ביחידות לטיפול נמרץ קורונה בבית החולים הדסה עין כרם מאושפזות שתי יולדות לא-מחוסנות, אשר לאור הידרדרות מהירה במצבן נאלץ הצוות הרפואי לילד אותן בשבועות מוקדמים. אחת מהן, צעירה בת 20, נותחה בניתוח קיסרי בשבוע ה-28 להיריונה - וכעת היא מונשמת ומורדמת במצב קריטי. השנייה, בת 27, נותחה בשבוע ה-27 ומקבלת סיוע נשימתי במצב קשה.
2 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב בית חולים הדסה עין כרם ב ירושלים
מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב בית חולים הדסה עין כרם ב ירושלים
מחלקת קורונה בבית החולים הדסה עין כרם. 50 מאושפזים שם
(צילום : עמית שאבי )
נכון להערב (שישי) 50 חולים מאושפזים בהדסה עין כרם, בשתי מחלקות קורונה, שתי יחידות טיפול נמרץ קורונה ויחידת טיפול נמרץ לילדים. בנוסף נמשכים האבחונים של חולי קורונה במיון הביולוגי. 20 מהחולים שם במצב קריטי, מונשמים, בהם שניים בני 40 המחוברים לאקמו. 15 במצב קשה ומקבלים סיוע נשימתי, השאר במצב בינוני-קל. בין החולים גם שני ילדים במצב קשה מאוד, בת 6 חודשים ובן שנתיים - שניהם עם מחלות רקע מורכבות.
בינתיים, בבית החולים אסותא אשדוד נפטרו מקורונה - בהפרש של שעות - בני זוג בשנות ה-80 לחייהם. הבעל נפטר הלילה ואשתו נפטרה אתמול. בני הזוג, עולים חדשים מדרום אמריקה, לא היו מחוסנים וסבלו ממחלות רקע.
לפי נתוני משרד הבריאות, 6314 ישראלים אובחנו אתמול (יום ה') כחיוביים לקורונה. אתמול בוצעו כ-129 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 5.14%. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,029 חולי קורונה – 703 מהם במצב קשה. מדובר בירידה קלה במספר החולים קשה לעומת אתמול. 203 חולים שמצבם קשה מחוברים למכונות הנשמה.

מבין החולים קשה 493 לא מחוסנים, 134 מחוסנים ללא מנת דחף ו-55 מחוסנים בשלוש מנות. לגבי 21 חולים שמצבם קשה לא נמסרו פרטים. מהנתונים עולה כי שיעור החולים שמצבם קשה ולא התחסנו כלל עומד על יותר מ-72%. בימים האחרונים יש עלייה הדרגתית בשיעור החולים קשה שלא התחסנו מסך כל החולים שמצבם קשה.
בקרב החולים שמצבם קשה וטרם מלאו להם 60 – 247 אינם מחוסנים, 38 מחוסנים ללא מנת דחף ותשעה התחסנו בשלוש מנות חיסון. כלומר, 84% מהחולים קשה בני ה-60 ומטה אינם מחוסנים כלל. עוד עולה מהנתונים כי אתמול נפטרו תשעה חולי קורונה – חמישה מהם לא התחסנו כלל וארבעה התחסנו בשתי מנות של החיסון. כל הנפטרים אתמול הם בני 60 ומעלה. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 7,611 חולי קורונה.
אמש התריעו מומחים, ביניהם פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה פנימית ומנהל רפואי ויועץ הקורונה לרשויות המקומיות, כי על מנת לראות ירידה בתחלואה יש להטיל הגבלות נוספות: "במצב הקיים אנחנו רואים שאין ירידה בחולים הקשים, כלומר התחזיות של המומחים לא תופסות מציאות והסיבה היא שצריך להבין שהחיסונים חשובים אבל זה לא הדבר היחידי וצריך להתנהל נכון עם הקורונה".
2 צפייה בגלריה
יהודה אדלר באולפן ynet
יהודה אדלר באולפן ynet
"אין לי ספק שצריך להחמיר את ההגבלות". פרופ' יהודה אדלר באולפן ynet
"אי אפשר רק חיסונים ולתת לאנשים להתקהל ברמות כאלה כמו הפאנג'ויה או בהופעות", הוסיף פרופ' אדלר. "זה לא יכול לעבוד - ולכן אנחנו עדים לכך שמספר החולים הקשים אפילו עולה, ואין לי ספק שצריך להחמיר את ההגבלות כי הרבה מקרי מוות היו נמנעים. צריכים להגביל את מספר האנשים באירועי הפנים והחוץ ולמנוע התקהלויות. גם בממדים המינימליים צריכים להיות עם מסכה, אי אפשר להיכנס למקום סגור ללא מסכה. כמובן שצריך להמשיך לחסן ולהמשיך לשכנע את הלא-מחוסנים להתחסן כי הם מהווים את רוב החולים הקשים כיום בבתי החולים".
לדברי פרופ' אדלר, מערכת החינוך לא הוכנה בצורה טובה. "אין קפסולות, לימודים בחוץ, הקטנת כיתות. כל הרעיון של 'כיתה ירוקה' הוא רעיון מוטעה כי אם יש חולה, כולם צריכים ללכת לבידוד ולהיבדק. המון מהדברים שהיו צריכים להיעשות לא נעשו. אני מסכים לחלוטין עם ראש הממשלה שאמר שהוא לא רוצה שיהיה פה דור של זומבים. הם צריכים ללכת ללמוד אבל לא הכינו את מערכת החינוך נכון. מכיוון שהשלטון המרכזי הוכיח שהוא לא מסוגל להתמודד עם הקורונה, צריך להעביר את כל השליטה לראשי הערים".
מתן צורי השתתף בהכנת הכתבה