3 צפייה בגלריה
מוחמד בן זאיד, בנימין נתניהו
מוחמד בן זאיד, בנימין נתניהו
"לא נפעל במשותף עד שנוודא שנתניהו שולט בממשלתו". נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד
(צילום: AP, אלכס קולומויסקי)
איחוד האמירויות הודיעה על כוונתה לעצור רכש של מערכות ביטחוניות רגישות מישראל, וזאת על רקע אמירות ומעשים של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. בחדשות 12 דיווחו כי נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד אמר בשיחה עם גורמים ישראלים כי "עד שלא נוודא שלראש הממשלה נתניהו יש ממשלה שהוא שולט בה, לא נוכל לעשות דברים משותפים".
במשרד ראש הממשלה ובמשרד החוץ מיהרו להכחיש את הדיווח. משרד החוץ מסר: "בניגוד לפרסום, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות חזקים ואיתנים. עדות לכך היא, בין היתר, ההסכמה שהושגה בימים האחרונים על נוסח הסכם המכס, שיוביל לכניסתו לתוקף של הסכם הסחר החופשי בין המדינות וירחיב את היחסים הכלכליים, המסחריים והמדיניים בין ישראל לאיחוד האמירויות".
3 צפייה בגלריה
 שגריר ישראל הראשון באיחוד האמירויות הגיש את כתב אמנתו לשיח' מוחמד בן ראשיד אל מכתום אמיר דובאי
 שגריר ישראל הראשון באיחוד האמירויות הגיש את כתב אמנתו לשיח' מוחמד בן ראשיד אל מכתום אמיר דובאי
"הידיעות פשוט אינן נכונות". שגריר ישראל באיחוד האמירויות אמיר חייק
(צילום: דוברות שגריר ישראל בדובאי)
גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הכחיש: "ישראל ואיחוד האמירויות מקיימות מגיעים מדיניים פוריים בכל התחומים, כולל היום". שגריר ישראל באיחוד האמירויות אמיר חייק צייץ: "משיחות עם מקורות בכירים באבו דאבי, המצויים בפרטי היחסים בין המדינות ומכירים היטב את שני הצדדים, הידיעות פשוט אינן נכונות".
עם זאת, גורמים שמעורים ביחסי ישראל עם איחוד האמירויות אומרים כי יש סיבה לדאגה. ברמה הטקטית היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות טובים ולא נפגעו, ויש התקדמות בכמה נושאים אזרחיים חשובים.
עם זאת, באיחוד האמירויות אכן מודאגים מהדברים שהם רואים בישראל. האמירות של בן גביר וסמוטריץ' מפריעות להם, הם רואים את הפגנות הענק בישראל ולא רגילים שהממשלה לא שולטת על העניינים. הם גם רואים את סעודיה וההתקרבות שלה לאיראן וזה בהחלט משפיע עליהם. מבחינה אסטרטגית, בהחלט יכול להיות שהם מסתכלים על היחסים איתנו בצורה זהירה יותר.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
באיחוד האמירויות מודאגים מהשרים סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: הדר יואביאן, אלעד גרשגורן)
על הרקע הזה יש לראות גם את ביטול ביקורו של נתניהו לאבו דאבי. נתניהו רצה שהביקור המדיני הראשון שלו בחו"ל יהיה לאבו דאבי, אך הביקור בוטל בעקבות עליית איתמר בן גביר להר הבית והחשש באמירויות ממתיחות עם איראן, שלא תראה את ביקור נתניהו בעין יפה.
"מדובר על התמוטטות גמורה בכל החזיתות", אמר אמש בכיר ישראלי. "זה לא ייאמן. הממשלה הזאת עושה נזקים שייקח שנים לתקן". בכיר אחר הוסיף שאיחוד האמירויות היא רק אחת הדוגמאות לקריסה הזאת שבאה אחרי התחממות שיא ביחסים. לדבריו, ישנן מדינות נוספות שמתרחקות מישראל או לפחות מקפיאות את המצב.
"נתניהו לא סתם לא מקבל הזמנה לארה"ב", אמר אותו בכיר. "יש הבנה בקהילה הבינלאומית שנתניהו לא שולט על הממשלה ומובל על ידי סמוטריץ' ובן גביר. אירוע חווארה הוא פרשת דרכים. ההבנה הייתה שנתניהו מתחייב לרגיעה ופתאום הם רואים שהשטח בוער מתחת לאף של הצבא".
שר הביטחון לשעבר בני גנץ אמר אמש: "סוסים טרויאנים חדרו לקודש הקודשים של ביטחון ישראל, והנזק כבר מורגש. אני קורא לנתניהו - אל תהרוס את מה שנבנה בעמל רב, גם על ידך. הסר את ידיו של סמוטריץ׳ ממשרד הביטחון, פטר את הפירומן שאחראי על ביטחון הפנים. האינטרסים האסטרטגים של ישראל באזור חשובים יותר מפוליטיקה".
פורסם לראשונה: 22:06, 12.03.23