העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" מפרסם כי ביומיים האחרונים יש עיסוק רב במצרים בסוגיית עקירת הפלסטינים משטחי הלחימה בעזה במיוחד בעקבות הדלפות של ישראלים ואמריקנים בנושא. מאז כניסת כוחות צה"ל לשטחי הרצועה ובקשת ישראל מתושבי צפונה להתפנות לדרומה, חוששים בקהיר מהתרכזות פלסטינים בגבול עם מצרים ומעקירה שלהם לתוך שטח סיני.
הרשת המצרית "אל-קאהרה אל-אחבאריה" דיווחה היום (רביעי) מפי מקורותיה כי קהיר מודאגת מהמשך פעולות ישראל בדרום רצועת עזה והמשך הפגיעה באזרחים. בדיווח נאמר עוד כי מצרים דוחה כל ניסיון לעקור את הפלסטינים לשטחה תוך הפרת החוק הבינלאומי.
בשבועות האחרונים טענו גורמים מצרים רבים כי המטרה של ישראל היא להביא למעבר פלסטינים מרצועת עזה לסיני. בשלב מסוים, לפי פרסומים, נראה היה כי מצרים הצליחה להתמודד עם החששות באמצעות איומים משלה. ואולם כעת, עם תחילת הפעילות בדרום רצועת עזה, מתחדשות הספקות במצרים לגבי הכוונות הישראליות.
2 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
( צילום: AP Photo/Hatem Ali)
מצרים הבהירה בכל הזדמנות ופורום אפשרי כי היא מתנגדת ללחצים הישראליים והמערביים שמופעלים עליה כדי לאפשר עקירת פלסטינים מרצועת עזה לשטחה. לטענת המצרים, הגירת הפלסטינים לסיני תחסל באופן מעשי את הסוגיה הפלסטינית. נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי אמר כבר באוקטובר כי "חיסול הסוגיה הפלסטינית ללא פתרון צודק זה דבר שלא ניתן לו לקרות, לא על חשבון מצרים".
בנוסף טוענים במצרים כי הגירת פלסטינים לסיני תכניס לחצי האי גורמים שעלולים להוות איום ביטחוני גם כלפי ישראל, שתצטרך במקרה כזה להתמודד עם זירה נוספת במקביל לשלל הזירות האחרות שמאיימות עליה.
העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", שמזוהה עם חיזבאללה, פרסם לפני כשבועיים כי מצרים דחתה סופית את ההצעות להעברת תושבי רצועת עזה לסיני, גם בתמורה לסיוע כלכלי שהובטח לה. בדיווח הזה צוין כי קהיר השתמשה בקלף של פרישה מהסכם השלום המצרי-ישראלי, תוך הדגשה שלנסיגה הזאת ולכפייה של המצב יהיו השלכות קשות על ישראל, לא בהקשר של חשש לחזרה אפשרית לסכסוך צבאי בין שתי המדינות, אלא מבחינה ביטחונית - מחנות פליטים יהפכו את סיני לנקודה מתוחה שוב.
2 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מגיע לפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מגיע לפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה
נשיא מצרים א-סיסי. הזהיר את האירופים מההשלכות
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout)
מצרים גם רמזה לאירופה כי הלחץ להכניס פלסטינים לשטחה ילווה בגלי הגירה ליבשת, ולכך שכוחות הביטחון המצריים שמנעו הגירה בלתי-חוקית במשך שבע שנים, יצטרכו לעסוק קודם כל בשמירה על הגבולות. במצב כזה, נטען, זרם פליטים גדול יגיע לאירופה. א-סיסי הדגיש בעבר בפגישותיו עם בכירים אירופים כי השלכות המלחמה בעזה יגלשו גם לקרבם. מקור מצרי אמר אז כי האיומים של ארצו השפיעו, ובעקבות כך באירופה ובארה"ב לקחו אותם ברצינות ודחו גם בהצהרות רשמיות את ההצעה הישראלית לעקירה.
לפי הפרסום הנוכחי ב"אל-ערבי אל-ג'דיד", החשש במצרים גובר כעת לנוכח העובדה שארה"ב לא נקטה עמדה נחרצת בסוגיה, ולא סיפקה ערבויות נחרצות לגבי עזה והגדה המערבית, אלא הסתפקה בהכרזה כללית שכותרתה "לא לעקירה הכפויה". לפי הנטען, ההכרזה האמריקנית לא מספקת את המצרים וניתן להשוות אותה לעמדה שהבית הלבן נוקט כלפי ההתנחלויות ביהודה ושומרון.

בעיתון הקטארי נאמר עוד כי ישראל מנסה ללחוץ על מצרים להקל על מעברם של העקורים לשטח מדינות ערב בגלל התנאים הקשים שמלווים את חייהם. מקורות של "אל-ערבי אל-ג'דיד" טענו כי קיימת תוכנית ישראלית שבמסגרתה תתבצע לאחר סיום התקיפות בעזה העברה הדרגתית של תושבי הרצועה לשטח מצרים, ושם הם יחולקו למחוזות השונים.
המקור של העיתון טען כי מדובר בתוכנית הדרגתית שתימשך זמן רב, כדי שלא תגרור התנגדות מהגורמים המצריים. המקור הוסיף כי גורמים מערביים ואמריקניים מבקשים לשכנע את מצרים, במיוחד את הגורמים הצבאיים בשטחה, לקבל את הרעיון בתמורה להבטחות כלכליות.
גם ירדן שותפה לחששות ולהתנגדויות לעקירה כפויה, כאשר החשש בעמאן הוא מעקירת פלסטינים מיהודה ושומרון לשטח הממלכה ההאשמית. השבוע פורסם כי עבדאללה מלך ירדן קרא שוב לעולם לגנות כל ניסיון של גירוש פלסטינים בכוח. המלך ושר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, הבהירו בכל הזדמנות במהלך המלחמה כי לא יאפשרו את התרחיש של עקירת פלסטינים מאדמתם וכי מדובר בקו אדום עבור ארצם. בחודש שעבר אמר א-ספדי כי כל ניסיון להביא לעקירה לירדן מהווה "הכרזת מלחמה".