עשרת חברי תשתית הטרור שנתפסו על ידי כוחות הביטחון, ותכננו בין היתר לבצע פיגוע נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הואשמו היום (חמישי) בבית המשפט המחוזי בבאר שבע בסעיפים שונים במסגרת החוק למאבק בטרור - אך לא בחברות בארגון טרור. זאת על אף שבבקשת המעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדם, כתבה הפרקליטות כי "מדובר בארגון טרור רצחני".
3 צפייה בגלריה
העצורים מתשתית הטרור שתכננה לבצע פיגועים בישראל
העצורים מתשתית הטרור שתכננה לבצע פיגועים בישראל
עשרת הנאשמים ועצור נוסף בשם פהמי כתאני
(צילום: תקשורת שב"כ)
בנוסף, כתב האישום מתאר בפירוט תהליך הקמה של ארגון טרור, ומשרטט את תהליכי גיוס הפעילים, וגיוס כספים ואמצעי הלחימה. לפי האישום, הארגון אף קיבל שם, "מסרא אל-רסול", שמשמעותו "מסגד אל-אקצא" - כדי שאנשים רבים יוכלו להתחבר לרעיון המלחמה עבור מסגד אל-אקצא.
חוק המאבק בטרור לא דורש שארגון יבצע בפועל מעשי טרור כדי שהוא יוגדר כארגון טרור. במקרה הזה, הארגון לא הצליח לבצע אף פיגוע בגלל שהשב"כ והמשטרה סיכלו את הארגון לפני שחבריו הצליחו לממש את התוכניות שלהם.
פרקליטות מחוז דרום, בראשות פרקליט המחוז עו"ד ארז פדן, ביקשו לייחס לנאשמים חברות בארגון טרור, אלא שבפרקליטות המדינה חשבו שלא מדובר בארגון שפעל לאורך מספיק זמן כדי שיהיה ניתן להגדיר אותו כארגון טרור. בסופו של דבר העשרה, שישה ישראלים וארבעה תושבי יו"ש, הואשמו כל אחד לפי חלקו בקשירת קשר לסיוע לאויב במלחמה, פעולה בנשק למטרות טרור, הכנה לביצוע רצח שהינו מעשה טרור ועבירות נוספות. נגד עצור נוסף, פהמי כתאני מעירון, לא הוגש כתב אישום בפרקליטות מחוז דרום.
במשרד המשנה לתפקידים מיוחדים לפרקליטות המדינה החליטו כאמור לייחס לנאשמים עבירה של סיוע לאויב בזמן מלחמה, אחת העבירות החמורות ביותר בחוק העונשין, שהעונש עליו הוא מיתה או מאסר עולם. העונש על חברות בארגון טרור מגיע לחמש שנות מאסר בלבד, כך שבמכלול השיקולים העדיפו שלא לייחס להם את העבירה הזו.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר. החוליה תכננה לרצוח אותו באמצעות טיל RPG
(צילום: שלו שלום)
במסגרת חקירתם בשב"כ וביחידה המרכזית של מרחב הנגב במחוז הדרומי עלה כי חברי התשתית תכננו פעילות טרור בשטחי ישראל. בין היתר, התכוונו לבצע פיגוע כנגד בסיסי צה"ל ומתקנים מאובטחים, בהם: שדה התעופה בן גוריון וקרית הממשלה בירושלים. הם תכננו לבצע פיגוע בקריית ארבע, ובמסגרת זו אף עלתה כוונה כאמור לרצוח את בן גביר, באמצעות השגת טיל RPG לטובת ביצוע הפיגוע. עוד עלו כוונות לביצוע חטיפה של חיילי צה"ל.
לצורך האמור גייסו פעילי טרור וכן גיבשו תוכנית לשכור חלקת אדמה ברהט או ביהודה ושומרון לטובת הקמת מפעל, שמטרתו להסוות מתחם תת קרקעי, בו יתאמנו, וייצרו אמל"ח. חברי התשתית ניסו ליצור קשר עם חמאס ברצועת עזה לטובת קבלת חסות, מימון כספי ואכוונה לפעילותם. בתוך כך, אחד המעורבים מיו"ש עמד בקשר למול פעיל חמאס ברצועת עזה, אשר הציע לו מימון לטובת מימוש פיגועים בישראל.
לפי האישום, ראש הארגון בלאל נסאסרה מרהט תכנן לגייס מאות פעילים, אך בפועל גייס רק מספר מועט של שותפים לדרך. עוד תואר באישום כי ההחלטה להקים את הארגון הגיעה לאחר שנסאסרה צפה בסרטון בו נראה לכאורה יהודי פוגע באישה ערבייה.
3 צפייה בגלריה
תפילות יום השישי הבר הבית
תפילות יום השישי הבר הבית
דגל חמאס בהר הבית. החוליה קראה לעצמה על שם מסגד אל-אקצא כדי למשוך פעילים נוספים
(צילום: AFP)
עוד נכתב באישום כי נסאסרה חבר לאכרם עאמר מטול כרם, שעבד יחד איתו, וההיכרות העמיקה על רקע תפיסות דתיות קיצוניות של שניהם. ביוני אשתקד, כך לפי האישום, החלו השניים לפעול ולגייס שותפים. בין היתר, הם גייסו את מוחמד סבחה, גם הוא מטול כרם, שסיפר שהוא מבין בכימיה ויוכל לייצר מטעני חבלה, והשלושה סיכמו שכל אחד יעשה מאמץ לגייס אנשים נוספים. נסאסרה ועאמר גם ביקשו מאחמד עתיק, תושב ג'נין, שיעזור להם ליצור קשר עם חמאס ברצועת עזה לטובת קבלת חסות, מימון כספי ואכוונה לפעילותם.
לפי האישום, נסאסרה גם לוויסאם טויטי, דרשן במסגד ברהט ומורה בבית ספר, כדי שישמש כ"מורה רוחני ומדריך לג'יהאד" עבור הארגון, וכן מורה לעברית עבור המגויסים מיו"ש - כדי שיוכלו להיטמע באוכלוסיה אזרחית ולבצע פיגועים איכותיים.
עו"ד אחמד ותד, סנגורו של אחד הנאשמים המרכזיים, מסר בתגובה: "היום קיבלנו את כתב האישום ובקשה למעצר עד תום ההליכים. מייחסים ללקוח שלי קשירת קשר לסייע לאויב. על פניו התיק בנוי על הודאות בשב"כ ולא מעבר".