטח.
3 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהסא אמיני. מותה הוביל למחאת ענק נגד משטר האייתוללות
(צילום: רויטרס)
לפי ארגוני זכויות אדם כ-20,000 מפגינים נעצרו, ויותר מ-500 נהרגו בהפגנות – בהם 70 קטינים. מערכת המשפט דיווחה שעד כה לפחות ארבעה מפגינים נשפטו למוות בתלייה והוצאו להורג.
במכתב לחמינאי, שבו ביקש להעניק חנינות לאסירים, כתב ראש מערכת המשפט גולאם חוסיין מוחסני אג'י: "במהלך האירועים האחרונים מספר אנשים, בעיקר צעירים, ביצעו עבירות פסולות ופשעים כתוצאה משטיפת מוח ותעמולה של האויב. מכיוון שהתוכניות האנטי-מהפכניות של האויבים הזרים סוכלו, לרבים מהצעירים האלה מגיעה כעת מחילה על מעשיהם".
3 צפייה בגלריה
קהל ב עיר סאקז עולה לקברה של מהסא אמיני איראן מחוז כורדיסטן
קהל ב עיר סאקז עולה לקברה של מהסא אמיני איראן מחוז כורדיסטן
עולים לקברה של אמיני
חמינאי אישר את החנינות לרגל יום השנה למהפכה האיסלאמית, שיצויין בשבוע הבא. "באופן טבעי, מי שלא מביעים חרטה על המעשים שלהם או מספקים התחייבות בכתב שלא יחזרו על מעשיהם, לא יקבלו חנינה", מסר סאדק רחימי, סגן ראש מערכת המשפט האיראנית. החנינות לא יחולו על "נאשמים בריגול למען סוכנויות זרות, בעלי קשר ישיר לסוכנים זרים, נאשמים ברצח או בפגיעה מכוונת ומי שזרעו הרס והציתו רכוש של המדינה".
ארגון זכויות האדם Iran Human Rights דיווח בשבוע שעבר כי לפחות 100 מפגינים שנעצרו נמצאים בסכנת עונש מוות. ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" דיווח כי הרשויות באיראן מבצעות לנאשמים "משפטים מדומים", שנועדו להרתיע את המפגינים ולדכא את המחאה.