2 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב-2013
נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב-2013
פגישת שי וביידן ב-2013, אז היה הנשיא סגנו של אובמה
(צילום: רויטרס)
נשיא סין שי ג'ינפינג צפוי להיפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנובמבר, ולראשונה מאז נכנס ביידן לבית הלבן בתחילת 2021. כך לפי גורמים בבייג'ינג המעורים בפרטים. לפי הדיווח אמש (שישי) ב"וול סטריט ג'ורנל" הפגישה בין השניים מתוכננת במהלך מסעו של שי במזרח אסיה. זו תהיה הנסיעה הראשונה של הנשיא שי למדינה זרה זה כשלוש שנים, מאז פרצה הקורונה בסין והתפשטה ברחבי העולם.
גורמים המעורבים בהכנות הנסיעה של שי אמרו כי המנהיג הסיני צפוי לסיים תחילה את מסעו להיבחר מחדש לתפקיד המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית, ולאחר מכן ישתתף ככל הנראה בפסגה של מנהיגים מ-20 מדינות בבאלי שבאינדונזיה ב-16-15 בנובמבר. משם, הוא צפוי לנסוע לבירת תאילנד בנגקוק כדי להשתתף בפסגת שיתוף הפעולה הכלכלי אסיה-פסיפיק. כחלק מהכנות הנסיעה נבדקת האפשרות שהשניים ייפגשו בשולי אחת משתי הפסגות.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ו שי ג'ינפינג
ג'ו ביידן ו שי ג'ינפינג
שיחת וידאו, במרץ האחרון
(צילום: AP)
בבית הלבן סירבו להגיב על הדיווח של ה"ג'ורנל", אך גורם רשמי בבית הלבן אישר ששני המנהיגים דנו בשיחה ביניהם על פגישה אפשרית. הם סיכמו שצוותיהם יקיימו מגעים לקיום פגישה שכזו. עם זאת, גם הגורם סירב לנקוב בתאריך שבו ייפגשו ביידן ושי.
הפעם האחרונה שבה עזב נשיא סין את המדינה הייתה בינואר 2020, אז ביקר במיאנמר, ימים ספורים לפני שרשויות הבריאות הסיניות הודיעו על חומרת התפרצות הקורונה בעיר ווהאן שבמרכז סין. היעדרותו של שי מהבמה העולמית הפריעה לקשרי סין עם מדינות אחרות. בעקבות כך, לאחרונה אף גברו החששות מהידרדרות היחסים של בייג'ינג עם וושינגטון. השיא הגיע בשבוע שעבר, אז ביקרה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בטייוואן. סין איימה כי "ארה"ב משחקת באש", ופתחה בתרגיל צבאי ענק מול האי.
אם מסעו של שי למזרח אסיה אכן יקרה, הוא צפוי לערוך ביקורים במדינות באזור ולהיפגש עם מנהיגים שונים. מסע שכזה, אומרים גורמים בסין, יעזור לשי להפגין את כוחה של סין באזור, שם ארה"ב ניסתה לאתגר את השפעתה של סין לאחרונה.
פורסם לראשונה: 20:05, 12.08.22