4 צפייה בגלריה
מתפללים על קברו של הרבי נחמן מברסלב
מתפללים על קברו של הרבי נחמן מברסלב
הגיעו למרות אזהרות המסע. מתפללים על קברו של הרבי נחמן מברסלב
(צילום: AP)
נהרו לאומן, למרות אזהרות המסע: 23 אלף יהודים חסידים, מרביתם מישראל, הגיעו לאומן שבאוקראינה לרגל ההילולה השנתית בראש השנה, על אף המלצת משרד החוץ הישראלי והרשויות באוקראינה.
בכתבה של סוכנות הידיעות AP צוין כי רחובות אומן - מקום קבורתו של הרבי נחמן מברסלב - היו עמוסים אתמול (ראשון) בגברים בכל הגילים בלבוש חסידי מסורתי. "חלק מהם התפללו, אחרים צעקו ורקדו. חלק מהשלטים והפרסומות בעיירה נכתבו בעברית, עבור הקהל המבקר", צוין בכתבה.
4 צפייה בגלריה
מתפללים בבית כנסת באומן
מתפללים בבית כנסת באומן
"אנחנו לא מפחדים". מתפללים בבית כנסת באומן
(צילום: AP)

נחום מרקוביץ' מישראל אמר ל-AP כי הוא נוסע מדי שנה לאומן, ולא התכוון לחרוג ממנהגו עקב המלחמה. "אנחנו לא מפחדים. אם אנחנו באים לרבי נחמן, הוא יגן עלינו כל השנה", אמר מרקוביץ', שמבקר באומן מדי שנה מאז 1991, כשנפילת הגוש הקומוניסטי איפשרה למבקרים מחוץ לאוקראינה לבקר באתר הקבר. לדברי מרקוביץ', הוא מורגל בסיכוני המלחמה ובצלילי הסירנות מהחיים בישראל.
העיירה אומן, הממוקמת כ-200 קילומטרים מהבירה קייב, מושכת מדי שנה בראש השנה העברית אלפי עולים לרגל. שגרירות אוקראינה בישראל הפצירה במי שתיכנן לנסוע לבטל את הטיול, והזהירה כי רוסיה עלולה להפציץ אזורים המאוכלסים בצפיפות, וכי תקיפות כאלה יכולות לסכן את חיי המבקרים. גם בוושינגטון ובירושלים הפצירו באזרחים שלא לנסוע.
בשנה שעברה הגיעו לאומן לראש השנה כ-35 אלף איש, למרות המגבלות שחלו באותו תקופה בשל מגפת הקורונה. השנה אמנם חלה ירידה במספרם, אבל ההערכות המוקדמות היו שעקב המלחמה אותה ירידה תהיה גדולה בהרבה ובישראל צפו שלאומן יגיעו פחות מ-10,000 חסידים.
4 צפייה בגלריה
חסידי ברסלב באומן
חסידי ברסלב באומן
12 אלף פחות מבשנה שעברה. חסידי ברסלב בעיירה
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
חסיד ברסלב מתפלל באומן
חסיד ברסלב מתפלל באומן
"גם בישראל יש מלחמה כל הזמן". חסיד ברסלב מתפלל באומן
(צילום: AP)
"לא הקורונה ולא המלחמה עוצרת אותם. בשבילם, זהו מקום קדוש", אמר אולה הניך, נציג ממשל מקומי. הוא הכיר בכך ש"לא נהיה מסוגלים להבטיח את ביטחונם לחלוטין". הרב מוטה פרנק, בן 54, אמר כי הסתייג בתחילה מהנסיעה לאומן השנה, אך השתכנע לאחר שהבין שהמצב באומן רגוע יותר מבשאר חלקי המדינה, ולאחר שראה כיצד האוקראינים עצמם מתנהלים מול סכנות המלחמה.
"כשנשמעות אזעקות, הם לא מתחבאים במרתף אבל מנסים להיות קרובים למחסה. בישראל אנחנו רגילים לזה. גם שם יש מלחמה כל הזמן. אנחנו רגילים לאורח החיים הזה, ובגלל זה אנחנו לא ממש מפחדים", אמר פרנק.
אומן רחוקה יחסית מקווי החזית במזרח ובדרום המדינה, אך היא ספגה מתקפות טילים בשבעת חודשי המלחמה.
מדי שנה צוות שגרירות ישראל בקייב היה מגיע לאומן בראש השנה, אבל הפעם הצוות נשאר בבירה קייב, בעקבות הפרסומים כי רוסיה סירבה לבקשת ישראל לערוב לשלומם של אלפי החסידים שצפויים להגיע לאומן. משטרת ישראל שיגרה שני שוטרים לאוקראינה, וגם הם מעבירים את החג בקייב. בשנים קודמות הגיע צוות של כעשרה שוטרים לאומן עצמה.