שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, הגיעה אתמול (רביעי) לעיר מוסטיסקה במערב אוקראינה על גבול פולין, וסיירה בבית החולים שדה הישראלי "כוכב מאיר" שהוקם כדי לטפל באלפי פליטים אוקראינים שברחו מאיזורי הלחימה וזקוקים לסיוע רפואי דחוף. השרה, שהגיעה בליווי שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי, הודתה לצוותים הרפואיים ואמרה להם: "אתם הגאווה הישראלית כאן בחזית שפועלים להצלת חיים".
במהלך הביקור, השרה פגשה רופאים ורופאות ישראלים שבעצמם עלו בעבר לישראל מאוקראינה. אחת מהן היא ד"ר אניה קושניר, שעלתה לבדה בגיל 15 לישראל במסגרת פרויקט נעל"ה, למדה בפנימייה, ובסופו של דבר הגשימה את חלומה ללמוד רפואה. קושניר שיתפה: "מאוד מרגש אותי שיש לי את האפשרות לחזור למדינה שבה נולדתי ולתרום עכשיו כדי להציל חיים. אני רוצה גם להעביר מסר לכל הילדים שבורחים מאוקראינה בשעה זו ומגיעים לישראל, לכל תלמידי ובוגרי פרויקט נעל״ה ולכל הצעירים שעולים, שהם יכולים להגשים את החלומות שלהם, ושדבר לא יעמוד בדרכם".
4 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה בביקור בבית חולים שדה הישראלי באוקראינה
פנינה תמנו שטה בביקור בבית חולים שדה הישראלי באוקראינה
תמנו שטה בבית חולים שדה הישראלי באוקראינה. "אתם הגאווה הישראלית"
4 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה בביקור בבית חולים שדה הישראלי באוקראינה
פנינה תמנו שטה בביקור בבית חולים שדה הישראלי באוקראינה
תמנו שטה עם מתנדבי בית החולים
להקמת בית החולים קדמו לא מעט עיכובים: חששות שבית החולים לא יוכל לפעול על אדמת אוקראינה, חששות ביטחוניים, וויכוחים טכניים על מימון. עלות הקמת ותפעול בית החולים היא כ-21 מיליון שקלים והוא ממומן על ידי משרד הבריאות, משרד ראש הממשלה ומשרד החוץ, ובסיוע של קרן שוסטרמן וארגון הג'וינט.
תמנו שטה הגיעה לאוקראינה בראש משלחת שנועדה לפקח על תהליכי החילוץ והעלייה של יהודי המדינה. המשלחת צפויה להיפגש עם הממתינים לעלייה, ועם רבני הקהילה היהודית באוקראינה. במשלחת משתתפים יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית וממלא מקום יו"ר הסוכנות היהודית יעקב חגואל, יו"ר קרן היסוד סאם גרונדוורג, יו"ר חבר הנאמנים של קרן היסוד סטיבן לואי ומנכ"לית הסוכנות היהודית אמירה אהרונוביץ.
4 צפייה בגלריה
עולים חדשים במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג
עולים חדשים במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג
עולים חדשים מאוקראינה בנתב"ג. בימים האחרונים - ירידה במספרי העולים
(צילום: יריב כץ)
המשלחת צפויה לבדוק כיצד ניתן להאיץ את עלייתם לארץ של יהודים מאוקראינה, אחרי שבימים האחרונים נרשמה ירידה במספרי העולים. מאז הפלישה הרוסית, עלו לארץ כ-11 אלף יהודים - מתוכם 70 אחוזים מאוקראינה, והשאר מרוסיה. במקביל, כ-5000 יהודים מאוקראינה בחרו להגיע לגרמניה. תמנו שטה הנחתה לפנות ליהודים שהגיעו למדינות אחרות כדי לנסות לשכנעם לעלות לישראל.