בעל פיצוציה בקריית אתא, תושב העיר בן 36, זומן היום (רביעי) לשימוע לאחר שהחזיק על פי החשד בעסק 625 מיכלי "גז קצפות" ונוקרים. המיכל, שמשמש כ"גז קצפות", נמצאים לעיתים בחזקת ילדים. אך מה שמרבית ההורים לא יודעים הוא שהמיכלים משמשים כתחליף סם הגורם להזיות, תחושת ריחוף ואף יכולים להביא לסיכון חיים.
במקביל כמעט לזימון בעל העסק בקריית אתא, תפסו שוטרים בפיצוצייה בקריית ביאליק, לא פחות מ-9,192 יחידות של "גז קצפות". המיכלים נתפסו והוחרמו ובעל המקום, תושב קריית ביאליק בן 44, זומן לחקירה בתחנת משטרת זבולון.
3 צפייה בגלריה
המיכלים שנתפסו
המיכלים שנתפסו
המיכלים שנתפסו
(צילום: דוברות המשטרה )
"התופעה חמורה, ואני אומר את זה כהורה וגם כקצין משטרה", אמר פקד אבי אוחיון, קצין הנוער של תחנת זבולון. "מדובר בתופעה ארצית שמסכנת את הילדים ובני הנוער. הבעיות עם החומר הזה שהוא נתפס בראש של האנשים כחומר חוקי. מדובר בגז שמטרתו היא כמובן לסייע בהכנת קצפות, ועושים בו שימוש פסול. הדבר הזה לא מוגדר כסם על פי ספר החוקים, כך שכל מוכר יכול למעשה למכור זאת לכל אדם".
פקד אוחיון מוסיף כי כאשר המשטרה הבינה שהתופעה רחבה ומסכנת בני נוער באזור, הוחלט להילחם בה. "הקושי שלנו כאנשי משטרה הוא להוכיח שהמוכרים יודעים לאיזו מטרה הגז הזה נמכר. חשוב שההורים יכירו את הדברים הרעים שיש בדבר הזה ותופעות הלוואי שזה גורם. כשהיינו תופסים את זה על ילדים ושאלנו אותם למה השתמשתם בזה, הם אמרו שמדובר בתחושת ריחוף וניתוק. הדבר הזה גורם לנזק נפשי, זה גם יכול להוביל למוות".
3 צפייה בגלריה
המיכלים שנתפסו
המיכלים שנתפסו
המיכלים שנתפסו
(צילום: דוברות המשטרה )
משרד הבריאות מדגיש כי השימוש ב-Nitrous oxide (N2O), מהווה גורם סיכון משמעותי, הנפוץ בקרב בני נוער ומשמש כתחליף סם במסיבות משום שבעל השפעה הזייתית וגורם לאופוריה. השימוש בגז זה נקשר למגוון תופעות לוואי, חלקן מסכנות חיים. ראוי לציין ביניהן את הפגיעה בהכרה, פגיעות נירולוגיות וסכנת ההתמכרות. לפיכך, השימוש בחומר זה כסם מסכן את בריאות הציבור.
עוד מסביר קצין המשטרה כי באלפי האריזות שנתפסו היום בקריות, כ-50 מיכלים בכל מארז. "אותם מיכלים מתחברים לתוך נוקר - מיכל מתכת שבקצה שלו מחברים בלון. כשאתה פורק את המיכל לתוך הבלון, אותם בני נוער שואפים איתך את הגז. הדבר הזה יכול להוביל לסכנות ממשיות. אם הם שואפים את הגז במקום גבוה הם עלולים ליפול. אם זה ליד כביש סואן יש סכנת דריסה".
"אני ממליץ להורים לדעת מה הילדים עושים בשעות הפנאי, לדבר על זה, לחשוף בפני הילדים את הסכנות של הדבר הזה. הורים רבים אומרים 'יש לי ילד טוב, אין סיכוי שהוא יעשה בזה שימוש'. חשוב שהורים יידעו מה הילדים שלהם עושים".
3 צפייה בגלריה
הילה לאופר
הילה לאופר
"להכניס תוכנית הסברה בבתי הספר". חברת מועצת חיפה הילה לאופר
(צילום: ראובן כהן)
הילה לאופר, חברת מועצת העיר חיפה מטעם "הירוקים", ואם לשני בנים, אמרה בשיחה עם ynet: "אין כל ספק, שמדובר בתופעה מטרידה ומדאיגה מאוד. אני רואה את הבקבוקונים האלו זרוקים בכל פינה, בעיקר בחורשות ובגנים ציבוריים, וברור לי כי הם שימשו ילדים ובני נוער. לא ברור לי איך מתאפשרת מכירה שלהם באין מפריע ולכל דורש. כאמא אני מאוד מודאגת וקוראת לכל ההורים להסביר לילדיהם על הסכנה שבשימוש בגז קצפות".
"כחברת מועצת עיר וכממלאת מקום יו"ר ועדת חינוך, אדרוש שיבנו ויכניסו תוכנית הסברה רחבה בבתי הספר בכל הנוגע לתחליף הסם הזה ואחרים, ואני קוראת לזה כך משום שזה סם לכל דבר". לאופר הוסיפה כי היא מצפה מהמשטרה ומהמדינה לעשות את עבודתם ולטפל ברצינות וללא פשרות בכל תחליפי הסם ש"בכל פעם מופצים בגרסה אחרת".
"אני מצפה מראש העיר לקחת את הנושא הזה ברצינות יתרה משום שאכיפה בלבד לא מספיקה. מערכת החינוך החיפאית חייבת להתגייס ולטפל בנושא ולא לעצום עיניים ולצפות שזה יעלם לבד. הילדים גם כך חווים משבר בעקבות החודשים הרבים שישבו בבתים, האלימות הרימה את ראשה והמצוקה שלהם גדולה, לזה מתווספת עוד דאגה ומחובתנו לשמור על הילדים שלנו", סיכמה לאופר.