הם חיים במלונות ובווילות, מציגים את מכוניות הפאר שלהם וסועדים במסעדות יוקרה, באגף הגברי כמובן - ובזמן שהאזרחים שלהם סובלים כתוצאה ישירה ממתקפת הטרור שהובילו: ברצועת עזה צה"ל ממשיך להתקדם ולהשתלט על עוד ועוד מעוזי חמאס, אבל רבים ממנהיגי ארגון הטרור חיים בכלל בחו"ל, והונם נאמד במיליארדים.
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, קודמו בתפקיד חאלד משעל והסגן הנוכחי מוסא אבו מרזוק - לכולם לפי כל ההערכות הון עצמי של כמה מיליארדי דולרים.

7 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה ושניים מבניו במלון יוקרה
איסמעיל הנייה ושניים מבניו במלון יוקרה
הנייה ושניים מבניו במלון יוקרה
7 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה (מימין) ובכירי חמאס במטוס פרטי
איסמעיל הנייה (מימין) ובכירי חמאס במטוס פרטי
מנהיג חמאס הנייה (מימין) ובכירי הארגון במטוס פרטי
הכותרת
מאחורי מעורבות ארה"ב במלחמה / נדב איל
24:24
לפי ה"בילד" הגרמני, איסמעיל הנייה הוא העשיר מבין השלושה, אף שהוא טוען שהוא חי רק משמן זית ומזעתר. הנייה, אב ל-13 ילדים, חי במלונות בקטאר ובטורקיה. ראש הלשכה המדינית של חמאס טס במטוסים פרטיים בין טהרן, איסטנבול, מוסקבה וקהיר, ולפי הבילד הונו נאמד ב-2.5 מיליארד דולר. בפרסום של שגרירות ישראל בארה"ב נאמד הונו ב-3.2 מיליארד דולר, ויש גם הערכות שברשותו 4 מיליארד דולר.
שניים מבניו של הנייה - מעאז ועבדל סלאם - מתועדים לא פעם באינסטגרם בבתי מלון באיסטנבול ובדוחא. בעיתון הסעודי "אילאף" פורסמה לפני שנה כתבה על אחד הבנים, שכותרתה: "מעאז הנייה - חיים של פזרנות, אלכוהול ונשים".
7 צפייה בגלריה
אחד מבניו של איסמעיל הנייה על מיטת בית מלון
אחד מבניו של איסמעיל הנייה על מיטת בית מלון
בנו של הנייה משתרע על מיטת מלון יוקרה
מעאז, איל נדל"ן עשיר בעצמו, ידוע ברצועה בכינוי "אבי הנדל"ן", כי בבעלותו דירות, וילות ובניינים ברצועה. בטורקיה הוא נראה לא פעם לצדן של נשים מצודדות וכשהוא נהנה מאלכוהול, למרות אמונתו הדתית. מעאז אף צולם לפני שנתיים ליד אביו מנהיג חמאס, כשהציג מכונית יוקרה חדש ברחובות עזה. אחיו עבדל סלאם הוקע לאחר שהתגלה כי העביר לחשבונו כספים במסגרת תפקידו כשגריר הספורט במועצת השורא של חמאס.
חאלד משעל, ששימש כ-21 שנים כראש הלשכה המדינית של חמאס והיה אחד ממקימיו, מתגורר כמו הנייה בעיקר בקטאר, ולעתים גם באיסטנבול. בשנת 1997 הוא ניצל מניסיון התנקשות בחייו במבצע כושל של המוסד בירדן. ב"בילד" נכתב שבעת שעזב את סוריה לקח 1.5 מיליארד דולר ממשרדי חמאס בדמשק. בישראל מעריכים שהונו אף גבוה יותר - בין 4 ל-5 מיליארד דולר.
7 צפייה בגלריה
חאלד משעל משחק טניס שולחן
חאלד משעל משחק טניס שולחן
חאלד משעל משחק טניס שולחן
7 צפייה בגלריה
בכיר חמאס חאלד משחק בחדר כושר, צילום ארכיון
בכיר חמאס חאלד משחק בחדר כושר, צילום ארכיון
משעל בחדר כושר
7 צפייה בגלריה
אבו מרזוק
אבו מרזוק
אבו מרזוק
(צילום: רויטרס)
מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית, נע בעיקר על ציר דמשק-קהיר. הוא חי 14 שנים בארצות הברית, ונעצר ב-1994 בגין תמיכה בטרור. שנתיים אחר כך גורש ועבר לירדן, משם לסוריה וב-2012 לקהיר. למרות מעצרו, הוא שמר על כספו ולפי ה"בילד" הונו נאמד בשני מיליארד דולר. לפי שגרירות ישראל בארה"ב, ברשותו 3 מיליארד דולר. במהלך המלחמה הנוכחית נהרג אחיו יוסף בהפצצה ברפיח.
מלבד שלושת בכירי חמאס הללו, ה"בילד" מזכיר גם מיליארדר אלמוני בהרבה - הישאם יוניס קאפישה, שנחשב לאחד המממנים המרכזיים של ארגון הטרור. הוא הוכנס ב-2022 לרשימת האישים שארצות הברית מטילה עליהם סנקציות בגין "מעורבות בפעילויות של חמאס והחזקת תפקידי מפתח בכמה חברות שבשליטת הארגון".

מאיפה הכסף?

ב"דיילי מייל" פורטו גם ההערכות לגבי הדרכים שבהן צברו חמאס ומנהיגיו את הונם. "היסטורית, פלסטינים גולים ותורמים פרטיים מהמזרח התיכון היו אלה שמימנו את הארגון, לצד קרנות איסלאמיות במערב", כתבו, והזכירו לצד זה את העובדה שישראל אפשרה לקטאר להעביר מיליוני דולרים של כספי סיוע לעזה במזומן.
חמאס העלה את הכנסותיו שלו בעזרת שימוש במערכת מנהרות מקיפה, שאחד מיעדיה היה לעקוף את מעבר רפיח עם מצרים בדרום הרצועה, ולאפשר הכנסת מזון, תרופות, דלק, כסף וכמובן נשק. מצרים אפשרה הכנסת סחורות, ונכון לשנת 2021 חמאס קיבל 12 מיליון דולר לחודש ככספי מיסים משם.
איראן היא אחת התורמות הגדולות לחמאס, ולפי הערכות היא מעניקה 100 מיליון דולר בשנה לחמאס, לג'יהאד האיסלאמי ולארגוני טרור אחרים ברצועה. טורקיה טוענת שהיא תומכת רק בזרוע המדינית של חמאס, אבל היא הואשמה גם במימון פעולות טרור באמצעות סיוע שהוסט לזרוע הצבאית.