58 אזרחים ערבים נרצחו מתחילת השנה, האחרון שבהם אמש (יום שישי) - אז נורה למוות מוהנד עיראקי ברכבו בטירה, כשלצידו ילדו בן ה-10 ואחיינו בן ה-6 שנפצעו באורח קשה מהיריות. "לא מספיק לרצוח אבא, העבריינים באו לירות גם בילדים חפים מפשע שאפילו לא יודעים מה המשמעות של נשק", אמר קרוב משפחתם. "הילד ראה את אביו נרצח, ואז ניסו להרוג גם אותו ואת חברו. אנחנו מתפללים למען החלמתם וחוששים לחיינו".

3 צפייה בגלריה
מוהנד עראקי עם בנו, לצד זירת הרצח בטירה
מוהנד עראקי עם בנו, לצד זירת הרצח בטירה
מוהנד עיראקי עם בנו וזירת הרצח
3 צפייה בגלריה
תיעוד הירי לעבר סוכת אבלים בכפר קאסם
תיעוד הירי לעבר סוכת אבלים בכפר קאסם
הבן טען: "שהמשטרה לא לזלזל". הירי לסוכת אבלים בכפר קאסם
"לא יכול להיות שמעשה כזה יעבור בשתיקה", אמר קרוב משפחה נוסף. "העבריינים העבירו מסר שלא אכפת להם מי ייהרג - ילדים, אמהות או נכים. הם דואגים רק לבצע את הפשע שלהם, מבלי לקחת בחשבון את התוצאות שיהיו לו. בטירה יש כבר שנים אלימות ורציחות, ללא מעצרים או התקדמות כלשהי בתיקים. העבריינים מסתובבים חופשי, בזמן שמפקדי המשטרה רק מדברים ביום הרצח על מבצעים - ולאחר מכן חוזרים לשגרה כאילו כלום".
צעיר מהמשולש שאביו נרצח לפני כמה שנים סיפר כי האחראים לרציחתו עדיין חופשיים. "הם אפילו מפרסמים פסוקים מהקוראן בפייסבוק, ומי שרואה את הפוסטים שלהם חושב שהם נביאים, כשלמען האמת הם עבריינים. זהו המצב בחברה הערבית. מבוי סתום".
3 צפייה בגלריה
הזירה בכפר קאסם
הזירה בכפר קאסם
סימני ירי ודם על אחד הכיסאות בכפר קאסם
היורים, כך נראה, גם הופכים יותר ויותר נועזים: בכפר קאסם, למשל, ירו אתמול אלמונים לעבר סוכת אבלים שבה ישבו יותר מ-150 בני אדם. חמישה מהם נפצעו, בהם רוקח, ומצבם הוגדר בין קל לבינוני. בנאן טהא סיפא: "פתחנו סוכת אבלים לאחר מותה של אמי. אתמול שמענו רעשים, וחשבנו בהתחלה שמדובר בזיקוקים - אבל אחרי כמה שניות הבנו שיורים לעברנו. אנחנו לא יודעים מי עשה את זה ומה הייתה המטרה שלו".
טהא הוסיף: "זה מעשה מסוכן, שיכול היה להסתיים ברצח של יותר מאדם אחד. יש לנו יחסים טובים עם כולם, ואין לנו שום הסבר למה שקרה. כאן מגיע תפקיד המשטרה, שחייבת לעשות את עבודתה כדי להגיע למי שביצע את הפשע הזה. למשטרה יש את האמצעים להגיע ליורים, שלא תזלזל בזה כמו שאנחנו רואים בשטח".
אדם נוסף שהיה בסוכת אבלים סיפר: "לצערי אנו עדים לירי בבתי אבל, בחתונות, בתי ספר, רשויות מקומיות, בתי קפה, בתים, עסקים, ברחוב, ליד תחנות משטרה ובכל מקום. לעבריינים לא אכפת ממקום ומזמן - ואני לא אופתע אם השלב הבא יהיה רציחות בתוך מסגדים".
אמש התרחשה בזרזיר קטטה בהשתתפות עשרות בני אדם, שהסתיימה בשישה פצועים - בהם שניים במצב קשה ואחרים במצב קל-בינוני. הם נפגעו ממכות, מדקירות ומדריסות. בתיעוד הקטטה נראה רכב משתולל באזור, וכן נשים וילדים צורחים. עדת ראייה סיפרה כי "יצאתי אחרי ששמעתי את הצרחות, וראיתי ריב מאוד אלים. גברים ניסו להרגיע את האווירה ולא הצליחו. זה מצער שלא לומדים מטעויות וממשיכים להשתמש בנשק ובסכינים". גם בכפר עילבון התרחשה קטטה שהסתיימה בשני פצועים במצב קשה.
מהמשטרה נמסר בתגובה: "חקירות מקרי רצח מנוהלות במשטרה באופן יסודי ומקצועי תוך חתירה בלתי מתפשרת להגיע לחקר האמת ולהבאת הרוצחים לדין. במסגרת חקירות אלו המשטרה משקיעה מאמצים רבים בפענוח של כלל מקרי הרצח, תוך הפעלת אמצעים גלויים וסמויים. ארועי רצח בכלל ואלו המבוצעים בחברה הערבית בפרט מחייבים טיפול מקצועי האורך לעיתים פרק זמן ארוך וסבלני. על אף המורכבות מצליחה משטרת ישראל לפענח ולהגיש כתבי אישום בנושא.
"באשר לאירוע החמור שהתרחש אמש בטירה, הרי שמפקד המחוז שקיים הערכת מצב בזירת האירוע הדגיש כי מדובר באירוע חריג של אלימות קשה ברחוב הערבי, שייחקר בעדיפות עליונה נוכח החומרה והנסיבות, כאשר חקירת הרצח הוטלה על היחידה המרכזית של מחוז מרכז, לצד תגבור כוחות והעצמת האכיפה הממוקדת נגד מחוללי פשיעה, בהתאם לאסטרטגיה ההתקפית של מחוז מרכז, למען שלום הציבור שומר החוק וביטחונו".