על רקע העלייה בתחלואת הקורונה, ולאחר שמומחי משרד הבריאות המליצו אתמול (רביעי) לחזור למסכות במרחבים סגורים ובהתקהלויות, אמר היום פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, כי העלייה בתחלואה "מטרידה את בכירי משרד הבריאות", המליץ להמשיך "להיזהר ולקחת מסכה למקומות סגורים", אך הבהיר כי "לא נחייב את הציבור לתקנות והגבלות, סומכים עליו".
בריאיון לאולפן ynet התייחס הפרויקטור לעלייה בתחלואה ואמר כי "אנו עוקבים אחריה ומקיימים הערכות מצב. ככל שהעלייה תימשך, כנראה לא נמנע מלקרוא לה גל שישי. כרגע אנו בתחילת תחלואה שהולכת ועולה, שאפשר לייחס אותה לתת-וריאנט של משפחת האומיקרון. חשוב לנו להסביר לציבור שנכון להיזהר, בטח עם אוכלוסיות בסיכון, ולשים מסכות בחללים סגורים".
לדבריו, "לווריאנט הזה קצב הידבקות יחסית גבוה, בדומה לאומיקרון. הוא מייצר מחלה קשה אצל מבוגרים ואוכלוסיות בסיכון, אך פחות אצל צעירים". זרקא קרא לציבור לנקוט בזהירות ואמר כי "כשאתם נכנסים לסופר, עולים לטיסה או לאוטובוס - שימו מסכה על הפנים". הוא הבהיר כי "אתמול קיימנו הערכת מצב אצל ראש הממשלה. אנחנו במסר אחד - רוצים שהציבור יגן על עצמו, במיוחד אוכלוסיות בסיכון, אבל אנחנו לא במקום של לייצר תקנות ולהגביל אנשים". זרקא סבור כי "אחרי חמש גלים, אזרחי ישראל בשלים לקבל החלטות לגבי עצמם ומשפחתם. אני סומך על הציבור".
2 צפייה בגלריה
אין תור בהבימה
אין תור בהבימה
"האזרחים בשלים לקבל החלטות לגבי עצמם". תור לבדיקות קורונה בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
לגבי ביטול הבדיקות בכניסה לנתב"ג אמר הפרויקטור כי "לא נכון להשית על כל הציבור בדיקות. כרגע אין בעולם נגיף שמאיים עלינו. אם חלילה יופיע וריאנט כמו הדלתא, שפוגע באנשים בכל גיל ומייצר תחלואה קשה, אנחנו מסוגלים לפרוש מחדש את הבדיקות בנתב"ג ובכל המעברים".
בהתייחס לחיסון החמישי, הבהיר זרקא כי "כרגע אין סיבה לתת מנת חיסון חמישית לאנשים שקיבלו ארבע. גם אדם שקיבל שלוש מנות הוא מחוסן ככל שלא חלה". עם זאת, הוא הבהיר: "אנחנו עדיין ממליצים לאוכלוסיות בסיכון לקבל ארבע מנות. למבוגרים שקיבלו שלוש מנות ולא קיבלו מנה רביעית, אנחנו ממליצים לקבל מנה נוספת".
2 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק, ירושלים
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק, ירושלים
בבתי החולים לא מדווחים על עלייה חריגה במספר המאושפזים. מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק במהלך הגל החמישי
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בתוך כך, מגמת העלייה במספר המאומתים נשמרת, וגם אתמול אובחנו מעל ל-4,000 בני אדם עם קורונה - ובמקביל מקדם ההדבקה זינק ועומד כרגע על 1.28. כך עולה מנתוני משרד הבריאות שהתפרסו הבוקר. על פי הנתונים, 4,674 בני אדם נמצאו אתמול חיוביים לנגיף, לאחר ששלשום אובחנו 4,761 - הנתון הגבוה ביותר מ-19 באפריל. מנגד, מספר החולים במצב קשה דווקא רשם ירידה, וכעת מאושפזים בבתי החולים 88 בני אדם עם או בשל סיבוכים של קורונה, לעומת 103 שלשום. בהתאם לנתונים, בבתי החולים לא מדווחים על עלייה חריגה או משמעותית במספר המאושפזים.
בתום דיון שערכו מומחי משרד הבריאות אתמול, המליצו חברי הצוות לטיפול במגפות לחזור למסכות במרחבים סגורים ובהתקהלויות, אך הדגישו כי אין צורך בינתיים בחיסון חמישי נגד הנגיף. במשרד הבריאות אמרו כי הנושא עוד יעלה לדיונים לאור התחלואה, אך המומחים מדגישים כי יש להשלים את המנה הרביעית לפני כן בקרב האוכלוסייה שטרם קיבלה אותו.