6 צפייה בגלריה
שמעון מילוא ושלומי
שמעון מילוא ושלומי
שמעון מילוא והמתורגמן שלומי במטוס, בדרך לישראל
בשדה התעופה בן גוריון הגיעה היום (חמישי) לסיומה הטלטלה שעבר שמעון מילוא, תושב עכו, במשך כחודש וחצי. בתחילת אוגוסט יצא לנופש עם רעייתו, ילדיו ונכדיהם באנטליה שבטורקיה. בסיום החופשה, כשהמתינו בבידוק הביטחוני טרם העלייה למטוס, מילוא נעצר והופרד מבני משפחתו בטענה כי גנב פעמון עתיק ויקר ערך - וביקש להבריח אותו מהמדינה. "לא פחדתי מדבר, עד שמצאתי את עצמי בסיטואציה הזאת", סיפר.
מאז שנעצר, נאסר על מילוא, שאינו דובר טורקית ואנגלית, לצאת מהמדינה. במשך שבועות ארוכים המתין מיואש ומפוחד בכלא הטורקי - ורק אתמול הובא לראשונה בפני שופט באשמת הברחה וגניבה של פריט היסטורי לאומי. דקות ספורות לאחר שהחל הדיון הורה השופט לשחררו מיד - תוך שביקר את התביעה המקומית והשוטרים על כך שעיכבו את מילוא לשווא. מילוא סיפר ל-ynet על הרגעים הגורליים שעברו עליו בציפייה לגזר דינו. "ברגע שהוסבר לי שהשופט הכריז שהכול מבוטל וכי יש למחוק את התיק לחלוטין, התמוטטתי בבכי והתעלפתי", אמר.
6 צפייה בגלריה
שמעון מילוא עם בנותיו בשדה התעופה  לאחר שחרורו ממעצר בטורקיה
שמעון מילוא עם בנותיו בשדה התעופה  לאחר שחרורו ממעצר בטורקיה
מילוא ובנותיו בשדה התעופה
6 צפייה בגלריה
שמעון מילוא ואוקטאי
שמעון מילוא ואוקטאי
מילוא ועורך הדין המקומי. "הייתי מוכן לכל תרחיש, זה היה נס"
בידיו של מילוא היו כל ההוכחות לכך שקנה את הפעמון, העתק נפוץ שנמכר בהמוניו בשווקים הטורקיים, אך אלו לא עזרו לשכנע את השוטרים והרשויות בחפותו. לקראת הדיון שהתקיים אתמול נערך מילוא לאפשרות כי חזרתו הביתה לא מובטחת. "כל כך פחדתי שלא אזכה להיות לצד משפחתי בראש השנה", אמר. "הייתי מוכן לכל תרחיש, זה היה נס. נראה לי שהשופט ירד מהשמיים, כי מהרגע הראשון הוא קלט שיש פה דברים לא הגיוניים, קיבל את החשבונית ששילמתי ואת תיעוד רכישת הפעמון ממצלמות האבטחה - ולא הבין בכלל למה פתחו לי תיק".
מילוא, שנעצר ב-6 באוגוסט, סיפר על רגעי האימה שעברו עליו כשהבין שהוא חשוד בפשע, ושעליו להיפרד ממשפחתו. "לא הייתי מסוגל לראות את הנכדים שלי כשהם רצים, צורחים ובוכים לכיוון שלי, ומנסים למשוך אותי אליהם, לחזור איתם הביתה. אשתי לא הפסיקה לבכות והתחננה שייתנו לי לחזור לישראל. היא רצתה להישאר איתי, אבל השוטר איים שאם אכנס למעצר בכלא, היא תיעצר גם כן. ביקשתי ממנה שתחזור הביתה".
6 צפייה בגלריה
שמעון מילוא, נעמה ומני
שמעון מילוא, נעמה ומני
מילוא עם נעמה ומני. "היו עבורי כמו מלאכים"
הרשויות הטורקיות הזעיקו לשדה התעופה מתורגמן, ישראלי לשעבר בשם שלומי שהגיע לסייע בחקירה ובדיון והיה עבורו משענת. לאחר חקירה בשדה התעופה, הובא מילוא בפני שוטר תורן שהורה על שחרורו בצו איסור יציאה, והוא נדרש לגשת בכל שבוע לתחנת המשטרה ולהצהיר שלא עזב. עד לפני ימים ספורים לא ידע מתי עתיד להתקיים הדיון הראשון במשפטו.
בשעה שחיכה לדיון, המתינו בארץ ילדיו, בני משפחתו וחבריו המודאגים. הם פתחו חמ"ל וניסו להפעיל קשרים ולחצים כדי להביא לשחרורו. נשיא המדינה יצחק הרצוג ואנשי משרד החוץ התערבו בפניות לרשויות בטורקיה בבקשות לסיועם. "ניסינו לעשות כל דבר שיכולנו בכל מחיר ובכל מצב כדי להחזיר את אבא שלנו הביתה", אמרה בתו לירז.
בעקבות פוסט שפרסמה הבת, יצרה עם מילוא בחורה ישראלית בשם נעמה מני-דהן שחיה עם בעלה מני באנטליה. השניים בעלים של בית מלון "גולדה" בעיר. מילוא ציין: "היא ביקשה מלירז שאעדכן איפה אני נמצא, ושלחה אליי נהג שהביא אותי תוך 40 דקות אל בית המלון שלהם. היא הסבירה לבתי שאפגוש שם ישראלים דוברי עברית ושארגיש בטוח יותר".
6 צפייה בגלריה
תייר ישראל ניסה להבריח פעמון היסטורי מאנטליה, טורקיה
תייר ישראל ניסה להבריח פעמון היסטורי מאנטליה, טורקיה
הפעמון שהביא למעצרו של מילוא
(צילום: דוקוקאם תקשורת)
בבית המלון המתינו לו בני הזוג. "הם קיבלו אותי בחיבוקים ונשיקות כאילו אנחנו מכירים מאז ומעולם. ביקשנו לדעת כמה תעלה השהות שלי כי חששנו שאדרש לתקופה ארוכה ולא ידענו בכמה כסף זה יהיה כרוך, אבל הם סירבו לנקוב במחיר", אמר. "רק לאחר לחצים הם ציינו מחיר וביקשו שאהיה רגוע. כל יומיים נעמה ביקשה לברר על מצבי עם אנשי הצוות בקבלה, המלצרים והמנקות, ודאגה שילוו אותי וידאגו לכל מה שאני זקוק".
שלשום, לפני פתיחת משפטו, נפגשו השלושה בלובי בית המלון והוא ביקש לשלם להם על האירוח. "הם סירבו לקבל ממני ולו שקל אחד, ואמרו כי זו המתנה שהחליטו להעניק לי לכבוד החג", סיפר. "במשך יותר מחצי שעה התייפחתי מהתרגשות כמו ילד קטן, ולא יכולתי להפסיק. הם היו עבורי כמו מלאכים שקיבלתי מאלוהים כדי שיהיו לי את הכוחות להתמודד עם החוויה הנוראית הזאת".
מילוא סיכם את החופשה שהתארכה. "עד שלא נחתי כאן בישראל, לא האמנתי שאני באמת חוזר הביתה. הבנות שלי הפתיעו אותי בשדה התעופה עם בלונים ופרחים. חיבקתי אותן, בכיתי והודיתי לאל שסוף-סוף אני בבית. אנחנו שומעים כל כך הרבה על מלחמת אחים וכמה כולנו מסוכסכים אחד עם השני ונאבקים זה בזה, אבל אני מקווה שכולם יזכרו שברגע שאחד מאיתנו, הישראלים, זקוק לחסד ועזרה, הוא ימצא ישראלי אחר שיופיע כמו מלאך ויעזור לו".