1 צפייה בגלריה
חליל עוואודה
חליל עוואודה
חליל עואודה
חליל עואודה (40), העציר המנהלי ששובת רעב כבר כ-150 ימים והג'יהאד האיסלאמי דרש לשחרר, אושפז היום (חמישי) בבית החולים אסף הרופא. העציר כבר פונה אתמול לאסף הרופא והוחזר לכלא, והיום שוב פונה לבית החולים בשל הידרדרות במצבו הרפואי והגופני. הג'יהאד האיסלאמי העלה את הדרישה לשחררו כחלק מהמגעים להפסקת אש במבצע "עלות השחר", וכל מה שהשיג היה הבטחה עמומה ממצרים שתנסה לדאוג לכך.
לפי הנטען, עואודה - נשוי ואב לארבעה שנעצר על-ידי כוחות הביטחון בדצמבר האחרון - היה עד כה מאושפז במצב קשה במרפאה של כלא איילון ברמלה. לטענת הג'יהאד האיסלאמי, מצבו הבריאותי של העציר שמתגורר בעיירה הפלסטינית אידנא סמוך לחברון מוגדר כחמור, ולכן הם היו רוצים לראות אותו משוחרר מבלי שייגרם לו כל נזק גופני. בישראל דחו את דרישת הג'יהאד. דאוד שיהאב, בכיר הארגון בעזה, איים כי "אנו מזהירים את ישראל מפני משחק בחייו, היא תישא באחריות המלאה אם הוא ימות".
לפי "מועדון האסיר", ארגון פלסטיני שנועד לדאוג לצורכי האסירים בעת מעצרם או לאחר שחרורם, עואודה מצוי בסכנת מוות. הוא כבר הקפיא את שביתת הרעב אחרי 111 ימים, עת שקיבל כביכול הבטחה לשחרורו, אולם בחר לחדש אותה בתחילת החודש אחרי שהבין כי לא כך המצב.
הדרישות לשחרור עצירים מנהליים מהג'יהאד האיסלאמי שפתחו בשביתת רעב התרחשו כמה פעמים בשנים האחרונות. פעם אחר פעם אותם מעצרים כללו פעילים של הארגון בגדה - והובילו לאיומים חריפים מצד חבריהם ברצועת עזה בדבר הסלמה ביטחונית אם חייהם ייפגעו.
חאדר עדנאן נחשב לחלוץ השיטה: ב-2015 הוא הפסיק את שביתת הרעב שלו ושוחרר כגיבור שבועות ספורים אחר כך. אחריו שוחררו באותה השיטה בדיוק סאמר עיסאווי, ת'אא'ר חלאחלה, מקדאד קוואסמה, מאהר אל-אחרס, קאיד אל-פספוס והישאם אבו הוואש. בכל המקרים ישראל בחרה אולי להרחיק הסלמה צבאית בעזה בטווח הקצר, אך הבהירה לארגוני הטרור שיש בידיהם לכופף אותה באמצעות איומים בעימות.