כמעט שנתיים אחרי שבית המשפט העליון קבע שצריך לקיים משפט חוזר, ויותר מ-16 שנה אחרי הרצח של תאיר ראדה ז"ל, יודיעו היום (חמישי) שופטי בית המשפט המחוזי בנצרת בפעם הרביעית - וכנראה גם האחרונה - אם רומן זדורוב הוא רוצח מורשע שדינו לחזור לכלא, או שהוא בדרך להיות אדם חופשי, בעוד רוצחה האמיתי של תאיר נמלט מעונש. הדיון יועבר בשידור ישיר במשדר מיוחד ב-ynet החל מהשעה 09:00.
כל החלטה שלא תתקבל על ידי שופטי בית המשפט המחוזי בנצרת אשר קולה, תמר נסים שי ודני צרפתי, לא תוריד כנראה מסדר היום הציבורי את רצח ראדה. בכל מקרה, קיימים כמה תרחישים אחרי פסיקת השופטים.
8 צפייה בגלריה
ירום הלוי, רומן ואולגה זדורוב
ירום הלוי, רומן ואולגה זדורוב
זדורוב. מחר רגע האמת
(צילום: נחום סגל)
8 צפייה בגלריה
תאיר ראדה ז"ל
תאיר ראדה ז"ל
תאיר ראדה ז"ל
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
"אם זדורוב יזוכה לחלוטין או מחמת הספק, יתבטלו כל התנאים המגבילים, אלא אם כן המדינה תבקש להשאיר את תנאי המעצר הקודמים (זדורוב שוהה במעצר בית אצל הורי אשתו) עד לשקילת ערעור בתוך 45 יום או עד שפסק הדין יהיה חלוט בבית המשפט העליון", הסביר עו"ד שמואל ברזני, לשעבר סגן בכיר בפרקליטות מחוז צפון פלילי ומומחה בדין הפלילי. "גם אם הוא יורשע, לא בהכרח שהוא יחזור לכלא באותו היום. השופטים יכולים לאפשר להגנה לבחון את הכרעת הדין ולטעון לנסיבות מקילות ולענישה מופחתת, הכול בהתאם להכרעת הדין".
הוא הוסיף: "זדורוב יוכל לתבוע פיצויים מהמדינה רק אם יזוכה באופן מוחלט ויעלה בידו להראות רשלנות או מחדלים של המשטרה והפרקליטות שהביאו לעיוות דין חמור. למרות שהעלה טיעוני רשלנות ומחדלים בבקשה למשפט חוזר, הרי שיהיה עליו להוכיח אותם מחדש בהליך אזרחי".
8 צפייה בגלריה
רומן זדורוב, אילנה ראדה וירום הלוי
רומן זדורוב, אילנה ראדה וירום הלוי
לא משוכנעת שזרורוב הוא זה שרצה את בתה. אילנה ראדה
(צילום: אביהו שפירא)
רצח ראדה, שהתרחש ב-6 בדצמבר 2006, מלווה את ישראל זה שנים ארוכות. הנערה נרצחה במהלך יום לימודים, וגופתה נמצאה חמש שעות לאחר שגרונה שוסף בשירותי הבנות בבית הספר "נופי גולן" בקצרין. תחת לחץ תקשורתי וציבורי גדול, הכריזה המשטרה כי תפסה את החשוד ברצח: זדורוב, אזרח אוקראיני, שעבד בריצוף בבית הספר. זדורוב הודה במעשה בפני מדובב והחוקרים ושיחזר את הרצח. אמה של ראדה, אילנה, לא משוכנעת גם היום שאכן הוא זה שלקח את חייה.
עם תחילת משפטו כפר זדורוב באשמה וטען שהודאותיו נמסרו לאחר לחצים שהופעלו עליו בחקירה ועל ידי המדובב. הוא הורשע בספטמבר 2010 ונגזר עליו מאסר עולם. זדורוב ערער, ובמרץ 2013 החזיר בית המשפט העליון את התיק למחוזי בנצרת, לאותו הרכב שופטים, כדי לדון בראיות מחדש. הוא הורשע בשנית ובאוקטובר 2014 ערער פעם נוספת לעליון – ונדחה. בדעת מיעוט, קבע השופט בדימוס יורם דנציגר כי יש לזכותו מחמת הספק.
8 צפייה בגלריה
רצח תאיר ראדה זירת הרצח
רצח תאיר ראדה זירת הרצח
זירת הרצח ב-2006
ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נחשפו כמה סימני שאלה שנותרו פתוחים בתיק. בין היתר טביעת הנעל על מושב האסלה, שעליה סימני דם ניגר – ראיה ששכנעה בין היתר את השופט חנן מלצר להיעתר לבקשת סנגורו של זדורוב עו"ד ירום הלוי לקיים משפט חוזר. ביולי 2021 פרסם פרקליט המדינה עמית איסמן כי הצוות שהקים לבחינת הבקשה המליץ לדון מחדש בתיק בבית המשפט. כעבור זמן קצר זדורוב שוחרר למעצר בית עד תחילת המשפט החוזר.
פרשת הרצח סיפקה חומר לאין ספור כתבות, סרטים וגם סדרה אחת, "צל של אמת", שבה הצליחו יוצריה לסדוק עוד קצת את האמון הציבורי בהחלטות מערכת המשפט בנוגע להרשעות זדורוב. יוצרי הסדרה השלימו את הפרק החמישי, שישודר אחרי הכרעת הדין - ובו מספר זדורוב את גרסתו. "לא יכול להיות שבן אדם יכול להודות ברצח שלא עשה, חשבתי. אבל עד שאתה לא נכנס למצב הזה, אתה לא תרגיש את זה ולא תבין את זה", הוא אמר בקולו.
8 צפייה בגלריה
גזיר עיתון בנושא רומן זדורוב
גזיר עיתון בנושא רומן זדורוב
(מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות")
8 צפייה בגלריה
גזיר עיתון בנושא רומן זדורוב
גזיר עיתון בנושא רומן זדורוב
(מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות")
על הנסיבות שהובילו להרשעה אמר: "זה היה יום רגיל. באתי לבית הספר, הייתי צריך לסיים עבודה. בשעה חמש הסתובבתי, החלפתי את הבגדים, ובחמש וחצי הלכתי הביתה. הבגדים שלבשתי נשארו שם, במקלט. מה יכול לקרות? שום דבר. בשישי חזרנו לבית הספר, לקחתי את הציוד והכלים. את הבגדים כיבסתי. המכנסיים שהיו עליי באותו יום, זרקתי, כי עליתי (במשקל - י"מ) והיה קצת צפוף. במשטרה אמרתי, 'תשמעו, היו לי מכנסיים, זרקתי אותם'. פתאום קפצו, שמו אזיקים, אתה חשוד ברצח".
על התוודותו מול המדובב, שעליה נשענה ההרשעה, אמר זדורוב: "זה תהליך. מתחילים לעשות עליך פרסינג כל הזמן. הביאו אותי למצב פסיכי שפתאום התפוצצתי. נשברתי. ואמרתי ככה, לעצמי, מצד אחד מאסר עולם, לשבת על תיק שלא עשיתי שום דבר, לא רוצה. אבל מצד שני אני לא יכול להוכיח את חפותי, פשוט לא יכול. אפילו שאני יודע שאני חף מפשע. אין ברירה, פשוט אין ברירה. בגלל זה הודיתי, אפילו שידעתי שאני חף מפשע".
8 צפייה בגלריה
גזיר עיתון בנושא רומן זדורוב
גזיר עיתון בנושא רומן זדורוב
(מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות")
רבים מתושבי קצרין מתקשים גם היום לגעת בעצבים החשופים של רצח תאיר ראדה בתאי השירותים של התיכון המקומי "נופי גולן". למעשה, היישוב בגולן הפך לשם נרדף לפרשה הקשה והלא פתורה.
בני נפתלי היה אז הבעלים של "קפה פרנצ'וק", בית הקפה המקומי שבלב קצרין, ותאיר ובני משפחתה היו אורחים קבועים אצלו. נפתלי הוביל אז מבצע חיפוש אחר הנערה בעקבות פנייתה של האם אילנה, והוא זוכר את אירועי אותו יום כאילו התרחשו אתמול. "באותו בוקר תאיר ואילנה היו אצלי בבית הקפה", הוא סיפר. "אחר הצהריים כבר יצאנו לחפש את הילדה בכל מקום עד שהבנו שהיא בבית הספר. רצנו לשם כששמענו שמצאו את גופתה. לא העזתי לראות את הזוועה".
8 צפייה בגלריה
גזיר עיתון בנושא רומן זדורוב
גזיר עיתון בנושא רומן זדורוב
(מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות")
"תאיר הייתה ילדה שובבה מאוד ורקדה כל כך יפה בחוג במתנ"ס", אמר נפתלי, שמשוכנע שרומן זדורוב יזוכה, ולו מחמת הספק, אבל מפקפק בסיכויים שלא היה מעורב ברצח. "הכרתי את זדורוב, הוא הגיע בכל בוקר אלינו לבית הקפה. אדם נעים ונחמד, אבל ההתנהלות שלו ביום הרצח הייתה חשודה. מדוע כשחזר מהעבודה זרק את בגדיו בפחים נפרדים? אבל יכול להיות שזה לא הוא באמת, אולי כבר לא נגלה לעולם מי הרוצח".
רחל כהן, שהייתה מורה לאנגלית בתיכון "נופי גולן", ראתה את תאיר כמה שעות לפני שנרצחה, ומסרה עדות מפורטת במשטרה. "החברות שלה מכיתה ט' היו תלמידות שלי, ומאוד כאב לי שחשדו בהן משום שהיו האחרונות שדיברו איתה", אמרה. "תאיר הייתה ילדה שכולם הכירו ובלטה מאוד. בהתחלה האמנתי שרומן הוא הרוצח כי הוא היחיד שהיה זר בבית הספר. עם השנים השתכנעתי שלא יכול להיות שזה הוא".
אמש הגיעה אילנה ראדה לקברו של רבי מאיר בעל הנס בטבריה כדי להתפלל. שם היא פגשה את שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) ושיתפה אותו בביקורת הגדולה שלה על גופי החקירה והמשפט: "לקחתי את זה משימה לחיי, להציל את כל ילדי ישראל ועם ישראל מכל הגזירות שהפרקליטות והמשטרה מפילות עלינו". לדבריה, "לנו יש את הכוח, כל אחד ביכולת שלו ובמקום שבו הוא נמצא, יכול לקום ולצעוק ולא לשתוק ולראות את הדרך והמטרה לנגד עיניו. וזה מה שאני עושה". השר אליהו השיב לה: "את השראה לכולנו, המקרה שלך הוא דוגמא לעד כמה המערכת יכולה להיות רקובה ומעוותת".
פורסם לראשונה: 21:56, 29.03.23