העיתון הצרפתי "לה פיגארו" דיווח הבוקר (יום רביעי) שנשיא צרפת, עמנואל מקרון, ביקש משורת גורמים להציג שמות אפשריים לרשת את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בן ה-87.
2 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון נשיא צרפת ו מחמוד עבאס אבו מאזן
עמנואל מקרון נשיא צרפת ו מחמוד עבאס אבו מאזן
ימצאו לו יורש? אבו מאזן ומקרון, בחודש שעבר
(צילום: AFP)
העיתון ציטט מקורבים למקרון, שציינו שהנשיא פנה בנושא בין היתר לקונסול הצרפתי בירושלים, לשגריר צרפת בישראל, לראש ה-DGSE (המנהל הכללי לביטחון חוץ של צרפת, סוכנות ביון החוץ של צרפת) ולחמשת קודמים בתפקיד - כלומר, בסך הכול ל-18 אנשים. מכל אחד מהם ביקש מקרון להגיש לו שמות של שני מנהיגים פלסטינים שיכולים לרשת את אבו מאזן.
אחד מהאנשים שאליהם פנה מקרון אמר כי התבקש לחשוב על מנהיגים אפשריים ש"יש להם רעיונות איך להיחלץ מההסלמה הנוכחית". לדבריו, "יש שמות שכופים את עצמם על ההנהגה, כל עוד נישאר עם המערכת המוסדית. זו רשימה סגורה. אבל יש גם שמות אחרים, אם נעזוב את הדפוסים הקלאסיים. אני הצעתי שמות אחרים מחוץ למוסדות הפלסטיניים הרגילים".
בקשתו של מקרון התקבלה על רקע החשש מהיום שאחרי אבו מאזן, שעלול להביא לקרב ירושה עקוב מדם, לקריסת הרשות הפלסטינית ולכאוס בשטחי יהודה ושומרון.
דוח של ארגון המשבר הבינלאומי (ה-ICG), שפורסם לפני כשבועיים, הזהיר כי מותו של אבו מאזן עלול להביא למחאות המוניות, אלימות ואפילו לקריסת הרשות הפלסטינית. עוד נכתב בדוח כי על אף שהתרחיש הטוב ביותר הוא קיום בחירות דמוקרטיות - הוא נותר האפשרות "הכי פחות סבירה".
הארגון הזהיר מכך שליו"ר הרשות הפלסטינית בן ה-87 אין יורש מוגדר ומוסכם, ומנגד החברה הפלסטינית מחולקת לקבוצות רבות וישנם לא מעט יורשים פוטנציאליים שחושקים בתפקיד. הדוח ציין כי אבו מאזן "רוקן את המוסדות והמנגנונים הפלסטיניים מחובותיהם ומסמכויותיהם להחליט מי יירש אותו", כך ש"לא ברור מי יירש אותו ובאיזה אופן זה ייעשה".
2 צפייה בגלריה
עימותים  שריפת צמיגים איזור שכם
עימותים  שריפת צמיגים איזור שכם
חשש מכאוס ביום שאחרי מותו של אבו מאזן. שריפת צמיגים בשכם, ארכיון
(צילום: AFP )

למעשה, הפלסטינים לא הלכו לקלפי מאז 2005, כלומר מאז כניסתו של אבו מאזן לשלטון. גם לאחר שהכריז על בחירות ב-2021, אבו מאזן הפך את ההחלטה הזו, והצדיק זאת בסירובה של ישראל לאפשר את קיומן במזרח ירושלים - שבה הפלסטינים רואים כבירתן העתידית. מנגד, פרשנים ייחסו את המהלך של אבו מאזן לחשש מירידה בפופולריות של תנועת הפתח שבראשה הוא עומד, שעלול היה להביא לניצחון תנועת חמאס.
בדו"ח של ה-ICG הוזכרו כמה שמות אפשריים למאבק על ירושת אבו מאזן. בין היתר הוזכר השר לעניינים אזרחיים ומזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שייח, שהוקלט לאחרונה מקלל את אבו מאזן. בנוסף עלה שמו של ראש שירות המודיעין הפלסטיני, מאג'ד פרג'. למרות שלשניים יש מעמד בכיר ברשות הפלסטינית ויכולת מוכחת לעבוד עם הקהילה הבינלאומית, הדו"ח מצביע על כך שהם אינם זוכים לפופולריות מספקת בקרב הפלסטינים.