במקביל לשיחות שמתקיימות בווינה בין המעצמות לאיראן על החזרה להסכם הגרעין, ראש המוסד דוד ברנע שלח הערב (חמישי) מסר תקיף והבהיר כי אין שום צורך בשלושה מתקנים גרעיניים עם אלפי צנטריפוגות פעילות אם אין כוונה לפתח נשק גרעיני.
מוקדם יותר היום התקיימה שיחה ארוכה ולא פשוטה בין ראש הממשלה בנט למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן על המגעים עם איראן. רה"מ לחץ על האמריקנים לעצור את השיחות ואמר כי "איראן מבצעת 'סחיטה גרעינית' כטקטיקת משא ומתן. הדבר צריך להיענות בהפסקה מיידית של המו"מ ובצעדים קשים מצד המעצמות".
3 צפייה בגלריה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה
נציגי המעצמות ואיראן בווינה
(צילום: רויטרס)
גורם מדיני אמר שמדובר היה בשיחה ארוכה ולא פשוטה: "ראש הממשלה הביע את התנגדותו להסרת הסנקציות מאיראן, ובפרט למסגרת של הסכם חלקי, שמשמעותו המעשית היא זרימה מאסיבית של כספים למשטר בטהרן". בהודעת בנט לאחר השיחה נמסר: "ראש הממשלה התייחס להודעת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שהתפרסמה במהלך השיחות, שלפיה איראן החלה להעשיר ברמה של 20% בצנטריפוגות מתקדמות במתקן התת-קרקעי בפורדו".
3 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה בלינקן בוועידת שרי החוץ של נאט"ו בריגה
מזכיר המדינה בלינקן בוועידת שרי החוץ של נאט"ו בריגה
שיחה קשה עם בנט. מזכיר המדינה בלינקן
(צילום: AP)
בטקס המצטיינים השנתי שנערך מדי שנה לעובדי הארגון אמר ברנע: "ברור שאין צורך באורניום מועשר ל-60% למטרות אזרחיות, אין צורך בשלושה אתרים עם אלפי צנטריפוגות פעילות אלא אם כן קיימת כוונה לפתח נשק גרעיני". ברנע הדגיש כי "הסכם גרוע, שאני מקווה שלא יגיעו אליו, הוא בלתי נסבל. איראן חותרת להגמוניה אזורית, מתנהלת בטרור אותו אנו בולמים יומיום בכל רחבי העולם, ומאיימת באופן מתמשך על יציבות המזרח התיכון. לכן, עינינו פקוחות, אנו דרוכים, ונעשה יחד עם עמיתינו במערכת הביטחון את כל שנדרש כדי להרחיק את האיום ממדינת ישראל, ולסכלו בכל דרך. לאיראן לא יהיה נשק גרעיני, לא בשנים הקרובות, לעולם לא, זו התחייבותי, זו התחייבות המוסד".

מגייס סוכן אסטרטגי ו"לוחמי סייבר": מצטייני המוסד

בטקס שנערך בבית הנשיא בירושלים הוענקו תעודות ההצטיינות ל-12 עובדות ועובדים במוסד, בהם ארבעה אנשי מבצעים, ארבעה לוחמים ולוחמת סייבר, וארבעה עובדי מטה ש"פעלו ללא לאות לביצור ביטחונה של ישראל", לפי הרצוג.
בבית הנשיא אמרו כי אחד המצטיינים הוא לוחם שפעל תחת מציאות מאתגרת והוביל מבצעים מורכבים ופורצי דרך שתוצאותיהם יניבו פירות עוד שנים רבות קדימה, ולוחם נוסף קיבל את תעודת ההצטיינות לאחר שהוביל מבצע חסר תקדים שבנה יכולת חדשה למדינת ישראל וסייע לממשל את אחריותו של המוסד כגוף ביטחוני.
עובד באגף לקשרי חוץ הצליח לפתח קשר עם מדינה שלמוסד לא היה איתה קשר קודם לכן, וזוכה נוסף בתעודה הוא קצין איסוף שהצליח לגייס סוכן אסטרטגי שפתח צוהר ייחודי ונדיר בליבת העשייה של הארגון.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, יצחק הרצוג ודוד (דדי) ברנע מעניקים תעודות הצטיינות לעובדי מוסד
נפתלי בנט, יצחק הרצוג ודוד (דדי) ברנע מעניקים תעודות הצטיינות לעובדי מוסד
רה"מ בנט, נשיא המדינה הרצוג וראש המוסד ברנע בטקס המצטיינים הערב
(צילום: חיים צח, לע"מ)
עוד זכו בתעודה ארבעה "לוחמי סייבר", שלפי בית הנשיא עבדו בשנה האחרונה לילות כימים כדי לשמר את עליונותה של ישראל במבצעי סייבר אסטרטגיים. אחד מהם, מפתח מערכי תקיפה, הצליח לייצר פתרונות טכנולוגיים אל מול האיומים על חופש הפעולה בסייבר, ו"לוחמת סייבר" נוספת היא מומחית בפיזיקה, בקרה וחשמל, שהוגדרה כבעלת ידע ייחודי ומוקד ידע בתחומה. בשנות שירותה הרבות במוסד הייתה לעוגן באפיון ובפיתוח שורה ארוכה של מבצעים פורצי דרך.
נשיא המדינה יצחק הרצוג בירך את המצטיינים ואמר כי "אתם הניסים והנפלאות שלנו בזמן הזה. לעבודה שלכם יש תרומה אדירה לביצור ביטחונה של מדינת ישראל. תעודות ההצטיינות שניתנות לכן היום הן אות הוקרה מטעם הארגון, מטעם מדינת ישראל ואזרחי ישראל, אבל ההישגים שלכם - הם ההצטיינות האמיתית.
"אין זה סוד שהמוסד קנה לעצמו שם עולמי. אני יכול לומר לכם גם מפגישות שלי עם מנהיגים בעולם, יש לנו את אחד מארגוני הביון הטובים בעולם. אבל כשכולם מסתכלים, או לפחות רוצים להסתכל, על משימות הקצה – על אותו ג'יימס בונד משלנו – אני רוצה להדגיש גם את העבודה המסורה, האחראית, וכן – גם המבריקה – של כל מערכי הארגון. כולנו כאן יודעים עד כמה העבודה שנעשית מאחורי הקלעים משחקת תפקיד משמעותי בהגנה על אזרחיות ואזרחי ישראל. אני יודע שהארגון יודע להכיר ולהוקיר את כל תחומי העשייה, אבל אני מבקש היום לתת לכל אלה את הכבוד הראוי להם גם בשם מדינת ישראל כולה".