(צילום: ירון ברנר, ליהי קרופניק)

מביירות לירושלים: השליח האמריקני המיוחד לנושאי אנרגיה, עמוס הוכשטיין, ינחת מחר (ראשון) לביקור בן יומיים בישראל בניסיון לחדש את המשא ומתן מול הלבנונים בעניין המחלוקת על הגבול הימי המשותף.
הוכשטיין מגיע השליח האמריקאי המיוחד לנושאי אנרגיה עמוס הוכשטיין יגיע ביום ראשון לביקור בן יומיים בישראל כדי לחדש את המשא ומתן בין ישראל ללבנון לפתרון המחלוקת על הגבול הימי המשותף.
לפני כשבועיים וחצי ביקר הוכשטיין בביירות כדי לדון בפתרונות למשבר האנרגיה בלבנון, והדגיש את נכונותו של ממשל ביידן לסייע ללבנון ולישראל למצוא פתרון מוסכם לסוגיית הגבול. בפועל, הוכשטיין משמש כמתווך בין שתי המדינות.
2 צפייה בגלריה
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין
המתווך בין לבנון לישראל. עמוס הוכשטיין
(צילום: עמית שאבי)
בביקורו האחרון בלבנון אמר הוכשטיין כי מטרת הגעתו היא להקשיב ולהבין את העמדה הלבנונית, ולבחון אם יש מקום למשא ומתן. השליח אמר כי ישראל מאמינה שהיא הולכת לקראת לבנון, וייתכן שזה מה ששני הצדדים צריכים לעשות. הוא הביע תקווה שהמדינות יגיעו לפריצת דרך ואמר כי הגעתו היא לבקשת שני הצדדים.
המשא ומתן בין הצדדים עוסק בשטח קטן יחסית של 850 קילומטרים רבועים שנמצא במחלוקת. עבור ישראל מדובר בפחות מ-2% מהשטח הכולל של המים הכלכליים שלה, ועבור הלבנונים בכ-3%. לפי ההערכות, הלבנונים החליטו להגיע לשיחות עם ישראל אחרי שהבינו כי החיסכון למשק שלהם במקרה שימצאו מאגר גז בינוני יכול להגיע ל-5 עד 6 מיליארד דולר בשנה. פתרון המחלוקת עשוי להביא חיסכון דומה גם למשק הישראלי, ולצד זאת גם יביא תרומה לחיזוק היציבות האזורית.
במסגרת הביקור בישראל הוכשטיין יגיע גם לרמאללה, וצפוי להיפגש עם בכירים ישראלים ופלסטינים. האמריקנים דנים בין השאר גם בשיתופי פעולה אפשריים בתחום האנרגיה בין ישראל, מצרים, ירדן והרשות הפלסטינית.