תחבורה אוטונומית, הארכת חיים, כלי נשק מבוססי לייזר ומהירות היפר-סונית, וגידולים חקלאיים משופרים גנטית: אלה הם רק חלק מהפיתוחים שמופיעים בדוח הטכנולוגיות המפציעות של משרד המודיעין ומשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, שמטרתו היא להעניק לישראל יתרון תחרותי ולאפשר לה להיערך לסיכונים עתידיים.
הדוח, תוצר של עבודה משותפת בין שני המשרדים במהלך השנה האחרונה, הוצג בשבוע שעבר בכנס בהשתתפות בכירים במשרדי הממשלה, שעסק בזיהוי טכנולוגיות שנמצאות בתחילת דרכן ככלי לתכנון אסטרטגי, על ידי מומחים המסתייעים בבינה מלאכותית ובנתוני עתק (ביג דאטה). העבודה על הדוח התבצעה בין היתר במעבדה הטכנולוגית של משרד המודיעין, שם השתמשו באותם כלים מתקדמים וזיהו כ-300 טכנולוגיות מפציעות שונות שנכללו בדוח.
2 צפייה בגלריה
ניתוח השתלה
ניתוח השתלה
פיתוחים בתחום הרפואה הגנטית וההשתלות. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הטכנולוגיות נפרסות על מגוון רחב של תחומים, ויש לכולן פוטנציאל שונה להפצעה, תפוצה והשפעה על חיינו. בין אלו שעשויות להפציע בעוד כשלוש שנים, הוא טווח הזמן הקצר ביותר שצוין בדוח, נמצאות התפתחויות בתחומי התקשורת, התחבורה האוטונומית, חקלאות מדייקת, דלק ביולוגי ואנרגיה גרעינית. בנוסף, בתחום החלל יבשילו טכנולוגיות שיגור ולוויינות חדשות, בהן שיגור אווירי ותת-מסלולי.
על פי הדוח, פרק הזמן הרלוונטי ביותר לתכנון והשפעה מצד המדינה הוא טווח ההערכה הבינוני, עד חמש או עשר שנים. בתקופה זו יש סיכוי להתפתחות משמעותית בתחומי הארכת חיים שונים, עם יכולות וטיפולים חדשניים, בהם טיפולים גנטיים, השתלות, טיפול ברמת התא, וכן חישה והדמיה רפואית מתקדמות.
בתחום האלקטרוניקה צפויות התפתחויות כמו חלופה לטרנזיסטורים, שעדיין מהווים רכיבי מפתח בתעשיית האלקטרוניקה המודרנית, מעבר לדור שישי של התקשורת (G6), וכן תקשורת אופטית ורשת ווי-פיי משופרת (Wi-Fi7). בתחום האנרגיה צפויים להתפתח במקביל יכולות חדשות כמו תאי דלק ומימן, וכן אנרגיות ירוקות מתקדמות, לצד פיתוח במיצוי דלק מאובנים. בתחום הצבאי צפויות להפציע יכולות מבצעיות בתחומי הלייזר, הנשק ההיפר-סוני, שינוע אווירי ולווינות זעירה.
2 צפייה בגלריה
הקלטה קולית
הקלטה קולית
הדוח חוזה גם פיתוחים בבינה מלאכותית
(צילום: Shutterstock)
בטווח הזמן הארוך ביותר המצוין בדוח, תחום של עד 15 שנים, צפויות להופיע טכנולוגיות שיהוו קפיצת מדרגה משמעותית, בהן גידולים חקלאיים משופרים גנטית, חקלאות מעבדה ופיתוח חלופות לבשר מן החי. עם זאת, מהפכה אמיתית בתחום הבשר המהונדס צפויה להתרחש רק בזמן מאוחר יותר, בשל צפי לאימוץ איטי מצד החברה. בתחום ה-IT צפויות התפתחויות מסוימות באזור הקוונטום, עם צפי לפריצת דרך משמעותית נוספת בבינה המלאכותית.
שר המודיעין אלעזר שטרן אמר כי "משרד המודיעין רואה חשיבות עליונה בפיתוח כלים לזיהוי טכנולוגיות מפציעות בעלות פוטנציאל להשפעה עולמית בכלל תחומי החיים. הכלים הייחודיים שלנו יסייעו לשמר את עליונותה הטכנולוגית וחוסנה הלאומי של מדינת ישראל".
מנכ"ל משרד המודיעין, ד"ר אלכס דן, הוסיף: "עבודת המחקר היא תוצר עבודה משותפת של משרד המודיעין ומשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. אנחנו מאמינים כי הדוח מהווה צעד חשוב והכרחי בקידום תהליכים חדשניים במשרדי הממשלה, ומקווים שיניע את יצירתם של תהליכי תכנון מדיניות משופרים, ולהיערכות מיטבית לעתיד הצפוי".
הילה חדד חמלניק, מנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה מסרה: "משרדי הממשלה חייבים להביט אל העתיד ולהכיר את הטכנולוגיות של המחר. הטמעת הכלים שפותחו בשותפות עם משרד המודיעין תיתן למדינת ישראל את היכולת להיערך טוב יותר לטכנולוגיות שישפיעו על עתידה, להשתמש בהן ולמנף אותן לטובת כלל האזרחים".